Börskorrektion 2024?

Med den rubriken tänker jag bara:

Kanske lika tung analys bakom den. :sweat_smile:

5 gillningar

Hahahahahab typ så

Jag TROR att det första året efter att kriget i Ukraina är slut, åtminstone om Ukraina har “segrat” och PissePutin sitter i en liten cell någonstans, kommer att bli ett grymt bra börsår men som sagt, jag TROR.

Utifrån det tror jag att det är bra att investera på börsen nu men hur länge det dröjer kan man inte heller veta.

1 gillning

Tack för länken. Vanligt brus med andra ord då :slight_smile:

Jag är långsiktig på börsen och jag är i princip 100% övertygad att om 30 år, när jag kanske kommer börja göra uttag från portföljen, så står börsen högre upp än just nu. Vad som händer däremellan är inte lika viktigt.

1 gillning

Känner du till momentum? Det är enligt data större chans att den stiger efter ATH än att den sjunker.

1 gillning

@Ghostan

Rekommenderar A random walk down Wallstreet från 1973.

Lika träffsäker nu som 50 år sedan.

Sammanfattning från ChatGPT:

“A Random Walk Down Wall Street” by Burton G. Malkiel is a comprehensive guide to investing that emphasizes the unpredictability of stock prices and the importance of a diversified, long-term investment strategy. The book argues that stock prices follow a “random walk,” meaning they are unpredictable and do not follow a discernible pattern. Malkiel critiques various investment strategies, including technical analysis and fundamental analysis, suggesting that they do not consistently outperform the market.

Key points of the book include:

1. Efficient Market Hypothesis (EMH): The book supports the idea that financial markets are efficient, meaning all known information is already reflected in stock prices, making it difficult to achieve consistently higher returns than the overall market.

2. Index Funds: Malkiel advocates for investing in low-cost index funds, which aim to replicate the performance of a market index, as a reliable way to achieve long-term growth.

3. Behavioral Finance: The book explores how psychological factors influence investor behavior, leading to irrational decisions that can affect market prices.

4. Risk and Reward: Malkiel emphasizes the relationship between risk and reward, suggesting that higher returns usually come with higher risks.

5. Investment Strategies: The book advises against attempting to time the market or pick individual stocks, advocating instead for a diversified portfolio and a buy-and-hold strategy.

Throughout, Malkiel provides practical advice for individual investors, stressing the importance of patience, discipline, and a well-thought-out investment plan. The book remains a seminal work for both novice and experienced investors, offering insights into the complexities of financial markets and the wisdom of passive investing.

5 gillningar

Kan inte din ChatGPT svenska? :wink:

3 gillningar

Haha, är inte det premium? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Tycker ibland det blir krispigare på engelska.

2 gillningar

Vad beskrivningen av boken säger är typ informationen jag söker om just nu. Så tror ska ta en titt på det

9 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Ukraina, tror tyvärr inte det är osannolikt med kärnvapen

Jag har inga problem med engelska, men vet att vissa på forumet föredrar svenska. :blush:

3 gillningar

Städat lite i tråden. Håll er till ämnet tack :slight_smile:

4 gillningar

Guld har varit otroligt starkt i år. Speciellt med tanke på att börsen i övrigt gått så bra - det brukar ju ofta vara en hedge i dåliga börstider.

Har själv en stor del i guld och silver (fysiskt och auag silver bullet). Silver bullet är upp 70% på tre månader och 40% på året. Visst går det upp och ner men jag tror på både guld och silver även fortsättningsvis ett tag.

2 gillningar

Skulle du tycka att sälja av guldet, vi säger nån 100g eller 200g per nån månad för lägga in på lysa framöver skulle vara ett viss idé. Tänkte sälja av det till diamant brev. Sen med det kapitalet lägga in i lysa. Eller ska man avvakta detta år och bara hålla det(diamond hands) sen kolla hur det går?

Jag är absolut ingen att ge investeringsråd. Personligen har jag en ganska negativ bild av ekonomin i stort. Ser inte hur USA t.ex ska klara av sin stadsskuld utan att släppa upp inflationen ordentligt. Börsen känns väldigt dyr/het. Så jag känner mig ganska nöjd med en låg exponering mot börsen (har väl ca 60% guld och silver och resten i aktiefonder). Silvret känns fortfarande väldigt billigt. Inte nära all-time-high och en faktor på över 70 mot guldet.

1 gillning

Delar den synen. Visst om vi alla tror att USA får en krasch framåt, och den drar med sig globalt sett så kommer det kanske inte ske, eller i den magnituden som många tror. Men en recession och hypad marknad nu med AI som ledande område och valår i USA som just nu befinner sig korrelerad i hypefasen där vallöften slängs ut hit och dit. Så ja känslan är att efter valet så kommer dippen.

2 gillningar

Tänkte också på nått sånt. Antingen att trump vinner och lägger höga tarrif på chinas produkter och det leder till att dollar slutas använda runt världen ännu mer. Och då börjar allt falla ner i deras ekonomi. China börjar ju sälja usa bonder på beloppet av 70 miljarder. Och köpa guld istället för internationella handel.

1 gillning

Usa står för typ 70(?)% av världens börsvärde.
Är de på det viset för att de haft oförskämt mycket tur eller för att de är och har varit genuint skickliga/inkörda/anpassade på att skapa börsvärde i generationer?

Följdfråga: kommer detta nu plötsligt att förändras?

1 gillning

Det vet vi inte. Tidigare utgjorde till exempel Japan en jättestor del av marknadsvikt. Nu tar de inte lika mycket plats. Det varierar lite över årtiondena.

4 gillningar

Ja det är sant.
Tänk om det fanns en fond eller något som marknadsviktade investeringarna så man slapp fundera och spå framtiden… :wink:

9 gillningar