Hej kloka människor!
Det finns idag många inlägg angående räntesats, ränterabatt osv.
Jag hittar inte riktigt ett inlägg som är inriktad på analysering av hur länge denna situation kommer att ta. Huvudsyftet för detta inlägg är att svaren hjälper folk att klura ut bolånfrågan gällande binda eller inte binda och om binda, hur länge.
Klart att detta blir baserat på prognos som inte alls behöva stämma. Men, det kan bli en bra prognos om vi baserar på historik, faktorer som behöver korrigeras som har stork inverkan på styrränta osv.
Min bild av situation: om inflationen är den mest betydande faktorn för pågående räntehöjningar då tror jag att det kommer ta flera år. Vi har höga löner + pågående krig. Båda dessa tar lång tid att normalisera, om möjligt (specifikt för krigfaktorn). Gällande löner tror jag att många människor inte riktigt är där att de känner att de måste snåla. Så inflationen fortsätter tills folk verkligen tackar nej exempelvis till en AW pga ekonomiskaläget. Tror sådana människobeteenden kommer sent och inte alls direkt.
Nu till frågan:
Hur länge tror du att höga räntor stannar, dvs dagens nivåer eller högre.
Om du tycker att toppen nås i en viss tidpunkt. Vilka parametrar är betydande för att den toppen ska inträffa?
Tittar vi historiskt så har FED-räntan legat över 4% under dessa perioder de senaste 50 åren: 2005–2007, 1994–2001 & 1971–1991. Men jag har ingen aning om det blir 2 år, 7 år eller 20 år denna gång, eller om det blir något helt annat, så jag tänker att det är bäst att förbereda sig så att man står stabilt oavsett hur det blir med räntan.
Men de har ju varit ute och cyklat flera gånger. Prognoser som är en hel del off, gång på gång. De hade prognos på att styrräntan toppar i 2,5% 2023. Nu tre månader in i 2023 justerar dem till 3,75%.
Så jag tänker att man ska ta denna rapport med en nypa salt. Kanske ångrar detta framöver, men det är iallafall så jag resonerar idag.
Min gissning då.
Centralbankernas höjningar kommer snart att bita och konjunkturen vänder ner.
Lågkonjunktur med högre arbetslöshet som resultat kommer att slå ner efterfrågan och därmed inflationen.
När inflationen är tillräckligt låg kommer CB sluta höja räntan och så småningom att sänka igen.
En boränta på 3,5%-4,5% är väl det rimliga med en inflation på 2%, så jag anser inte att de räntor vi har just nu inte är höga utan att de varit onormalt låga sedan finanskrisen. Så om Riksbanken alltid skulle få inflationen att bli 2% i framtiden, så skulle boräntan nog ligga på 3,5-4,5%
Senaste perioden har varit konstig och har gett oss orealistiska förväntningar. Att tro på låg inflation, gratis lån och en börs som stiger 7% om året är väl lite som att tro på gud. Mysigt och gott, så länge du inte tittar på detaljerna för noga.
3-4 % i styrränta är inte särskilt högt.
Skulle jag gissa så tror jag på stigande räntor i år, en sänkning vid årsskiftet… Sedan kommer våg 2 under 2024-25 där inflationen sticker iväg på allvar när löneanspråk börjar driva på (också).
Förmodligen fel. Men samtidigt: Vad blir dina löneanspråk nästa år, när tomaterna kostar 110:- kilot? 2 %? Förmodligen inte, eller?
Jag håller med. Förutom liknelsen mellan att tro på 7% börsuppgång vs att tro på gud. Haha.
Jag gissar också att detta kommer ta längre tid än alla sakkunniga (ekonomer, etc) oftast påstår i nyheter, rapporter osv.
Valde igår att köra på bundet bolån i 3år. Svårt idag att veta om det är bra val, men helst det än förhandla var tredje månad i en sån hektiskt period.