Omröstning: Prognos bolåneränta 2023

Verkar finnas enighet om att bolåneräntorna toppar under 2023. Vad tror ni för er egen del blir den högsta bolåneränta ni kommer betala under 2023?

Omröstningen blir väl bäst om ni som svarar har rörlig ränta eller bundet som går ut under året.

• 3,50 % - 3,99 %
  • 4,00 % - 4,49 %
  • 4,50 % - 4,99 %
  • 5,00 % - 5,49 %
  • 5,50 % - 6,00 %
  • Högre än 6,00 %

0 röster

0% :slight_smile:

Aha, attans! :wink:

1 gillning

Skriv gärna en kommentar om ni är bra insatte i bolån och ränta. Just nu förhandler vi.

Verker kunde få 3,8% på 3 månader ,
4,3%på 1 år

Tror ni verkligen på över 5% i 2023?
Hur många gånger till i år ska riksbanksn ändra ränta?

Tack på förhand

Vilken bank?

Ikano bank

Snacker också med Länsförsäkringar, möte med danske i morgon

Tror att vi i vårt hushåll kommer toppa i spannet 4-4,49% med en snittränta för helåret på ca 3,6-3,8%.

Rörligt sedan årsskiftet( 1,15% 2021 och 2022), ca 2,6 miljoner i lån, 81% belåning.

Vilken bank och ränta har ni i dag? Kul att jämföre för jag förhandler just nu :grinning:

SHB, första kvartal 2,85%, andra kvartal hoppas jag landar på 3,5% sedan får vi se var det tar vägen. Försöker vara optimistisk :slightly_smiling_face:

Vill du jämföra skulle jag rekommendera att kika i denna tråd:

1 gillning

Hej
Hur kan ni alla ha så bra ränta? Vi ska om några veckor flytta in i vårat första “egna” boende strax och vi fick enbart detta via Swedbank med 85% belåning ( 2,4 milj. lån )

Rörligt = 4,26 % (0,87 %)
1 år = 4,62 % (0,37 %)
2 år = 4,48 % (0,31 %)

Tycker alla här i forumet har jämt över 1,2% ränterabatt , fick vi riktigt dålig deal ?

De allra flesta har nog inte 85% belåning och man får ”mekaniskt” bättre ränta ju närmare 50% belåning man är.

SBABs transparenta 3-månadersränta vid 80%+ belåning är ju 4,17% idag.

Det är nog den stora förklaringen.

1 gillning

Stämmer verkligen detta?

Vilket? :slight_smile:

Hos SBAB/Skandia och andra transparenta aktörer kan man absolut se svart på vitt att räntan sjunker ju närmare runt 50% belåning man ligger.

Mer än så innebär högre risk för banken och mindre belåning innebär mindre lönsamhet som kund åt banken, vilket sjukt nog höjer räntan :sweat_smile:

2 gillningar

Har själv inga lån, men förjer trådar angående lån å räntor ändå för de finns bekanta som har lån…
Läser man rabatter å belåningsgrad så syns de tydligt att dom största rabatterna är dom som har belåningsgrad 50-60% å 4 till 6 miljoner i lån…
Minst rabatt till dom som har belånningsgrad 80-85% å några miljoner i lån…

1 gillning

Med dagens inflationsbesked, så är räntehöjningar långt från över.

1 gillning

Skönt att vara undantaget som bekräftar regeln då🤗

1 gillning

Vilken räntrabat har du på vilken bank?

1,44%, SHB med ovan angivna förutsättningar.

1 gillning

Hej

Vi har för hela lånet en snittränta på 2,175% hos SBAB

Men då låste vi två av tre delar till 1,89% / lånedel år 2020.
Vi har 4,12% på den sista lånedelen som är obunden.

Och kan vara ärlig, ren flyt att jag i maj 2020 valde och låsa in räntan i 7 år.