Så dyrt blir ditt bolån vid räntehöjning

Nu fångade jag er med kvällstidningsrubriken va?

De långa räntorna har gått upp ordentligt senaste månaderna. Det gör att det sannolikt är så att även den rörliga räntan kommer att gå upp. Marknaden kan förstås ha fel eller SBAB:s riskpremie vara hög. men ser ändå ut som att den korta räntan kommer gå upp ordentligt typ 0,7%-enhet nästa år vara mer än dubbelt så hög 2024 än idag.

Jag har tagit SBAB:s lägsta ränta (2022-03-18) och antagit att 1/2*(räntan år 1)+1/2*(räntan år 2)=tvåårsräntan och sen räknat ut “räntan år 2” o.s.v.

“Kvar att leva på”-kalkyler i alla är, men än höjning av räntan från 1,14% till 2,41% lär kännas i folks plånböcker. Lär påverka såväl bopriserna som folks ekonomier och det offentliga samtalet. Eller vad säger ni?

Lägsta ränta Implicit ränta sista året
1 år 1,14% 1,14% (2022)
2 år 1,46% 1,78% (2023)
3 år 1,78% 2,41% (2024)
4 år 1,96% 2,50% (2025)
5 år 2,06% 2,49% (2026)
7 år 2,19% 2,50% (2027-2028)
10 år 2,34% 2,70% (2029-2031)
2 gillningar

Ja det kan nog bli tufft för många som sitter på stora lån och kanske privatleasing på en ny bil.
Alla har ju inte lika bra marginaler i sin ekonomi som de flesta på RT

1 gillning

Väldigt intressant lista du har gjort! Ser ut att kunna bli tuffare år från om 3år och framåt ja. Undra om det går att få en hint om vart bostadsmarknaden är påväg med så här “enkla” medel eller är det redan inprisat? Jag funderar på om det är en effektiv marknad enligt emh eller om det är så pass många “oinformerade” människor som handlar bostäder att det är en ineffektiv marknad och den därmed är relativt enkel att exempelvis timea, någon som har extra kunskap i ämnet?

2 gillningar

Kom ihåg att dessa räntesatser är inklusive försäkringspremien som antagligen blir större ju längre fram i tiden man kommer.

3 gillningar

Undrar vad de unga som inte är inne på bostadsmarknaden ska göra? De har inte råd att köpa, inte råd att låna och inte råd att köpa ett billigare boende och pendla. :upside_down_face:

3 gillningar

Rulla tummarna ett par år och köpa 2024 när priserna gått ner avsevärt pga dubblerad ränta?

Vi får väl se. Jag tror inte priserna kommer gå ner, snarare att prisökningen saktar in en aning.

2 gillningar

Obos har väl börjat snegla på dem? De har ju sin norska bank som de nyttjar för sitt Deläga-koncept. Om jag förstått allt rätt.

Marknaden innanför Stockholms tullar och då framförallt dem mindre lägenheterna ska bli intressant att följa. Förhoppningsvis, och rimligen, så borde folk klara en dubblering av räntan från nuvarande nivå. Men man vet aldrig helt säkert förrän efteråt! :slightly_smiling_face: :slightly_frowning_face:

1 gillning

Det har blivit rätt mycket dyrare att bo på mycket kort tid, blir intressant att se vad som händer framöver. En dubblerad ränta kanske en del inte klarar längre?

På lång sikt så borde bostadspriserna följa kvar-att-leva-på kalkylen rätt linjärt, men jag tror det finns en enorm tröghet i bostadspriserna. Om man bara skulle gå på hur en ökande ränta minskar låneutrymmet så skulle en ökning från 1,5 till 2,0% i ränta minska priserna med -25%, och 1,5 till 3,0% med -50%. Detta förutsätter dock att man inte har några marginaler i sin ekonomi eller inte kan tänka sig att betala en högre månadskostnad för samma boende.

Troligtvis så kommer de flesta acceptera att en större del av inkomsten går till boende, det har trots allt varit väldigt billigt att bo i ägt boende de senaste 10 åren. Färre köpare vara sugna på att ge sig in en budstrid vilket minskar efterfrågan, men samtidgit så minskar utbudet eftersom endast de som måste sälja vill sälja i en sån marknad. Kan bli en balans där priserna står stilla och den enda skillnaden är att det tar längre tid att få sålt sin bostad.

2 gillningar

Jag är inte så bekymrad att folk kommer behöva gå i personlig konkurs eller blir hemlösa med ovan utveckling, men driver det ner priserna 15-20% samtidigt som boendekostnaden ökar typ 50% lär det märkas både på krogarna och flygplatserna…

Det är nu man ler när man har löst in huslånet och inte har några lån överhuvudtaget :slight_smile:

7 gillningar

Jaså, själv ler jag åt min ränta på 1,09% som mamma staten dessutom generöst nog ger mig ränteavdrag på. Har inte amorterat en spänn på flera år. Pengarna växer fint på börsen istället.

6 gillningar

Bor jäkligt billigt och är ingen slav till bankerna :slight_smile:
Men alla är vi olika.
Pengarna växer på börsen.Kommer även gå tidigt i pension. Vad mer kan begära?

3 gillningar

Låter riktigt härligt! :slight_smile: Glad för din skull.

Även om det är matematiskt dumt att amortera för mycket om man vill maximera sitt investerande och avkastning så kommer även jag ha som mål den dagen jag tar bolån att amortera bort hela lånet :slight_smile:

1 gillning

Tack. Självklart tog det imot att lösa in bolånet men idag är glad att jag gjorde det, all min lön som kommer in är min egen och är inga banker eller låneinstitut som ska ha mina pengar.

Även som du säger att det är dumt matematiskt, men varför jaga mer pengar än man behöver?
Jag har så klarar mig väldigt bra och bara vetskapen att vara helt fri från skuld är underbart.
Kommer kunna gå i pension tidigare.
Jag behöver inte oroa mig för hur räntorna utvecklas framöver.
Har bara el, sophämtning, villa och hemförsäkring samt underhåll på huset när det kommer.
Fasta avgifterna inte ens 2000 kr i månaden för huset, men där är inte underhållet medräknat, kan aldrig bo billigare så jag har väldigt billigt boende varje månad och får över en stor del av lönen varje månad. Den känslan är super :slight_smile:

5 gillningar

Jag köpte hus för ungefär tio år sedan. Lånade ca 4MSEK. Istället för att amortera har jag pumpat in pengar på börsen med en genomsnittlig värdetillväxt som legat kring 5x min bolåneränta.
Idag har jag mer pengar på börsen än vad lånet uppgår till och har möjlighet att lösa lånet om jag så önskar. Om jag istället hade amorterat flitigt under dessa år hade jag inte varit skuldfri ännu.

Det handlar inte om ”jaga pengar man inte behöver”, utan om att bli skuldfri fortast möjligt.

10 gillningar

Jag säger inte att du gör fel.
Vi har alla våra olika lösningar hur vi vill leva våra liv. Nu amorterade jag inte bort mitt huslån utan jag betalade in lånet som var kvar på 1 miljon kr och för mig kändes det rätt och är ingenting jag ångrar.
Sen får folk tycka vad dom vill om mitt val,rätt eller fel. För mig kändes det bra och gör det fortfarande. :slight_smile:

3 gillningar

Vad gör du om börsen kraschar med -70% och räntan går upp? Kan ta många år innan man kan flytta om det är vad man vill/behöver. :nerd_face:

Vi kommer själva göra ett mellanting. Rent matematiskt är det ju bättre att amortera så lite som möjligt och investera istället. Men känslomässigt är det jobbigt så vi ska amortera lite mer än vad som behövs men också investera.

Då har jag tagit höjd för räntehöjningar i mitt personliga stresstest. Klarar runt 25% ränta innan jag får gå från hus och hem.

Men visst vore det tråkigt med en svart svan.