- Ja
- Nej
Vi saknar information här. Man binder inte räntan för att man tror att man kommer tjäna pengar på det (gissa bättre än banken/räntemarknaden på framtida räntor). Det är en chansning med dåliga odds. Man binder räntan för att man behöver stabiliteten i sin privatekonomi.
Det finns en anledning till avsaknaden av information i nuläget. Jag återkommer när tiden för undersökningen gått ut. Jag ska dela med mig av mitt resonemang.
Jag förstår att du citerar RT-bibeln här. Generellt stämmer säkert den filosofin och är en bra rekommendation. Det finns heller inga “privatekonomer” som säger att man ska binda räntan just nu.
Du kanske måste förtydliga frågan lite då om man inte får ta del av den viktigaste informationen. Typ “Tror du att man sparar pengar på att binda räntan på 5 år på 3,52%?”
Det är inte en generell fråga. Hade du bundit enligt de givna parametrarna, är frågan. Ändå ganska många som klarat av att svara. Nu har någon varit snäll och uppdaterat rubriken åt mig också. Hoppas det är klarare nu.
Okok, visst kan man svara, men lite mer information om vad/att det kommer mer info sen skulle inte skada.
Du gillar verkligen att tala för allmänheten
Det började som ett skämt i chatten. Jag är verkligen bara ute efter ett resultat i pollen i nuläget.
Ah ok, det kommer från chatten, då fanns det ju tom mer information bara att den fanns på annan plats. Vidhåller ändå att det var en konstig fråga (i detta forum ) utan mer info.
Det är egentligen en principfråga och räntan är därför underordnad. Jag ska aldrig binda räntan på vare sig en insättning eller ett lån under så lång tid.
Det beror på, frågan är ungefär likvärdig med, är snöre på 3,52 m rätt längd? Utifrån mina förutsättningar så nej. Men hade jag haft andra hade det kanske blivit ja.
Bind 5år, håll ett öga på jmf räntorna och bind upp i förtid om ett år eller två.
Ät gratislunchen medans den serveras.
Efter USAs prognos att sänka en gång 2024 och att Sverige kanske behöver kolla lite på kronkursen så tror jag vi kör en bindning på 5år till 3,57% istället för rörligt 4,36%. Eftersom det behövs mer än 3 sänkningar för att komma under bundna räntan kan det ligga en bit fram i tid och då behövs ytteligare sänkningar för breakeven som kan bli först efter 2-3 år. Särskilt om man räknar med att amortera med det man “sparar” i närtid på att binda.
Till saken hör att vi har en knapp halva av lånet som löper ut januari 2026 så då kan man se den som rörlig vid den tidpunkten.
Utveckla gärna för jag fattar inte riktigt efter nåt glas till fotbollen. Vad betyder bind upp i förtid?
Varför om ett år eller 2?
Vad är gratislunchen? sorry för följdfrågorna
Jag för delvis samma resonemang. Min spread är ännu större då jag hade 4,60% i rörlig ränta. Jag tror inte heller att tremånadersräntan är bättre än 3,5~% inom tre år, om alls. Om RB får som den vill och inflationen parkerar runt 2% kommer de troligen parkera räntan runt 1%-enhet över det för att vi ska ha en realränta över noll. Sen tillkommer bankens marginal för oss låntagare. Utöver det tillkommer diverse oro i världen som i nuläget inte ser ut att avta direkt. Skulle något större hända påverkar det också ekonomins utveckling och ränteläget.
Men det finns en till dimension som jag aldrig sett någon ta upp, som var avgörande för mitt beslut. Jag återkommer till det efter omröstningen avslutats. Jag har alltså redan bundit på 3,52%, innan jag startade pollen. Den är bara där för att göra en liten poäng så småningom. Hittills går det över förväntan enligt vad jag hade trott.
Själv fick jag nej från intelligentian här till att binda till 1,39% i tre år i slutet av februari 2022.
Har aldrig förstått resonemanget om att man “alltid förlorar på lång sikt om man binder”. En bostadsobligation har ju både köpare och säljare med olika typer av preferenser. Att köpare av bostadsobligationer skulle tycka det är mer najs att säkra en vettig ränta i fem år än tre månader och att man därför får BÄTTRE villkor av att binda är inte ett självklart falskt påstående. Därför inte självklart att det är irrationellt att binda.
Ni som säger tvärnej vill jag råda att låna upp så mycket ni kan och stoppa in på ett fasträntekonto hos Big Bank eller Marginalen. Då är ni garanterat (?) vinnare då de erbjuder femåriga sparräntor kring 3,5%
Tack för ett klokt inspel. Och du plockade dessutom ett av mina två odeklarerade argument för bindning där!
Jäklar vilken spread, ja då hade jag redan signat på också. Har till augusti innan lånet löper ut.
Vilken bank är det?
Jag kan fortsätta argumentera för 5 år med att det ger en trygghet o förutsägbarhet. Samt att jag är 99% säker på att våra ekonomiska marginaler är bättre om 2 år än nu. Det är krig i europa as we speak. Saker kan hända, vi kan hantera 3,5% ränta utan problem men vid 7% får vi göra justeringar även om jag inte tror vi kan hamna där med dagens höga belåning hos ftg o privat mot förr.
Spolar vi fram alla 5 åren så har antagligen löner hunnit upp lite och vi har fått amortera i 5 år så tiden jobbar till vår fördel.
Jag trivs med att vara skuldfri, så svaret på frågan för mig personligen är Nej.
Haha men ditt svar kan heller inte vara ja
Och där kom det sista argumentet. Lika bra att spill the beans nu då.
Jag sparar 26k/år på att binda just nu. Pengar i fickan idag är värt mer för mig än pengar imorgon. Jag har SEB och nästa räntejusteringsdatum är 2 aug. Så jag får del av den redan gjorda sänkningen först i slutet av augusti. En junisänkning är nu osannolik, annars hade jag fått en dubbelsänkning i augusti. Jag räknar med att min lön kommer fortsätta öka och att vi kommer ha inflation även de kommande åren. Så ju längre tiden går desto mindre roll spelar det för mig om tremånadersräntan skulle understiga min bundna ränta. Dessutom kommer det att hända om några år, om det händer.
Jag litar alltså på inflationen och löneökningar. Sannolikheten för en ny störning på världsmarknaden är som jag skrev tidigare också en risk som inte kan bortses från. EUs tullar på Kina eskalerade risken ytterligare så jag slog till när jag kunde.
Har frågat banken kontinuerligt om 5-årsränta för att se hur mitt erbjudande utvecklas. Listräntan har stått still sedan januari. Genomsnittsräntan var som lägst i februari.
Anledningen till pollen var att jag skojade i chatten om att jag borde fråga forumet vad ni tycker och invertera. Sen hann jag redan slå till men blev påhejad att ändå göra en poll. Baserat på det valde jag rätt.