Hello,
Sitter med ett bundet lån (2,7) på 4,09% fram till 2027-03. Kollade idag med Landshypotek som skulle ha ca 40k för att lägga om lånet till rörligt. Kommer då ner till 3,15% och förhoppningen är naturligtvis prognoserna gör att detta på sikt blir fördelaktigt. Samtidigt inser jag att netto besparingen över 2 år endast blir 10k baserat på denna frysta situationsbild.
Tack för feedback,
Jag vill egentligen lägga allting på rörligt eftersom jag haft den strategin tidigare. Nu av någon outgrundlig anledning valde jag 2022 att binda upp mig på 5 år, men jag har inte tidigare funderat att jag faktiskt har alternativet att riva upp lånet. Frågan är mer om det är värt det.
Billigast med rörligt över tid stämmer inte. Det beror absolut på vilken tidsperiod du jämför. Säg att du tog ett fasträntelån på 5 år 2020. Det hade varit liiiite bättre än att ligga rörligt…
Nej det stämmer såklart inte alltid, då hade ju inte produkten bundna lån funnits. Men för ~90% av perioderna stämmer det. Det fanns någon undersökning som svt gjort i en gammal tråd. Oddsen är alltså dåliga för att lyckas pricka rätt, där av att man brukar säga att rörligt är billigast.
Men till TS, det är väl egentligen samma val som du hade 2022. Vill du ha tryggheten i bundet, eller är du beredd att betala 10k för att veta lite bättre vad kostnaden kommer vara 2 år till?
Nej, du är inte ute och cyklar, men att betala 40 000 kr nu för en vinst på 10 000 kr över två år är tveksamt. Kan löna sig om räntan sjunker mer, annars onödigt. Att avvakta kan vara smart.
I sommar kommer nya regler för hur ränteskillnadsersättningen beräknas, jag skulle avvakta och se hur det påverkar, kanske kan banken redan nu ge en uppskattning omkring det.
För egen del ska jag snart binda upp mitt 3.08% lån nu när rörligt hos sbab troligtvis går under den nivån.
5 år är inte lång tid, jag pratar alltså 10-20 år och då är det såklart alltid billigast med rörligt, om man klarar av svängningarna. Du betalar som sagt alltid en premie när du binder och du bettar alltid mot hela marknaden, då banken vill tjäna pengar.
Men köper såklart att det finns en 5-årsperiod i mannaminne där man tjänat marginellt på bundet.
Det är knappast en marginell skillnad i kronor under perioden 2020-2025. Tänk bolån på 5-6 mkr. Min poäng är väl egentligen att räntan kan stiga hur högt som helst men inte sjunka så mycket mer än 1-2 procentenheter. Dvs det är en stor risk uppåt som du kan begränsa med bundet. Det glömmer många.
Absolut, men över 10-20 år så kommer du med hög sannolikhet tjäna mer med rörligt än ifall du binder, men till mindre trygghet.
Många glömmer också bort att nästan hela Sveriges befolkning kommer kollapsa ifall räntorna går upp för högt, så risken för att staten, RB och bankerna tillåter det är låg.