Ny prognos - styrräntan på 3,5% i September 2023

Såg precis Makroveckan från Handelsbanken idag. Marknaden prissätter en styrränta på 3,5% i September 2023.

Kommer inte detta slå lite väl hårt på ekonomin? Tankar kring detta? Då ligger nog listräntan för 3 månaders bolån på runt 5%, om bara 15 månader.

Helt galen utveckling. Känns som att denna mardrömmen är långt ifrån över.

Skyhög inflation och skyhöga förväntningar på riksbanken - YouTube

(C.a 3:50 in i detta klippet).

5 gillningar

Kalkylräntan är väl ca 6 till 8% idag? Så 5% i bolån bör väl dom flesta klara av…

12 gillningar

Känns inte rimligt för fem öre, halva sverige kommer ju behöva paniksälja

3 gillningar

Så gott som alla bolånetagare skulle klara av det enligt KALP-kalkylen men det var absolut en blodig prognos får man lov att säga… Och mig veterligen brukar väl räntemarknaden vara än effektivare och kallt kalkylerande än aktiemarknaden på så sätt?

Hua! :see_no_evil:

2 gillningar

Det stämmer, men det är ingen som har sagt att styrräntan kommer stanna på 3,5% heller, kan sticka mycket mer än så tror jag.

2 gillningar

Sedan får man väl kanske tänka på att KALP-kalkylen inte tagit direkt hänsyn till att t.ex. drivmedel, energipriser, mat m.m. har fullkomligt skjutit i taket.

Blir nog väldigt tufft för många framöver. Blir ju en “fyrdubbelsmocka” med bolån, drivmedel, energipriser samt mat.

5 gillningar

Var skall “halva sverige” bo när de har sålt ?

4 gillningar

Inget som direkt förvånar mig, det har varit väldigt gynnsamma förhållanden med räntan de senaste åren, rimligt att det vänder upp igen. Detta har väl alla redan räknat med i sina kalkyler?

Jag hade 5,85% i rörlig ränta hösten 2008. Inget konstigt alls.

4 gillningar

5% i sig är väl ingen domedag, fast vart stannar det? Vad är det som säger att det stannar vid KALP kalkylen? Detta i samband med att elpriser, matpriser, energipriser har skjutit i höjden, är ingen bra kombo.

Stannar den runt 5% är det väl ingen fara på taket, men att ha fått från typ 0,25 => 3,5% på ~15 månader är ingen dålig ökning. Frågan är väl om inflationen ens kommer avta.

Ingen vet. Sen kan det också vara så att bankerna väljer att ta ut lägre marginaler på bolån när räntan är hög. Det finns utrymme för det. Bankerna tjänar mer på bolånen än den förenklade bilden om gapet mellan utlåningsräntan och inlåningsräntan.

Vi hade nånstans där med, på två bostäder dessutom, mitt i ett bostadsbyte just då.

3 gillningar

Lite konstigt skulle det ju ändå vara för många. Att innan kanske investera 10-15.000kr per månad och känna att det känns stabilt. Mot att då behöva lägga även dessa pengar på lägenheten eller huset istället. Frågan är ju vad hotellnattspriserna hamnar på om det blir så här?

2008 kanske inte medelsvensson hade 3.500.000kr i lån och då behövde lägga 17.000kr/mån i ränta + 5800kr amortering + 4-8000kr i avgift till en brf + el? Nästan 30.000kr/mån skulle exempelvis vår 2,5a på 66kvm i Göteborg landa på (givet att brf behöver höja avgifterna)

Idag med 1,6% ränta: 4600kr + 5800kr + 3800kr + el= 14700kr ish

Hushåll med ca 58000kr efter skatt.

Ni som menar att det “Inte är konstigt”, “På nittiotalet hade vi sjuka räntor”, “det är onormalt med låga räntor” mm mm.
Tycker ni verkligen det är värt att lägga exempelvis mer än 50% av hushållets inkomst på boende? Är ett halvdant boende i en svensk storstad värt det?

Det känns helt jäkla orimligt. Vad händer med resten av samhället om medelsvenssonhushållet får ca 15-20.000kr mindre att konsumera för varje månad? (vi vet ju sedan innan att gemene man är kass på att investera/spara) Hur snabbt skiter sig de flesta affärer/restauranger/företag utöver det nödvändiga?

10 gillningar

Poängen var väl snarast att dessa funderingar borde kommit upp när man tog lånet, eftersom en ränta på 5% knappast är någon fantasisiffra, borde det väl varit med i kalkylen om det är värt det vid även den räntan?
För att ärligt svara på frågan, 2008 tyckte vi det var värt det.

6 gillningar

Du får räkna bort amorteringen -5800kr, det är ingen kostnad, men värt det får varje person avgöra. Många är dock inte så högt belånade och vi la 50% av inkomsten på boende en gång i tiden, när vi hade riktig fastighetsskatt o.s.v.

1 gillning

Billigare städer, för att ha råd med mat på bordet.

Haha, naiv eller dryg? Av de unga jag känner som nyss kommit in i bostadsmarknaden så har samtliga 3% amortering pga deras maxbelåning. Visserligen här i Stockholm där vi har extra höga priser, men ändå. Inte en chans att unga (d.v.s. som inte gjort nån bostadskarriär än utan behöver låna till sig allt) planerat för 5% ränta, när man tills för ett år sen knappt behövde en tillsvidareanställning för att få 1.1% rörlig ränta.

6 gillningar

Jag tror att när räntan tickar norrut kommer tillslut staten kliva in och göra undantag gällande kravet på amortering. Exakt det dom gjorde nu under pandemin.

Realist. Man är inte dryg för att man räknar med att höga räntor kan återkomma, oavsett bakomliggande skäl. Många har önsketänkt om att räntorna kommer att vara fortsatt låga, för alltid kanske. Det är faktiskt inte mitt fel. Varningar har funnits, även i detta forum, men intresset för att lyssna på varningarna har varit lågt.

Det har även varit varningar kring att belåna bostaden för att handla på börsen, mindre attraktivt då räntorna stiger kraftigt samtidigt som att börsen backar. Jag valde istället att amortera mycket kraftigt för att halvera bolånet och är nu i en position där jag kan lösa andra halvan när jag vill, om räntan blir för hög. Dumt att amortera sa man men jag valde att göra det för att det kändes bra för mig. Det känns extra bra nu men ingen vet förstås om hur det ser ut i framtiden. Just för att man inte vet något om framtiden är det bra att gardera sig. Jag amorterade ner halva lånet, både och så att säga.

Jag tycker verkligen att det är trist om många nu är överraskade. Varningar har inte saknats, man borde väl ha lyssnat lite mer kan jag tycka men det är heller inget jag kan göra något åt.

17 gillningar

Jag är inte säker på att staten kliver in. Går det som i prognosen så får vi den avkylning vi behöver utan att något parti behöver bära hundhuvudet för det. Fattar inte folk att pengar inte är gratis så får de väl svälja den beska medicinen istället.

Så länge KALPen följts så kommer folk att kunna betala. Att det sedan suger att sänka levnadsstandard/livsstilsinflation är ju trist för vissa, men vi lär inte se en massa vräkningar om inte också arbetsmarknaden går åt pipan samtidigt.

12 gillningar

Inte jag heller. Jag tror att det är nyttigt med avkylning och att de som överbelånat sig får det lite svettigt. Dra ner på resande, shopping, skippa dubba bilar, matlådor… Sparandet får kanske dras ner till noll för att kunna betala räntan plus amortering. Men amortering kan också ses som ett sparande om man så vill. Det finns nog en hel del utrymme även om det blir svettigt några år. En nyttig lärdom på sätt och vis inför framtiden.

9 gillningar