Binda ränta eller?

Enligt Nordeas senaste prognos, som vi diskuterade under förhandlingen om räntan för vårt nyinköpta hus, verkar det som att räntan förväntas sjunka någon gång nästa år. Det får mig dock att fundera på om det verkligen stämmer. Personligen har jag en känsla av att räntan istället kan komma att öka igen i september och kanske till och med fortsätta, bara en ren känsla.

Vad är era tankar kring detta?

1 gillning

Det finns oändligt antal trådar om detta på forumet. Du ska inte binda räntan för att du tror att du gissar bättre än banken/räntemarknaden. Du kommer med stor sannolikhet (men inte 100% såklart) ha fel/gissa sämre. Binda räntan gör man för att man vill ha förutsägbara kostnader, kanske pga små marginaler i ekonomin, trots att man sannolikt betalar mer.

3 gillningar

Att förutspå och prissätta marknadsräntor, dvs tajma bindningen av sitt bolån, är lite som att tajma aktiemarknaden.

Man bör alltså avstå i rent syfte att spara pengar över tid. Däremot kan man ju välja att binda om man verkligen inte kan hantera hur höga räntekostnader som helst.

Men det är inte Nordea eller någon annan bank som ”sätter” eller förutspår de rörliga boräntorna. Det gör obligationsmarknaden indirekt.

1 gillning

Samma känsla som jag har. Mitt bundna lån gick ut i jan, 0,9%. Så haft rörligt fram till i somras, typ 6 mån. Band lånet igen på 3 år, dels för jag tror inflationen kommer bita i sig lite mer och att räntan kommer gå upp lite till. Sedan kommer den sänkas, frågan är bara när. Rätt eller fel, återstå och se om 3 år om det va rätt eller inte, ville mest veta vad jag betalade närmaste tiden. Hade föredragit rörligt men har relativt stort lån så vågar inte chansa… Räntekostnad har gått upp över 400% i år för mig. :joy::joy:

1 gillning

Det är, oavsett bankens- riksbankens- eller en kår av experters prognos omöjligt att säga vad räntan kommer vara om x antal år.

Hade nån för 3 år sedan gissat på 4-5%?

Bind hela lånet om du känner med dig att nattsömnen kommer bli bättre av det :slight_smile:

Idag kommer alla som inte binder att få betala mer. Styrräntan kommer stabiliseras på ish 4,5%.

Ok, Nostradamus.

Har du blankat räntefonder också i och med att marknaden säger ~4-4,25 i skrivande stund?

Helt rätt, litar mer på min magkänsla… :joy::joy: Se om den är bättre än aaaaalla experter… :joy::wink:

Dock så tror/hoppas jag räntan kommer att stabilisera sig på en mer normal nivå dvs 3-4% +/- några procent i hög resp låg konjunktur.

Nog ingen som trodde på en sådan höjning av styrräntan på så kort tid. Men att ränta skulle upp till mer normala nivåer var en säkerhet, frågan va bara när…

Många som belånat sig senaste 10 åren kommer få en mindre chock att det är normalt med denna “höga” räntan som vi har nu, som är mer ett normalnivå.

Nepp, det har jag inte. Räntan står i 3,75 idag, RB har flaggat för flera höjningar och vi kommer hamna på minst 4,25, dock kommer det ta flera år innan räntan sänks. 4,5 skulle jag tro det stabiliseras på.

Ett ickeproblem för oss som står utanför kreditmarknaden. Sparkonton är ju dock helt plötsligt riktigt gynsamma.

Hen häcklar bara dig pga av din säkerhet i ditt uttalande.

Du får det att låta som en självklarhet och om det är så säkert bör du investera därefter, ”put your money where your mouth is”. Annars borde man kanske undvika så definitiva påståenden.

1 gillning

Typ minus sju procent realränta?

1 gillning

Vin hade låg ränta under flera år för att få fart på ekonomin. Vissa år var tom deflation.

Alla hör tror på en styrränta som kommer vara högre än dagens nivå, är det nya normala.

Själv tror jag räntan kommer sänkas kraftigt framöver. Jag baserar det på inflationssiffrorna som jag följer och jag tror inte riksbanken vill sätta oss i deflation.
Folk här är ju domedagsprofeter hela bunten.

3 gillningar

Det är ju tyvärr lite så på internetforum överlag, att de negativa sentimenten lyfts betydligt mer än de positiva.

2 gillningar

Spekulation så klart, men tror efter någon höjning till så kommer vi sen se sänkningar och nedåt mot 1.5-2% styrränta tänker jag. Efter ett inflationen går ned, elpriserna stiger, kriget fortgår och vi går mot en ännu mer tydlig lågkonjunktur så kommer de sänka räntorna. Efter det så är jag osäker på längre sikt vart vi landar.

Ingen kan förutse framtida ränteutveckling. Variablerna är alldeles för många. Hur många "experter " eller lekmän för den delen trodde på dessa räntor för ett par år sedan. Ja, några få men inte var de många…

Rådet blir det gamla vanliga . Har du råd kör rörligt, det är billigast i längden. Tvingas du sälja om räntan går upp, bind för allt i världen! Att spekulera i dittan eller dattan är helt meningslöst.

Förstår hur du tänker men jag håller inte riktigt med dig hela vägen.
Ponera att man får 4% i sparränta sett över 12 månader.
Dessa 12 månader avkastar då 4%, sedan hur realräntan ser ut kan man endast med facit i hand se efter dessa 12 månader, givet kommer det stundtals att vara mer än 10% i inflation men den kan snabbt vända ner så jag skulle nog inte se det som att realränta ger en sådan hög minussiffra sett över dessa 12 månader.

Samma sak med börsen, vad den avkastar vet vi inte innan aktuell period är slut, 4% riskfri ränta är betydligt mer säker, säg att du binder sparandet på 5 år är det helt klart intressant och även om det inte kan avkasta som börsen är det helt utan risk bortsett från inflation. Att vi skulle ha över 10% i inflation idag och över resten av året ser jag som långsökt.

Om Sveriges inflationen är under 2 procent och lågkonjunkturen fortsätter så kommer riksbanken att sänka räntan för att få fart på ekonomin. Det kan hända redan nästa år. Man kommer inte vilja dra ut lågkonjunkturen.