Tänkte kolla lite hur ni tänker angående bolåneräntan framöver?
Själv har jag mer eller mindre alltid kört rörligt. Gillar helt enkelt inte bundet. Men med nuvarande läge är det inte utan att man velar lite även om man har lite marginal i ekonomin.
Har för närvarande rörligt till 1,19%. Kan få 1,04% om jag binder 1 år. Det är så kort tid att jag utan problem skulle kunna tänka mig det och bara se det som en liten rabatt. För jag misstänker att räntan knappast kommer att gå ner det närmaste året. Vill man köra 2 år tickar det upp till 1,39% och börjar i mina ögon kännas som lång tid. Men allt är ju relativt.
Gör du inte det klassiska misstaget att försöka förutspå framtiden bättre än bankerna och räntemarknaden här? Bundet eller inte bundet handlar om din egen livssituation tänker jag.
Håller med om att en bindningstid på ett år är i det närmaste att betrakta som rörligt ur ett riskperspektiv. Så kan du få lite lägre ränta är det nog inget att tveka på. Man kan ju tänka sig att rörlig ränta kan gå ner i slutet av året om stimulansinflationen försvinner, men har ändå svårt att se att det ska bli så mycket att det blir en förlust mot den rörliga du hade som alternativ (ett år är ju som sagt kort tid, men börjar det bli längre tider har man ju verkligen oddsen emot sig att gissa räntan bättre än banken/marknaden)
Du har helt rätt. Just nu är det billigt med bundet. Om ett år kommer det sannolikt inte att vara det. Du har allt att vinna på att göra så som du beskriver.
Njae, försöka förutspå är ju inte riktigt lönt. Och det framgår ju tydligt genom räntorna för de olika bindningstiderna hur bankerna för tillfället spår framtiden. Gillar som sagt rörligt men är sugen på den lilla rabatten som 1 års bindning skulle ge. Annars tänker jag att bundet bör kanske vara 3-5 år för att vara lönt.
Jag skulle hoppa på 1-årsräntan. Det är så pass kort tid att man kan vara i stort sett trygg med att man inte kommer vilja/behöva flytta under den perioden. Däremot är jag väldigt skeptisk till att vara inlåst med räntor bundna längre än ett år.
Finns det några nackdelar med att flytta sitt bolån ofta?
Då Stabelo precis i dagarna höjde sin 1-årsränta till 1,14% blir jag sugen på att flytta till Landshypotek som fortfarande erbjuder 0,99%. Då jag bara haft Stabelo i några månader känns det hattigt, men processen är ju inte särskilt komplicerad. Enda smolket i bägaren är att handläggningstiden för närvarande ligger på tre veckor. Kan ju hända saker med räntan under den tiden som gör en flytt meningslös.
Hur mycket gör dessa 0,15% i pengar och hur mycket efter ränteavdrag. Ställ det i relation till om du tycker det är värt risken med bytet och även tiden du lägger.
Men i övrigt ja till att byta till bunden ettårsränta. Same-same but different än 3-månaders s a s.
Jag gjorde själv sådana flyttar tidigare men då i läget när räntan var på väg ner. Att göra flyttarna nu mellan banker som nyligen höjt och andra som sannolikt snart också höjer verkar lite osmart. Däremot kunde du kanske binda nu så skulle ju poängen med att byta bli större.
Rörliga räntor har varit att föredra de senaste 20 åren därför att styrräntorna sänkts varje år.
Nu befinner vi oss i en global ekonomisk miljö där styrräntorna är på väg upp och därför kan nog de som bundit sina räntor nu (eller helst för 6 månader sedan) att kunna vara de stora vinnarna framåt.
Styrräntorna har inte sänkts varje år senaste 20 åren. Men den långsiktiga trenden har varit sjunkande räntor. Den trenden visar väl inte direkt några tecken på att avta, även om det på kort sikt går upp och ner. Inflationssnacket med tillhörande räntehöjningar som är aktuellt nu finns väl ingen som tror att det är på längre sikt, men som vanligt så är det omöjligt att förutspå framtiden.
Ja, om du bor i BRF och din förening tar ut pantsättningsavgift, som normalt är 1% av prisbasbeloppet, dvs strax under femhundringen.
Om du delat upp lånet i flera delar är det heller inte ovanligt att föreningen tar ut en avgift per del.
Avgiften/avgifterna beror på att föreningen får extra kostnader i samband med omläggningen av lånet.
Njae, reporäntan är noll, och har ju varit nere på negativt för ett par år sedan. Men boräntorna, som väl tråden handlar om, är ju inte noll. Man behöver väl inte gå längre än över Öresund för att hitta ännu lägre boräntor än i Sverige.
Du får 0,10 % rabatt på Landshypoteket om du tecknar via Villaägarna (495 kr/år). Det ger dig en ränta på ett år bundet på svårslagna 0,89 %.
Är du dessutom kund hos Vattenfall så bjuder de på avgiften till Villaägarna ;D
Jag är i begrepp att nyteckna ett bolån (mitt första) i en av storbankerna. Den lägsta räntan jag lyckats få efter att spela ut dem mot varandra är 1,29 procent på ett 1-årigt villalån med mina förutsättningar.
Planen var att starta i storbanken och efter 1 år flytta till Stabelo (Avanza) för att slippa förhandla vid varje löptids utgång. Stämmer det att rabatten ”nollas” vid varje löptids utgång, eller skiljer det från bank till bank?
Ingen kan förutspå framtiden och vad den bär med sig. Ränta kan gå upp till 5 % imorgon utan att vi dödliga har något att säga till om.
Med det sagt så är ovan en grov osannolikhet men en gradvis höjning i räntan är att vänta över de kommande åren, skulle jag tro i alla fall. Men allting hänger på hur stor risktolerans man har och vad man själv är bekväm med.
Ett hushåll med ett par som har låga hushållskostnader kanske inte påverkas så mycket av en mestadels rörlig räntesituation.
En familj på 5 personer med Villa/Volvo/Vovve kanske skulle må bättre av att binda räntan under X antal år och veta exakt vad deras boende kommer att kosta.