Jag tror det, mest för att konkurrensen med mindre banker ökat markant på senare tid och för att färre behöver knytas till en storbank med kontor som hanterar kontanter etc.
En nära släkting till mig band sina bolåneräntor på runt 15% vid den där 500%-situationen. Han kunde dock bo kvar, och bor idag obelånat i något som är värt ganska många miljoner. Det sätter lite perspektiv på saker och ting. Det har inte alltid varit såhär, men många ynglingar har inte sett något annat och tror att någon form av naturlag hindrar räntan från att gå över 5%
2008, inte så många år sedan, hade jag 5,85% i rörlig ränta. Jag räknar med att vi kan komma upp där igen så småningom, eller högre. Under finanskrisen 1992 toppade den på 24% men då hade jag inte något bolån.
Och att börsen går som en raket upp likt de senaste 10 åren.
Alla som hade bostadslån på 90-talet har en annan referensnivå när det talas om höga räntor.
Däremot är det extremt svårt att svara på frågor om framtida ränta vilket TS verkar efterlysa.
Vi hade runt 12% på bottenlånet när vi var nybyggare i slutet på -80talet. Å det tyckte vi var bra efter att ha legat och pyntat 14-16% på byggkreditivet under byggperioden …
Även om det är svårt att sia om framtiden så finns det ju en väsentlig skillnad nu jämfört med då; Riksbanken har ett inflationsmål på 2%. Det har sedan målet infördes kraftigt minskat räntenivåns volatilitet. Man kan tro och tycka vad man vill om Riksbankens förmåga att stabilisera ekonomin, men deras verktygslåda är ändå hyggligt potent tänker jag. Eller, om jag ska vara ärlig: hoppas jag…
Visst. Men jag tror snarare att det främst berodde på värdeökningen på deras bostäder, snarare än att deras lån åts upp av inflation. Bostadspriserna har ju stigit betydligt snabbare än inflationen i övrigt.
Tro mig mina knappa 700 000 kr är betydligt lättare att bära idag(och skulle så vara även om räntorna vore tre gånger så höga) än för 40 år sedan. Ökad inflation ger ökade löner ger ökad betalningsförmåga.
Min ökade levnadsstandard idag har jag ju oberoende av om huset är värt 1, 2 eller 5 miljoner.
Nu är det många med höga rörliga bostadslån som darrar med all rätt.
Den amerikanska centralbanken höjde räntan med 0.5% för ett par dagar sedan och med tanke på att kronan blir allt svagare mot dollarn så kommer Ingves knappast att ha något annat val än att följa efter.
Svagare krona = Högre råvarupriser = Högre inflation = Högre räntor.