Var är vi i bubbelgrafen enligt dig?

För åtta år sedan skrev jag den här artikeln om en bubblas anatomi utifrån Jean-Paul Rodriques forskning:

Hela artikeln:

Jag spekulerar i att vi just nu - tidig maj 2022 - är någonstans i Fas 4 - kraschfasen. Jag upplever att vi är någonstans kring “rädsla” men att vi fortfarande inte har sett kapitulation eller förtvivlan. Upplever dock att vissa smarta pengar placerar sig redan nu (pågår en hel del insiderköp i börsbolagen).

Vad tänker du?

1 gillning

Baserat på sentiment, “rädsla”. Småsparare som nu håller på att gå ur marknaden och minska aktieexponering (om de inte redan gjort det), samt inget nysparande i aktiemarknaden.

Proffsen har istället börjat göra det omvända för att köpa in sig i tid.

3 gillningar

Jag tror det beror på!

Men jag personligen har stora obehagskänslor för imorgon och om jag har det, har säkert fler det. Rysslands “segerdag” känns som ett vägskäl för vad som komma skall i Europas närtid. Jag försöker alltid vara positiv, så hoppas såklart att det i alla fall inte ska bli värre. Men visst finns risken där ändå, att Putins nästa drag kan skapa än mer oro och att det påverkar börsen än mer.

Jag ser också katastrofvädren i Pakistan och Indien och hur det eldar på bränsle och energikrisen, så troligen kommer det bli värre innan det blir bättre, vilket också kan påverka börsen.

Så gissar också att vi är i fas 4, men är osäker på om vi är i början eller i slutet.

3 gillningar

Om vi talar om US/EU, då säger jag Förnekelse.

Om vi talar Kina, Förtvivlan.

Det är väl bara att kolla på 5 senaste åren av t.ex. omxs och jämföra med @janbolmeson graf.
Eller funkar det inte så? :thinking:

“Björnfälla” är coronakrashen, “Nytt paradigm” i slutet av förra året, “Tjurfälla” för en månad sedan.
Så, ja, “Rädsla” verkar stämma.

7 gillningar

Tror att vi är i början av “Rädsla”.
De flesta har inte vaknat än utan tror fortfarande på underverk.
Den stora frågan är om Ingves kommer att fullfölja inflationsbekämpningen eller ge upp halvvägs.

1 gillning

Vad kul att lite fler personer nu definierar det vi varit i var en bubbla. :wink:
Det innebär väl att vi åtminstone lämnat förnekelsefasen?

4 gillningar

Är vi ens någonstans i grafen? Jag tänker mig att det grafen visar är ETT typiskt skeende men i verkligheten kan det finnas flera olika, ungefär som att väderfenomen ser lite olika ut olika år med varma eller kalla somrar. Grafen ska väl visa på något som haussas upp till en bubbla men nu är det ju corona, krig och energikris som tagit överhanden, dvs kriser som staplas på varandra. Jag gillar inte överförenklingar och tror inte på bubbelkurvan mot nuvarande situation.

9 gillningar

Jag tror bara vi är vid ”tjurfällan”.

För Sverige så har börsen drabbats hårdare än de flesta andra (globalt) pga liten ekonomi plus Nato osäkerheten. Ett ja kan nog ge ett björnrally som sedan rullar över igen. Ett nej så tror jag det blir ytterligare ras direkt.

Baserat på Shiller PE som är drygt 32 i nuläget (fortfarande över 1929) och med ett långsiktigt snitt på runt 16 så indikerar det en ytterligare nergång på 50%.

Man ska också tänka på att krascher brukar köra förbi snittet för att sedan återhämta sig. Det skulle kunna blir värre än -50%. Å andra sidan har centralbanker blivit skickligare på att parera nersidan så det behöver inte bli så illa. Tycker mig höra en del analytiker indikera -30%.

Mentalt förberedd på allt ifrån -20% till -70% på globalt index

Saker som kan dramatiskt förbättra läget och ändra på dynamiken så vi går in i tjutmarknad är:

1. Putin försvinner och det blir fred
  2. Xi överger ”dynamic Covid” policy och har satt fart på vaccination av framförallt äldre och öppnar upp
  3. Hushållen är mer motståndskraftiga mot höga räntor än vad analytiker trott

Eller kombinationer av dessa

Framtiden gissar jag blir liknande slutet av 60 talet och 70 talet med kortare 2-3 års upp- och nergångar än vi haft senaste årtiondena. Detta för att värka ut inflationen i systemet över tid.

Lite tuffare tider närmaste åren tänker jag :slight_smile:

2 gillningar
  1. Något kommer hände men tveksamt om det sker ens i år… Missnöjet gror och han sitter på en omöjlig situation i längden. Jag tror att det blir betydligt värre innan det blir bättre dock.
  2. Jag är försiktigt optimistisk gentemot Kinas agerande. Covid är ett gissel men förr eller senare behöver dom hitta en ny strategi. Deras agerande gentemot Ryssland kan bara ses som ett passivt stöd av väst. Dom älskar att hata väst, men vill vara en stark del av den globala ekonomin. Den väg Ryssland valt är självmord och det vet dom.
  3. Här är vi fortfarande i förnekelse. Dom flesta klarar rejält höjda räntor men kan behöva justera sina konsumptionsmönster. Gemene man vill fortsätta leva som innan kriget och skriker efter stöd när det blir dyrt, många kommer få en kall dusch om dom inte aktivt styr om sin ekonomi. I verkligheten tror jag marginalerna är stora. Sälj bilen, börja cykla, ät mindre ute, avboka sommarsemestern. Ja ni fattar… Vi är ett rikt land, dom flesta har större marginaler än dom själva inser…
6 gillningar

Min gissning är att vi har lämnat tjurfällan.
Hur djupt fallet blir beror på centralbankerna.

1 gillning

Jag är iaf ganska övertygad om att toppen var när jag såg en snubbe i en aktiegrupp argumentera att Teslaaktier omöjligt kunde gå ner :smiley: Botten kommer väl någonstans när man börjar jämföra med 30-talet.

3 gillningar

Japp, rädsla och förbi tjurfällan säger jag också.

1 gillning

Jag gissar på tjurfälla, med verklig rädsla först i september/oktober.

1 gillning

Helt enig med brasklappen vad som händer med ekonomin när svångremmen dras åt. Nödvändigt ont men får effekter tänker jag :slight_smile:

Jag undrar över hur självförvållat detta är.
Alltså - är det inte ‘allt snack om rädsla, krasch’ etc som i stort gör att ‘vi får det vi ber universum om’?
(Blir som ett självspelande piano där någons panikartade handlingar sprids och snart är hela gänget i full panik och gör likadant som alla runt omkring?!)

Eller är det givet att händelseförloppet MÅSTE följa dessa fyra faser?
Om vi (dvs människor i allmänhet) slutade ‘sälja för att säkra mina pengar’ och allt annat som försiggår nu (utifrån vad jag uppfattar vill säga) - skulle vi då kunna ändra förloppet?

Tänker på hur jag, i mitt inre, har en karaktär som är fångvaktare och en karaktär som är fånge. Båda spelar med i spelet dock, vilket gör att fångvaktaren vaktar fången och ‘alla vad vad deras roll är’, liksom. Det enda som kan få mig ur denna loopen är om antingen fångvaktaren eller fången slutar spela med i spelet och istället bryter mönstret. Gör det som de INTE ska, enligt ‘script’. Vad skulle krävas för att vi skulle kunna ‘göra det oväntade’ och därmed faktiskt få ett resultat som skiljer sig från ‘det förväntade’ enligt bubbelgrafen ovan?

Knappast. Därför väljer jag att inte spekulera kring var vi är, då det inte ens går att säga om grafen/faserna är representativa för skeendet nu.

På ett (och kanske lite sjukligt) sätt så “hoppas” jag nästan på att det blir värre. Då jag inte ens har 6 månader på börsen under bältet ännu, så tror jag för mig själv långsiktigt att jag behöver skrämmas lite till. Detta för att jag inte senare ska ta för stora risker och tro att det är lätt på börsen. Visst, det suger ju röv att jag råkar trilla in på toppen, men jag hoppas som sagt att jag lär mig något av det…

Mina känslor säger ju ofta att det är annorlunda nu och att alla mina pengar kommer försvinna. “Jag borde” och allt annat dumt som man tänker lär mig att se till processen och inte utfallet. “Varför tog min ISK-flytt så lång tid!?” Japp, det tog tid, men det är förbi. Det var inget jag kunde rå för och det är hjälper mig inte att älta det…

“Åh, nu blev det börsras och inflation, vad spännande…” :wink: @tankespjarn

4 gillningar

Håller med.
Tror vi nyligen gick från förnekelse till rädsla när The Fed mer eller mindre
har gjort det klart att de är villiga att krascha börsen för att få ner inflationen

FOMO aktiveras i såväl nedgång som uppgång.

1 gillning