Är nu dags för mig att välja bindningstid för bostaden jag köpt.
Har kikat på bindningstider från 3-mån upp till 3-år och har fått följande ränteförslag.
3-mån: 4,40%
1-år, 4,80%
2-år, 4,55%
3-år, 4,37%
Är lite osäker på om jag skall ta 3-mån, 2-år eller 3-år. (är 3 mån eller 3 år det mest står mellan pg.a. räntorna som erbjuds)
Vad har ni för input här?
Blir ett lån på ca 1 miljon vilket nästan är halverat mot vad jag haft på min nuvarande bostad.
Jag kommer som det ser ut att studera i 1 år och kan kanske binda upp för extra trygghet där även om det inte är avgörande (jag har kapital att ta av om det behövs)
Jag gjorde en liten beräkning vad gäller 2-år resp 3-år.
Om jag skulle binda på 2 år så krävs det år 3 en ränta på under 4% för att det totalt under 3-årsperioden skall bli en bättre total räntekostnad mot att ta 3-åringen direkt.
Nackdel om man binder på 3 -år är utifall att räntorna går ner snabbare än jag nu tror och att man då sitter och betalar överpriser för att man försäkrat upp sig genom att binda.
När jag väl köper en bostad kommer jag köra 50 % av lånet på 3 år och 25 % på 2 och 25 % på rörligt, tror jag. Alternativt köra på 3 år för tryggheten och för att kunna förutspå hur mycket jag kan spara i en längre tid. Det finns en vinst i att kunna lägga upp en 3 årig ekonomisk plan som inte kommer att förändras om inte något oväntat dyker upp.
Vi har oftast kört bundet eftersom min man blivit otroligt störd av att räntan går upp och ner. Men tro fasen att bindningstiden gick ut precis när räntan gick upp!
Nu blir det rörligt. Får se om vi ändrar oss men mer troligt är väl att vi väljer att betala av det lite snabbt för att slippa bry oss.
Beror på vilka marginaler man har. Vi tog bundet på 5 år innan räntan gick upp, rätt skönt att ha 1.72% när alla andra har närmare 5% nu. Har du goda marginaler är rörligt historiskt sätt bättre. Vill du veta vad du ska betala varje månad en längre tid framåt, bind.
Däremot hade jag inte tagit bundet i dagsläget när räntan ändå är spådd att gå ner under 2024.
100% rörligt om marginal i ekonomin finns.
Skulle absolut ALDRIG BINDA på olika bindningstider, är ofta det banken tipsar om för att sätta kunden i en rävsax!!!
Vi har rörligt med ränterabatt på 1,4% och rörliga räntan på lånet ligger på 4,29 efter sista höjningen.
När vårat treåriga(1,47%) avtal gick ut i fjol gick jag in till vårat lokala kontor (Swedbank)och skulle förhandla och dom var väldigt ointresserade så jag ringde och beställde amorteringsunderlag och då ringde en kvinna upp och erbjöd 1,4 rabatt i 1 år och då blev räntan lika som nischbankerna gav.
Binder du upp olika tider kan du ju inte hota med bankbyte innan alla löptider gått ut och då ger banken ingen ränterabatt förrän sista löptiden går ut.
Tack för alla svar.
Att binda på olika bindningstider har aldrig varit aktuellt för mig men bra att ni tipsar om det.
Jag har fortfarande inte valt helt vad det blir men jag har nästan uteslutit att binda på 3 år då det känns lite väl länge speciellt med nuvarande räntenivåer.
Jag har flera gånger tidigare lyckats binda bolån med bra timing vilket gjort att det då blev ett bättre utfall mot att ha haft rörligt. Hade jag med facit i hand kunnat göra ännu bättre val? Ja, det hade isåfall varit att binda på längre tid än vad jag gjorde i september 2021 och att det är en av anledningarna till att jag nu valde att sälja bostaden.
Så kommer nu i runda slängar att halvera bolånet men räntesatsen blir 4-ggr så hög mot innan vilket resulterar i dubbla räntekostnader mot innan.
Idag är det rörligt eller två-åringen jag väljer mellan och det är delvis att jag kommer att studera 1 år som gör att det lutar åt att binda på två år då jag tror att rörliga räntan skall upp ytterligare.