Hur låter samtalen om aktier / sparande i ert fikarum?

Sentimentet är ju väldigt viktigt i marknaden. Utifrån trådar som vi har i forumet såsom:

så tänker jag ändå att det är bland oss intresserade. Ni som har tillgång till ett fikarum - hur låter snacket bland vanliga människor kring sparande just nu?

I princip inget alls på bolaget jag är nu.
Lite förvånad över det. De pratar hellre om annat, intressen och liknande. Inget om ekonomi generellt.
Det närmsta de kommit har varit att det pratats om att material, komponenter etc. har blivit dyrare i inköp vilket påverkar bolaget. Någon har nämnt bensin och dieselpriserna när man pratat om elbilar.
Sen har det givetvis pratats om Ukraina, men inte rörande ekonomin utan att det påverkar oss alla.

1 gillning

En kollega som jobbar mot FIRE, hen och jag garvar åt DI:s katastrofrubrik när OMXS har gått ner 4% och motsvarande. Hen har som jag inte förändrat något under detta halvåret. Bara stort månadssparande i indexfonder.

De andra som tagit upp ämnet är livrädda och/eller har sålt, 2 st har redan sålt allt/satt över i räntor. En annan har pratat om vilka alternativ det finns till aktiefonder för pension o.s.v. och har beskrivet en del som “sålt” p.g.a. kommande krasch. Ytterligare en annan har beklagat sig över vilka stora förluster hen gjort p.g.a. nergången. Ingen aning om något sålts eller inte där dock.
En annan har pratat om att det är bara krypto som kommer funka nu framöver och verkar sitta på en hel del krypto.

Tron om kommande stor krasch verkar ganska bred och det med argument som räntorna, krig, inflationen, tokhöga värderingar, höga energipriser o.s.v.

Resterande kollegor är antingen ointresserade eller har inte tagit upp ämnet.

Med andra ord väldigt negativt sentiment bland intresserade. Jag vet inte hur jag ska känna kring det, känns både tråkigt men samtidigt lite komiskt. Jag tror min arbetsplats är ett klockrent tvärsnitt av småsparare som underavkastar index över tid p.g.a. försök att förstå marknadens rörelser. Hela bunten är högutbildade ingenjörer. Kanske kan vara en förklaring till viss övertro.

9 gillningar

De senaste två åren har det pratas mycket om börsen. Många som aldrig tidigare varit intresserade har suttit och pratat om aktier.
Det här året har jag inte hört ett ord nämnas.

Väldigt klassiskt.

15 gillningar

Just nu bland de få som pratar ekonomi:
Unga: sålt allt! Bara sparkonto.
Äldre: ni måste skaffa personlig bankman! Min tipsade om teknikfonder och hjälpte mig att byta.

För ett halvår sedan:
Unga: all-in crypto eller gamestop! Ni andra är bara tröga och förstår inte…
Äldre: min bankman tipsade om teknikfonder. Men jag ska fundera. Har fortfarande min Östeuropa-fonder som jag fick hjälp att byta till för många år sedan…

11 gillningar

Gällande aktier, så uppfattar jag det som att flera jag stöter på pratar öppet om det och som börjat investera senaste åren.
Rädslan att förlora pengar gör att diskussionen många gånger går över i hur man nu ska agera osv.
När man sedan tittar ut på parkeringen står det ofta en hyfsat dyr bil där som dom/banken äger.
Då brukar jag säga att med den bilen behöver du inte oroa dej för börsen, för du kommer förmodligen ha förlorat mer på bilen per månad än på börsen på sikt.

6 gillningar

Fikarum, var det något man hade 2020 ?
Aktier är inte ett samtalsämne längre.

1 gillning

Det är väldigt tyst. Också väldigt tyst från min äldre bror (som egentligen inte vet vad han pysslar med vad gäller ekonomi, har aldrig sparat pengar, vet inte vad en aktie är osv) har slutat babbla om SAS aktier med mera på familjemiddagarna.

Det är mest Ukraina och Ryssland som diskuteras på lunchen.

1 gillning

Man vet inte om man ska skratta eller gråta, det är en underligg känsla.

Har i dagsläget väldigt få kollegor som verkar investera något nämnvärt så det kommer knappt upp. Tycker det är lite tråkigt. Vissa pratar om att “nu är kraschen här”.

Har haft några andra jobb där det funnits en hel del intresserade och då har det varit kul att diskutera, dock är det mest aktietips och “krigshistorier” Men kul ändå. Saknar det lite.

1 gillning

Förra året satt ett gäng och pratade om aktier i fikarummet. Jag satte mig med dem och lyssnade och ställde lite följdfrågor. Det var mest teknik som Tesla och mindre företag som man skulle tjäna snabba pengar på som nämndes.

De gick mer eller mindre laget runt så till sist fick jag frågan om jag hade några “aktietips” när det blev min tur.

Jag svarade att jag inte har några direkta aktietips men att köpa en billig global indexfond och sen glömma bort den är nog aldrig en dålig idé.
Minns att jag blev utskrattad (med god stämning!) av de flesta i gänget då…

I år så är det inte samma självsäkra attityd man hör, är mest prat om räntor/inflation och om man ska binda lån/el som gäller.

6 gillningar

De vill mest höra vad jag säger eftersom de åtminstone snappat upp att börsen gått ner mycket samt att jag sparar (jag tvivlar på att särskilt många har mycket eller ens något på börsen).

3 gillningar

I princip ingen som pratar ekonomi i mening börsen på mitt jobb. De som talar om det har rimliga förväntningar och konstaterar att just nu går det inget vidare men att pengar man inte kan förlora ska man inte investera.

Bostadsköpare och säljare är mer stressade över osäkert ränteläge än vad någon är över börsen, i min närhet.

3 gillningar

När börsen går upp är alla genier och tipsen flödar, minsta sättning sen är det knäpptyst.

6 gillningar

Mja, snarare att ingen är intresserad oavsett, på mitt jobb alltså. Där ”ingen” avser de flesta och inte alla.

1 gillning

Jag pratar mycket om ränta-på-ränta, tjänstepension och skillnaderna mellan att lägga pengarna i fonder alternativt traditionell förvaltningen med yngre kollegor. Hjälpt några småbarnsföräldrar starta sparande för barnen på Lysa etc. Vi är flera som sparar globalfonder på Avanza och diskuterar våra lekhinkar :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Inte mycket börssnack i fikarummet just nu. Folk sitter i stället och stirrar på appar som visar hur mycket deras solcellsfarm producerar. Emellanåt lyfts blickarna från mobilen och det dryftas hur mycket det blåser i Tyskland för tillfället. Vem brydde sig om det för några år sedan? :smiley:

Är det jag som är gammalmodig som fortfarande investerar på börsen?

3 gillningar

Jag är lärare på ett högstadium. Det är bara en som är aktiv på börsen men hen och jag snackar desto mer i lärarrummet. Övriga tycker det verkar ”svårt”. Kollegan med aktier är den bästa att snacka med eftersom hen får min portfölj och mina 100% aktier på Lysa att framstå som små, visserligen lynniga, men dock mycket milda spridda små regnskurar. När jag säger att det känns lite jobbigt att min Lysa-portfölj backat så mycket, då garvar hen och säger att hen längtar till nästa lön. När den kommer häver hen nämligen in runt 90 % av lönen i ett enda kinesiskt förhoppningsbolag som gör elbilar och börjar med x nånting…I denna enda aktie har han proppat in hela sitt kapital, inga konstigheter, hen bara kör. Hen var visst mångmiljonär (pga börsen) ett tag i sin ungdom men det försvann i nåt onoterat bolag som gick upp i rök innan det var dags för entré på börsen. Hen säger att hen inte bryr sig så mycket om pengar men vill gärna gå i pension vid 50 (är runt 40)… Så ett litet snack med denna kollega och jag känner mig lugn i min stabila båt trots att havet lever rövare under kölen… :blush:

8 gillningar

Ja verkligen. Man både känner för personerna som i praktiken spelar bort sina pengar och göder diverse aktiva förvaltare som underpresterar.

Samtidigt som man tänker att lite ansvar själv för resultatet när någon är helt övertygad om att de är den enda i världen som förstår det sanna värdet på Tesla eller vad det nu är.

2 gillningar

Hoppas det betyder att de börjar spendera istället då så hjulen kan få snurra och dämpar fallet. :slight_smile: