70-talet i repris?

70-talet i repris?

Vi befinner oss just nu i en lågkonjunktur, vilket kanske kommer som en överraskning för många, speciellt yngre läsare. För oss som har haft fötterna på jordskorpan i många år kommer det knappast som någon överraskning, speciellt vi som minns 70-talet. Det var definitivt inte bättre förr men ni som är unga nu bör vara uppmärksamma och förbereda er för något ni förmodligen aldrig varit med om tidigare, vi gamlingar vet redan vad vi ska göra. Vi utelämnar vem som bär skulden till lågkonjunkturen tillsvidare och koncentrerar oss istället först på vad den innebär och sedan på hur vi kan förbereda oss för att avsluta med hur vi bör investera.

Vad innebär den ankommande lågkonjunkturen?
Lågkonjunkturen är inte ankommande, vi är redan där och smarta pengar lämnade börsen redan i början av året (själv var jag bara halvsmart och sålde hälften). Det är inte svårt att förutse vad lågkonjunkturen innebär men omöjligt att veta hur länge den kommer att pågå. För att slippa famla i mörker måste vi finna något att jämföra med, något som redan har ett facit och då ligger nog 70-talets lågkonjunktur närmast till hands, 90-talskrisen var annorlunda.

Vad kan vi hämta från 70-talet?

1. Hög inflation
  2. Höga räntor
  3. Fallande bostadspriser
  4. Energikris
  5. Anställningsstopp
  6. Låg tillväxt
  7. Hög arbetslöshet
  8. Stigande lönekrav
  9. Många strejker och demonstrationer
  10. Varvskris
  11. En lång och seg lågkonjunktur
  12. Halvglobal (Kina och Indien i dvala, Japan, Korea, Singapore m.fl. hade hög tillväxt)

Vad kan vi förvänta oss framledes?
1-5. Är redan här och kommer att fortsätta
6-7. Är på gång och kan inte undvikas
8-9. Beror mest på fackföreningarnas agerande, positivt att de är mer förståndiga nu
10. Den slipper vi
11. Ett stort frågetecken
12. Den lågkonjunktur vi befinner oss i nu utvecklas sannolikt till global

Hur kan man förbereda sig?

• Pausa att investera ett tag om ni kan och fyll på sparkontot först, trots minskad köpkraft
  • Lägg upp en budget för det närmaste året, ni måste ha koll på alla utgifter
  • Förvänta er inte hjälp från staten. Den behöver spara, okänd längd på lågkonjunkturen
  • Om medias beskrivning går från ”lågkonjunkturen” till ”krisen” ökar riskerna.
  • Ta inget för givet, inte ens jobbet.
  • Den som är uppsagd eller arbetslös bör söka nya jobb omgående, de kommer att bli färre.
  • Riskerar ni att bli eller redan är uppsagda läs nedanstående (kopierad från Guldfeber).
    ”Idag kan en person som är arbetslös, förbrukat sina a-kassedagar och deltar i program där försäkringskassan betalar ut ersättning när som helst få beskedet att arbetsförmedlingen inte längre har något program att erbjuda. Personen står då utan ersättning och blir hänvisad till försörjningsstöd med allt vad det innebär gällande ägande av fordon, fastigheter, värdepapper etc.”

Hur bör man investera framledes?
Är man av försiktig natur så bör man kanske förlita sig på sitt sparkonto eller fokusera på korta räntefonder och 4-5 månader innan Riksbanken börjar sänka räntorna igen växlar man över till långa räntefonder. Om man bedömer att lågkonjunkturen mycket väl återspeglar 70-talskonjunkturen kan man investera i det som gick bra då, facit finns ju. Se bara till att hantera volatiliteten med förstånd.

Allra sist ska jag tolka och kommentera tre färska uttalanden från våra kära myndigheter.

”I år väntas BNP-tillväxten landa på 2,3 procent. Nästa år väntas den bli 0,4 procent, enligt den nya prognosen.” Mycket illa, 2023 blir ett ödesår.

”En förlängd inflation kan leda till en åtstramad penningpolitik som kan påverka bostadsmarknaden, göra det värre för redan hårt pressade hushåll och öka arbetslösheten i landet.” De skriver ”kan leda till” och “kan påverka” för att inte uppröra befolkningen. De vet mycket väl vad som ligger i korten.

”Arbetslösheten spås öka till 7,7 proc, en mer pessimistisk bedömning än förr.” Sanningen är att den verkliga arbetslösheten kan bli betydligt högre än så, kanske till och med tvåsiffrig.

image

11 gillningar

Så lite mer konkreta tips, skall man göra sig av med flertalet fonder nu, tex sverigefonder?

Tänker på denna: Juli: Napoleons tips om det blir recession | Opti
Tycker ni deras analys är fel? Om sparandet är långsiktigt är det väl med största sannolikhet bara att sitta still i båten och spara så mycket man kan.

Men ja, det är kanske inte läge att lägga upp ett nytt dyrt leasingavtal på en dyr tesla x just nu… Budget och utgiftskontroll känns mycket relevant.

3 gillningar

Man ska inte göra någonting. Om man sparar långsiktigt över 10 år ska man fortsätta som vanligt med automatisk månadssparandet i billiga indexfonder helst globala. Vi vet ändå ingetting om framtiden . Se till bara att du har bra buffert för kortsiktiga utgifter. Allt annat är spekulation . :person_tipping_hand::partying_face: . Det är klart lite tuffa tider just nu och i kortare eller längre framtid men man ska inte börja tajma börsen för det då vi vet ändå att marknadstajming sällan fungerar långsiktigt. Jag tänker positivt och kör som vanligt när det gäller börsen :partying_face:

7 gillningar

Vad var facit under 70-talet? Om det finns ett, är det samma facit som de tittade på då?

2 gillningar

De hade inget facit men skapade ett som vi borde studera närmare av anledningen att den lågkonjunktur vi precis har gått in i nu liknar i mångt och mycket den som var på 70-talet men det är inte alls säkert att den utvecklas likadant. Man måste gissa lite och gissar man rätt kommer man att klara sig väl.

1 gillning

Så du menar att det fanns inget tillbakablickande och jämförande med tidigare tider på den tiden?
En genuin fråga, jag var inte med på 70-talet, men jag minns att vid finanskrisen så gick snacket att “det kommer bli som på 90-talet”. Nu vart det inte riktigt så även om det kanske inte var superfestligt för det.
Så, jag tänker att det ligger i vår natur att titta bakåt i tiden för att hitta likheter, och som du säger finns det säkert något att lära sig av historien när likheter finns.
Jag tänker ett steg till här; vad tittade de på då för att lära sig? vad hade de fel i? vad hade de rätt i? vad kan vi lära oss av det?

3 gillningar

Detta är helt korrekt, om man är ung och har fyllt på sparkontot rejält först så kan man välja att fortsätta sitt månadssparande i indexfonder där man får fler andelar när de faller i värde och i framtiden kommer de med största sannolikhet att stiga och det kan gå fort när det väl sätter fart men det är förmodligen inte än på ett bra tag men om t ex Ukrainakriget tar slut imorgon sticker börserna säkert 10-15% på nolltid.

Ett problem med globala indexfonder är att de till största delen innehåller amerikanska aktier och med dagens växelkurs USD 1.00 = SEK 10.53 är det inget jag skulle köpa i närtid om jag endast hade kronor. Då skulle jag hellre köpa svenska, skandinaviska och kanske europeiska fonder tills US börserna faller och/eller kronan stärks. Ingen tror på Europeiska aktier just nu men hur är det om 2-3 år?

Mycket bra frågor, jag måste fundera och söka. Skulle gärna själv vilja få svar.
Förhoppningsvis kan fler hoppa in i tråden och hjälpa till.

Valutatajmning är minst lika osäker och svår som marknadstajmning :person_tipping_hand: . Det ska man undvika helst :wink: .

2 gillningar

Det är nog inte nödvändigt om du har en rejäl slant på sparkontot redan, fundera istället på att kanske ta en liten paus i fondköpen och fyll på sparkontot tills röken skingrats. Allt är mycket osäkert just nu men för den skull ska man inte gripas av panik. Själv sålde jag av det som kanske inte riktigt passade in i min portfölj samt alla tillväxtaktier.

1 gillning

Det är sant men man måste försöka bedöma vad som är rimligt och mest troligt. Att kronan sjunker eller stiger mot USD på lite sikt. För mig är valet självklart, US dollarn är övervärderad. Jag minns dollarkurser mellan 4,75 och 11 kronor från 70-talet och framåt. Nu står dollarn i 10,53.

1 gillning

Frågan är bara hur aktiemarknaden utväcklas. Ingen kan garantera att Sveriges index kommer gå bätte än Usa index totalt sätt räknat efter valuta effekten :thinking: ? Dyrare kronan kan göra kontra effekt på Svenska aktie . Det är också ett spel man tar om man avviker i från breda global index. Det är marknadstajmning som allt annat. Behöver inte vara fel med facit vet man i efterhand som med allt annat :+1: . Om man ska gå efter valutan just nu och historisk utväckling då ska man byta ut allt 100% till Plus Allabolag Sverige index :+1:. Inget fel med det. Speciellt om man tittar historisk då är det utmärkt med lite högre risk :+1:

Ingen kan garantera någonting åt något håll men fundera t ex på vilka länder och företag som ligger närmast till hands för att återuppbygga ett sönderbombat Ukraina när kriget tar slut och om “rätt sida” vann. Stora feta kontrakt.

Det fanns en viktig likhet till mellan 70-talet och nutid. Miljörörelsen.

2 gillningar

Hittills i år har det gått att tjäna pengar på börsen, om man har varit selektiv. Oavsett det allmänna börsklimatet kommer det att finnas sådana möjligheter framöver också. Men det krävs att man är selektiv i sina placeringar.

Ja, t.ex. S&P 500 ligger ju plus i år (i EUR och även då SEK), så breda indexfonder kan ju vara ett bra alternativ.

2 gillningar

Vad tittade de på för att lära sig?
Ingenting, de förstod nog först inte ens att de befann sig i en kris.

Vad hade de för fel?
De höjde skatterna.
De införde fler och höjda bidrag.
De skiftade politik höger-vänster-höger utan strategi.
De tillät kraftiga löneökningar som ökade inflationstrycket.
De vägrade först att höja räntan för att döda inflationen.
De devalverade kronan med 6%, 10%, 10% och slutligen 16% mellan 1977 och 1982.
De stöttade varven med enorma summor för att hålla dem vid liv trots att alla visste att det var dödsdömt och att Japan redan hade tagit över. 1977 skapades ett statligt varvsbolag, Svenska Varv AB som tog över många av varven som drevs vidare i statlig regi innan de sakta avvecklades.

Vad hade de rätt i?
Ingenting. Allt de lyckades åstadkomma var att förlänga lågkonjunkturen och slösa pengar.

Vad kan vi lära oss av det?
Att undvika deras åtgärder.
Att ha en fast och väl genomtänkt strategi.
Som privatpersoner kan vi kanske lära oss vilka investeringar som gav bäst avkastning under och
direkt efter lågkonjunkturen men vi måste i så fall bevaka hur vår regering bemöter nutidens lågkonjunktur, d v s om de gör om samma misstag eller lyckas bättre med andra åtgärder.

3 gillningar

Sverige har rörlig växelkurs nu till skillnad från 70-talet.
Sverige är mindre planekonomiskt nu än på 70-talet.

Sveriges befolkning har en betydligt större privat skuldbörda nu.