Var är vi i bubbelgrafen enligt dig?

Marknadens galenskaper gällande värderingar är ju helt klart självförvållat av marknaden.

När alla vill att allt ska bara gå uppåt, när alla anser att det är riskfritt, när alla tycker att sjukt höga värderingar är ändå lite låga och borde gå upp mer, när alla trycker in pengar på börsen till sista sparade kronan, ja då har vi en bubbla.

När det inte finns nog pengar att pressa in börjar bubblan tappa momentum, som följs av tvivel som följs av uppvaknande och sedan fall.

Grafen över en bubblas anatomi är väl något av ett genomsnitt av vad som brukar hända. Problemet med det är att det just är ett snitt av olika utfall. Sällan eller aldrig blir det som snittet.

Man kan säga att det är onormalt att vara normal.

För min del blir det för mycket av spekulation om en oviss framtid, ett försök att se runt hörnet. Jag har slutat med sånt för länge sedan. Andra är kanske bättre på det.

Numera accepterar jag alla utfall och försöker bara anpassa mig.

3 gillningar

Totalt medhåll. Det börjar lukta beräkningar i klass med “bostadsbubblan är inte som 2008 så leeeeet’s goooooo!”

1 gillning

Liknande illustration från visual capitalist:

2 gillningar

Oerhört snygg graf, väldigt dramatiskt utseende. Får lite nostalgiska Bowser vibbar. Undrar hur många timmars jobb som ligger bakom?! Ska googla vart jag hittar skaparen, för mig funkar visuella beskrivningar bra!

Skönt att se att de rekommenderar att hålla sig till sin långsiktiga plan.

Försöker hålla mig borta från grafer över mitt sparande just nu, fokuserar på att mina Traderaprylar fortsätter sälja bra. Kanske skulle göra en graf över det, den kommer garanterat fortsätta upp! :see_no_evil:

1 gillning

Om jag hade blivit tvungen att sätta hela min lekhink, så hade jag sagt att vi är vid bulltrap! Jag upplever att rädsla är något som finns inom krypto samt techfanatikerna, övriga marknaden tar det ganska med ro. Jag tror det kommer bli mycket mycket värre…

Har för mig Alexander Bard pratade om 2026-27 som den stora nedgången för samhället som vi känner det, jag tror det stämmer ganska bra även på börsen, förmodligen något år tidigare för börsen…

4 gillningar

Det här, tror jag inte en sekund på! Den enda anledningen dom skulle vilja krascha börsen är för att gå in själva. Det är två av ledamöterna (ordföranden för Dallas och Boston) som gått i tidig pension pga tveksamma kopplingar till investeringar senaste halvåret…

Powell stod ju på förra FOMC och berömde marknaden för att dom hade tagit åt sig av feds “kommunikation kring högre räntor”. Dom lugnade marknaden med att säga att 75 baspunkter inte är aktuellt de närmaste två mötena, men hur som helst, jag vill se actions, annars är det bara snack från deras sida och alla kan sluta lyssna på dom…

Vi är nog inne i björnfällan. Själv tänkte jag gå ut (om jag har rätt) i en del av mitt innehav under sommaren och ligga på torrt krut under hösten. Min känsla är att rädslan bara har knackat lite försiktigt på dörren och att många som var sena till festen inte har fattat att festen är över. Det går också utmärkt att titta sig blind på sin globalfond som ju faktiskt inte gått ner så väldigt mycket, säkerligen är det bara ett hack i kurvan…

Min slutsats bygger också på att vi befinner oss på senvåren. Under sommaren vill alla ha lite ledigt och låta frågan om framtiden vila lite. Lätt att hamna i ett “vänta och se” läge då. Dessutom brukar ju alltid krascher komma på hösten. Vet inte varför, men det är väl så det brukar vara?

2 gillningar