Rörlig eller bundet lån i de här tiderna?

Om ni tar ett nytt bostadslån nu. Skulle ni fortfarande sätta det som 100% rörlig ränta, eller skulle ni göra något annat?

Vi ska låna lite över 3m och har en belånings grad på 85%
vår totala intäkter efter skatt på 57.5k

Jag har en garanterad löneökning på 1.8k (efter skatt), Vet inte enu vad min sambo kommer få men kanske 1k

Jag har 6.5% tjenstepantion itp1
Sambon har tjenstepantion på 4.5%
Hon har vinst delning med företaget och kommer i år få en bonuse på ca 2 månadslöner.

Vi är lite över 30 har inga barn och inga planner på att skaffa några de närmsta åren iaf.

Jag har provanställning 3 månader kvar. Vi båda är medlämmar i A-kassan och våra fackförbund.

Eftr kontant insatsen, har vi ca 300k sparande.
Min sambo äger en lägenhet i ett annat land. Som hennes föräldrar bettalar underhåll för och som ska börjas hyras ut under det kommande året.

Räntorna vi har blivit erbjudna från nordea är.
3 mån: din rabatt: 1,15% och din ränta* efter rabatt: 3,14%
1 år: din rabatt: 0% och din ränta* efter rabatt: 3,73%
2 år: din rabatt: 0,5% och din ränta* efter rabatt: 3,13%
3 år: din rabatt: 0,4% och din ränta* efter rabatt: 3,23%
4 år: din rabatt: 0,14% och din ränta* efter rabatt: 3,49%
5 år: din rabatt: 0,19% och din ränta* efter rabatt: 3,49%
8 år: din rabatt: 0,1% och din ränta* efter rabatt: 3,64%

Efter flytten så kommer vi kunna spara över 20k i månaden om vi räknar att räntan skulle ligga på 3.66%

Så vi har utrymme för ränte ändringar i våran economi.

Hur skulle ni göra i våran situvation?

Har du shoppat runt ränta?

Vi lånar 3.7 M, belåningsgrad på 85%, lite högre inkomster efter skatt, kanske 5-10k till.

Vi fick från LF:
2.87% 3 mån
2.75% 1 år
2-5 år var totalt skräp (typ 3.3% och uppåt).

Om du inte shoppat runt tycker jag du ska överväga rörligt, och shoppa runt lite, kanske lättare att förhandla lär bonusar syns i deklarationen och provanställningen är fast tillsvidaretjänst efter sommaren.

Att låsa på olika löptider låser dig till bankens fromhet vid nästa rabattförhandling. Dvs, inte alls med tanke på vad de erbjudit dig.

har shoppat runt. men av de typ 10 bank vi har pratat med så har 3 sakt att de vill ha oss, 1 gav typ samma som nordea och en gav sämre.

Jag tror att det är för att jag har provanställning.

Det jag funderar på är att ta 100% rörligt och sen efter min provanställning börja shoppa runt igen och se om fler är intresserade då.

Vad behövde du göra för att få de räntorna? har du stort mängder i sparrat eller annat som kan göra så att de värderar dig högre.

Men skillnaden mellan 2.87 skulle vara 707kr mindre i månaden. Vilket känns som att det är värt att shoppa runt för.

Färre banker tror ju på mer räntesänkningar i år efter senaste inflationsbeskedet, jag tog bundet 1 år till 2.95%, skönt att veta vad man betalar och ca 16 000 mindre på ett år än vad som varit tidigare…
Helt OK.

Så vill du ha vetskapen vad du kommer betala nåt år framöver kanske det är läge att binda.

Nu har vi lite olika sits då jag planerar att sälja min bostad nästa år. I mitt fall hade jag tagit det billigaste mellan 3 månader och 1 år.

Men om jag hade varit i sitsen att jag nyss köpt och tänkt bo där hade jag tagit det billigaste. I detta fallet 2 år.
Detta också dels på grund av vad som händer i omvärlden just nu som hade gjort mig lite orolig, och därför valt bundet en period istället för rörligt.

Att tillägga är ju dock att rörligt har historiskt sett varit bäst, och jag har aldrig läst min ränta mer än 1 år i taget (om det för stunden varit billigare än rörligt)

Rörligt eller bundet, det beror ju på vilka nivåer räntan ligger på.
Det heter ju att rörligt historiskt har lönat sig mot den bundna. Det beror på att den rörliga varit lägre. Bunden ränta har varit högre som försäkring mot räntechocker.
Nu är bunden ränta MYCKET lägre än rörligt och räntorna är på väg upp.

Som det heter i folkmun: no brainer.