Jag står inför min första bostadsflytt och kommer flytta in om cirka 1,5 vecka. Just nu håller jag på att rodda med mitt första bolån och har samlat in olika erbjudanden från flera banker genom att ringa fram och tillbaka. Nu skulle jag gärna vilja höra era tankar och råd kring det bästa valet.
Här är det bästa erbjudandet jag har nu
Rörlig ränta:3,85% (ränterabatt är på 1,44%)
1 år bunden ränta: 2,9%
2 år bunden ränta: 2,6%
Bolånet är på 1,9 miljoner kronor, vilket utgör 85% av bostadens värde.
Jag är lite osäker på vilken väg som är bäst att gå just nu med tanke på hur ränteläget ser ut. Är det någon som har insikter kring hur man kan resonera när det gäller att välja mellan rörlig och bunden ränta? Finns det någon annan faktor jag borde ta i beaktning som kan påverka beslutet?
Välkommen till forumet och ignorera de smådryga svar du fått redan.
Troligen går den rörliga räntan ner det närmaste året. Men samtidigt har banken räknat in det i sina kalkyler. Så det handlar ändå primärt om hur din vardagsekonomi ser ut.
1,9M x 85% x 3,85% x 0,7% (efter ränteavdraget) / 12 = 3627:-
1,9M x 85% x 2,9% x 0,7% (efter ränteavdraget) / 12 = 2732:-
Hur mycket gör dessa 900 kronor i din vardag varje månad? Får 30 kronor per dygn dig att sova bättre på natten om du slipper ligga och oroa dig över räntan?
Personligen hade jag tagit det rörliga, betalat mer nu och troligen mindre efter nyår, men som sagt, jag har inte din vardagsekonomi.
Jag håller med angaudlinn att du får kolla på din ekonomi i sin helhet, och inre bara utgå ifrån storleken på lån.
I dagsläget hade jag också valt rörligt bolån, men backar jag bandet till mitt första bostadsköp och den emotionella biten det innebar för mig skulle jag ha valt bunden ränta. Det är så många andra bitar som måste falla på plats vid ett första bostadsköp att det kan vara skönt, att åtminstone en kort period framöver inte behöva oroa sig för åtminstone lånet och räntor.
Bankerna tar hänsyn till den förväntade ränteutvecklingen när de sätter den bundna räntan och deras förmåga att bedöma denna är mycket större än din.
De lägger dessutom på en marginal eftersom risken förflyttas från dig till dem om du kör bundet, dvs. du får betala extra för det som en försäkring.
Bunden ränta är främst för de som inte klarar av sina månadsbetalningar om räntan går upp i närtid. Då kan det ju vara vettigt att binda till dess att ens privatekonomi är så stark att det går att köra rörligt permanent.
På några års sikt och längre är det alltid mest ekonomiskt att köra rörligt.
Det är exakt samma princip med el och allt annat som är rörligt, om det är bundet och ger större förutsägbarhet för kunden så kostar det extra.
Hej, tack för ditt svar, ja det är lite så jag själv också resnonerat, min ekonomi är bra så spelar mig ingen roll i min vardagliga ekonomi om jag får 900 mer eller mindre i månaden. Jag vill främst bara maximera mitt sparande och göra det som är mest ekonomiskt smart. Jag är sugen på att binda räntan i 2år på 2,6. Tror det kommer gynna mig hela 2025, däremot mot 2026 finns det ju en risk att den kommer gå under detta på den rörliga. Men tänker då att jag redan gjort en vinning under 2025 som täcker det isåfall. Men är svårt att säga vad som är rätt eller fel givetvis. Alla har ju olika förutsättningar. I mitt fall ställde jag handelsbanken och nordea mot varandra. I mitt sista telefonsamtal sa nordea själva de tyckte 2,6 på 2år är väldigt bra och att handelsbanken har räknat på +/- 0 och han sa själv att han tyckte jag borde ta det och gratulerade till isåfall en bra “affär” då jag tyckte det kändes väldigt bra när en annan bank rekommenderar en annan bank över sig själva.
Då har du gjort din riskanalys och med god ekonomi och hög sparkvot låter onekligen 2,6% som en bra affär. Dessutom slipper du tänka mer på det under två år.
Handelsbanken och då är det inte under några förusättningar. Tror säker man kan få ner det ytterligare om man skulle ha något sparande där och ev flytta sin tjänstepension ditt. Ska höra med dem nu i veckan. Samt att vi troligen får ytterligare räntesäkning 25 sep. Ställde handelsbanken och nordea mot varandra. Så har förhandlat ner kraftigt från va dem både erbjöd mig ifrån start
Ja, är en svår fråga vad som är “rätt eller fel” att göra. Tror egentligen oavsett om jag väljer rörligt eller binder mig i 2år att det kommer landa på ungefär samma peng i slutändan.
Ja, är precis så jag själv resonerat också. Att ha en förutsägbarhet i sin vardags ekonomi. Har räknat på att klara 5% så 2,6% är extremt mycket bättre en vad jag räknat på, vilket utökar mitt sparande väldigt mycket
Ja jag tycker det själv också, man kan ju givetvis också köra 50% bundet på 2 år och resterande på rörligt. Kanske överanalyserar det. Men vill givetvis försöka minska utgifter så mycket det går och maximera mitt sparande (som alla vill) vill vända på varenda krona haha.