Vad tycker ni är rimligt att räkna med för ränta kommande år? Kollar på nytt dyrare boende och försöker göra realistiska antaganden. Vad tror ni är den nya normalen?
Den som ändå hade en fungerande spåkula. ![]()
Får du lån av banken så klarar du deras stresstest, då är det lugnt tänker jag. Vill du betala en premie så bind räntan på 1-10 år baserat på vad som känns bra. Kan du ta en högre ränta utan att behöva sälja, och är fine med det, så kör rörligt. Obs att om räntan går upp lär boendet gå ner i värde (tillfälligt).
Skulle jag själv gissa så runt 3%. Vill man räkna högre, säg 4%. Vill man testa gränsen, 7%. Detta är innan avdrag.
Jo såklart att man ska räkna högt, men går det att göra realistiska antaganden kommande år eller är det helt omöjligt att veta?
har spontant räknat med 3%, vi har idag 1.5 rabatt på swedbank så 2.5 på swedbank nu efter höjningen. Är det för lågt att tänka att vi bara får 0.5 höjning framåt?
Poängen är att ingen kan se in i framtiden. Krigets utfall går inte att avgöra idag. Du får därför räkna med hela spannet i utfallsuniversumet.
Så då bör jag räkna med 5%? Men det gör ju banken för att ens ge lånet, jag försöker sätta ett maximal belopp för vad vi kan köpa för och ändå ha gott om pengar för sparande och resor.. ![]()
I värsta fall får du väl dra åt svångremmen lite
det löser sig.
Räkna på vad 10 års bunden ränta kostar om du vill veta exakt kommande 10 år är väl ett bra tips i så fall, bind och sluta oroa ![]()
SBABs prognos är en bra början. Sen behöver du ju lägga på en marginal själv.
| tid | snittränta |
|---|---|
| nu | 2,6 |
| jan 2027 | 2,7 |
| jan 2028 | 3,1 |
| jan 2029 | 3,1 |
| jan 2030 | 3,2 |