När sjunker bolåneräntan?

När tror du bolåneräntan kommer börja sjunka och vad styrker din teori?

1 gillning

Utan att tänkt färdigt så tror jag 2025. Jag tror det ska bli värre innan det blir bättre.
Många tycks ännu ha pengar för konsumtion, vilket hjälper till att hålla inflationen uppe.
Relativt många har ännu bundna räntor, som börjar löpa ut under hösten 2023 och framåt.
Några vintrar till med höga elpriser, kanske kommer att sätta sina spår. Att elprisstödet är här för att stanna tror jag inte på heller.
Tror även att bostadspriserna kommer ner mer när allt väl slår till.

8 gillningar

Min gissning är att boräntan börjar sänkas i någon gång Q3 eller Q4 2024, men från en högre nivå än idag.
Den rörliga boräntan styrs i hög grad av riksbankens styrränta och den är i sin tur beroende på inflationen.
Sverige är ett litet exportberoende land i en globaliserad världsekonomi och är därmed i mångt och mycket påverkad av vad som händer i våra viktigaste handelspartners.
“Råttan på repet …” (FED/ECB/RB)
Inflationen i Sverige är långsamt på väg ned men är fortfarande långt från 2%-målet.
Om räntehöjningarna triggar en brantare konjunkturnedgång kan det gå fortare.

Lite gissningar så här på Lördag morgon.

7 gillningar

Jepp låg ränte världen gick fint för att det blev billigt när allt började produceras i Kina istället för Europa/usa. Plus nya innovationer. Svårt att se att det sker igen nu när Kina har en åldrande befolkning och många spår brist på arbetskraft i världen totaltsett

1 gillning

Skönt att AI kan göra allt snart då! :laughing:
Skämt eller inte, passande lösning då

3 gillningar

Hur tänker du nu? Säg att Riksbanken höjer styrräntan 1 oktober. Om ett lån skrivs om exempelvis 30 oktober så höjs ju räntan då, inte 2 månader senare.

2 gillningar

Så kan det bli, skulle allt flytta hem till usa och Eu så skulle inflationen pågå mycket längre. Men jag tror inte det. Jag tror följande saker kommer göra att vi kommer tillbaka till låg inflation och låg ränta.

• Produktionen kan flyttas till andra länder i Asien, exempelvis Indien, Pakistan, Indonesien m.fl.
  • Det finns gott om ung arbetskraft i Afrika och den kommer växa enormt under detta århundrade.
  • Automatisering och AI kan göra allt fler arbetsuppgifter, vilket också minskar behovet av arbetskraft.
4 gillningar

Ja det sägs ju det. Men sen har vi de som jag känner som provat det och anser chatGPT är en avancerad Google sök inget annat. Detta med att det blir brist på arbetskraft är ju nått många kända ekonomer säger som kan läsa statistiken.
Vi får se. Men de säger väl att om 10 år så är det gigantiska brist

1 gillning

Finns bra mycket annat i AI än chatgpt, i min Branch (design och media) så finns det väl ett 5-10 tal som redan idag vi använder delvis och som kommer bli mer frekvent (inte så att de kommer ersätta vår personal. Inte än).

Så finns det väl exempel på AI som redan idag är användbart i flera branscher, speciellt i produktionslinjen. Är ingen tvekan om att det kommer öka användandet rejält, och brett. Oklara är hur vi som jobbar idag kommer påverkas. Förenklat att säga att x procent kommer få gå.

Det kommer bli som på 70-80 talet med hög inflation och dålig reallöneuteckling.

Höjer dom räntorna blir det finanskris, sänker dom fortsätter inflationen eldas på.
Når 2- procentmålet efter att fastighetssektorn kraschat.

1 gillning

Senast idag uppmärksammade radionyheterna att folk nu börjat ta av sparkapital för konsumtion. Jag tror hösten blir den tid som visar var det ska. Då är sommarens semestrar förbi och majoriteten av alla bundna lån har löpt ut. Först efter det kan man börja ha vettiga teorier om räntebanan och också inflationen (på allvar iaf).

2 gillningar

Nu börjar ju alla med sparande få bättre ränta på sparkontot, då får ju de mer pengar att möjligen konsumera. Om bolåneräntan och sparräntan hamnar nära varandra borde väl den höjda räntan spela mindre roll, det finns ändå ungefär lika mycket att konsumera för men hos andra personer? Nu tänker jag på privat personers lån/besparingar, företagslån påverkas såklart. Eller har jag otur när jag tänker? :sweat_smile:

Jag tänker att räntan på sparkonton ändå är för liten för att påverka livet. På varje 100 000kr har du ungefär 3500kr i inbetald ränta/år som det är nu.

Krävs så stora summor för att det ska vara värt att slå på stora trumman. I princip så är hälften av beloppet inflationsskyddat som det är nu, eller tänker jag tokigt där?

1 gillning

Insåg precis att alla lån ju inte är bolån heller, vet inte hur stor del privatlån, billån mm är men de har ju högre ränta såklart.

Men har man tex. 2,5 miljon på kontona så blir det ju typ 5000kr per månad i bolåneränta på min bank, inte ingenting ändå.

1 gillning

Nej precis, inflationsskyddat är det ju definitivt inte just nu tyvärr.

1 gillning

Det är helt omöjligt att även tro något om boräntan just nu med tanke på hur världsläget ser ut. Kriget i Ukraina riskerar att leda till högre inflation och lägre tillväxt. Så det är helt omöjligt att säga något om vad som händer med boräntan framöver.
Ingen vet vart detta kommer sluta, tyvärr.

1 gillning

Från DN idag: Under det kommande året kommer bindningstiden för minst 57 procent av den totala summan som hushållen har i bostadslån att löpa ut.

– Nu kommer räntesmällen, säger Yasemin Bayramoglu, kommunikationsansvarig på Sveriges konsumenter.

2 gillningar

Det är den här situationen som vi får följa nu och se effekterna på inflationen. Ska inte vara för ivriga att höja styrräntan allt för mkt, antar att det är så RB tänker. Dvs 0.25% + 0.25/0 framåt?

2 gillningar

Inflationstakten mätt i både KPI och KPIF toppade i slutet av 2022 och sjunker lika fort som den steg (källa).

Mycket möjligt att det vi upplever inte alls är en varaktig, hög, inflation utan bara transienta effekter av pandemin och krigsutbrottet. Och räntesmällen DN beskriver kan bara ge inflationen ytterligare skjuts neråt.

I vilken omfattning Thedéens rådiga agerande med styrräntan har hjälpt att få bukt med inflationen vet jag inte. I vilket fall som helst om man bara ser på datan finns det mer som talar för sänkningar än höjningar framöver. Även om Riksbanken självklart ändå kommer att höja vid nästa sammanträde om så bara för att visa handlingskraft.

3 gillningar

Som jag ser det, så är vi i stormens öga just nu. Innan sommaren, så började en del förstå att det är något på gång i ekonomin och man kollade upp sin ekonomi och justerade sina inköpsvanor till det. Nu i sommar tror många att inflationen ska gå ner så mycket att räntorna kommer att sjunka i slutet på året. Det är nu som många bränner sina buffertar på resor m.m. Snart lämnar vi stormens öga och då kommer många att upptäcka att stormen ökar i styrka istället för att minska och att räntorna kommer att stiga ytterligare och det blir då som många av dom 57% som har bostadslån som går ut snart, kommer att få det mycket svårt att betala sina lån. När det inträffar, så kommer vi att spendera mindre och inflationen avtar så sakteliga och först då är stormen slut.

2 gillningar