En kollega som jobbar mot FIRE, hen och jag garvar åt DI:s katastrofrubrik när OMXS har gått ner 4% och motsvarande. Hen har som jag inte förändrat något under detta halvåret. Bara stort månadssparande i indexfonder.
De andra som tagit upp ämnet är livrädda och/eller har sålt, 2 st har redan sålt allt/satt över i räntor. En annan har pratat om vilka alternativ det finns till aktiefonder för pension o.s.v. och har beskrivet en del som “sålt” p.g.a. kommande krasch. Ytterligare en annan har beklagat sig över vilka stora förluster hen gjort p.g.a. nergången. Ingen aning om något sålts eller inte där dock.
En annan har pratat om att det är bara krypto som kommer funka nu framöver och verkar sitta på en hel del krypto.
Tron om kommande stor krasch verkar ganska bred och det med argument som räntorna, krig, inflationen, tokhöga värderingar, höga energipriser o.s.v.
Resterande kollegor är antingen ointresserade eller har inte tagit upp ämnet.
Med andra ord väldigt negativt sentiment bland intresserade. Jag vet inte hur jag ska känna kring det, känns både tråkigt men samtidigt lite komiskt. Jag tror min arbetsplats är ett klockrent tvärsnitt av småsparare som underavkastar index över tid p.g.a. försök att förstå marknadens rörelser. Hela bunten är högutbildade ingenjörer. Kanske kan vara en förklaring till viss övertro.