Sååå… Tycker ni det är läge att binda bolånen? Historiskt går man ju back på detta, oftare än man går plus. Med omvärldsläget nu dock med krig och handelskrig och en fallande börs kanske det är läge? Fn ligger räntekostnadernan kring 12k. Har 2/3 rörligt och 1/3 bundet (men denna del går ut i april). Om vi skulle binda på 3-5 år skulle vi få räntekostnader på ca 13k vilket är absolut görbart för oss. Däremot skulle 5% eller mer vara riktigt jobbigt. Samtidigt tråkigt om man tror att räntan kommer sjunka 1-2% ytterligare i närtid. Det tror dock inte jag, tror ni?
Vad tycker ni, läge att binda bolån innan räntan går åt skogen igen? Eller är det sitta lugnt i båten?
Det beror ju på vad du har, hur applicerbar ränterabatten är etc. Men alla de längre listräntorna är lägre hos min bank just nu iaf. Ettåringen är lägre än tremånaders även om man tittar på snitträntorna.
Jag hade nog bundit, iaf 1-3 år. Tror oroligheterna kommer bestå en stund och om man hittar på långräntor så har dom stigit och marginalerna gått ner. Tror bankerna kommer höja sina bundna räntor inom kort. Nordea har väl redan höjt.
Det som talar för att USA inte kommer kunna leka pajas hur länge som helst är ju att deras invånare får betala priset, alltså å med inflation och högre räntor om det fortsätter. Tydligen mellan års val 2026 i Usa och då ryktas de om att Trumpeten vill vara kompis med alla och Börsen igen.
Utifrån dagens siffror och mina förutsättningar säger t ex kalkylen på Ränteskillnadsersättning - beräkna kostnad | Konsumenternas att så länge jämförelseräntan för bindningstidens slut inte sjunker mer än ca 0,5 procentenheter så slipper jag kostnad om jag skulle bryta bindningen.
Så länge jag håller koll på ränteutvecklingen så är jag därmed inte låst, utan har ett visst handlingsutrymme vid sjunkande räntor. Samtidigt som jag skaffat ett skydd om räntorna istället skulle stiga (vilket jag dessvärre tror de kommer att göra).
EDIT: Gentemot nuvarande rörlig ränta hamnade min 3-årsränta 0,16 procentenheter högre, men det tyckte jag var rimligt givet min syn på utvecklingen framöver. Skulle utvecklingen eller mina preferenser ändras så får vi istället se om jag utnyttjar möjligheten att kostnadsfritt bryta bindningen
Hej har ägt hus sedan —92 och har aldrig haft bundet lån och det har alltid funkat även när man låg på marginalen under småbarnsåren och under studietiden, vi sätter alltid av mer än det som behövs och har det som blir över till reparationsbuffert🤗
Av just den här anledning band jag lånet idag på 3år. Just nu känns utgifterna helt okej. Skulle gärna betala mindre men livet funkar bra så här. Går det däremot upp skulle det kännas jobbigt. Även fast vi klarade av räntor nära 5% så var det inte kul.
Just nu är ju bundet och rörligt ganska lika. Det kommer nog inte hända så mycket med den rörliga i närtid, den bundna kommer däremot gå upp. Jag brukar alltid köra rörligt men kände att den här gången är det annorlunda.
Med tanke på att SBAB höjer idag så börjar det nog röra sig uppåt, det är en skakig omvärld. SBAB brukar vara först så andra banker kommer nog efter nu.
Vad är syftet med att binda på ett år? Man minskar sin flexibilitet och vet inte hur det ser ut om ett år. Ett år är enbart fyra tre-månadersperioder.
Jag band på tre år i december (2.87%) och det är också ett risktagande för man vet inte vilken miljö det är när bindningstiden går ut, men då har jag åtminstone försäkrat mig under en väsentligt lång period.
Vi band vårat lån 1 år i höstas och jag är väldigt nöjd med det beslutet. Precis som du fick jag rådet att ligga obundet pga historisk fakta men vi ansåg att framtiden är så osäker med allt som händer (och nu ännu mer än i höstas) och att vi hellre skulle betala lite mer om vi förutsåg framtiden fel, än att ha en klump i magen varje period över räntan.
Det föll sig väl ut och vi band till en riktigt bra ränta. Prata med banken och försök deala lite. Jag flyttade lite sparpengar från Avanza till Handelsbanken och fick på så vis ned räntan ytterligare.
Då går den snart ut då… att binda på 1år är ju i princip som rörligt. Kanske läge att ringa banken och binda om nu. Om du vill ha bunden ränta.
Jag tror inte det finns tid att deala. I så fall med sin befintliga bank. Byta bank tar för lång tid och räntan sätts väl den dagen lånet flyttas. SBAB, landshypotek, Ikano och säkert någon jag missat höjde sina bundna räntor idag. Fler lär följa efter.
Själv hade jag tänkt att både byta bank och binda bolånen för några veckor sedan men i samband med detta uppdagades att vår fastighet är registrerad som samtaxerad med en annan fastighet (som inte längre finns).
Mottagande banken vill inte bevilja flytten tills dess att samtaxeringsregistreringen (fantastiskt ord) tagits bort.
Så i väntan på att SKV ska göra sitt sitter jag alltså här med rörlig ränta hos en bank jag vill byta ut
Men för att återgå till ämnet: Jag har svårt att se att bundet inte ska vara en rätt bra deal givet världsläget i övrigt.
Så tänkte jag också när jag för första gången band våra lån för ett par veckor sedan.
Valde 4 år då det gav lägre ränta än min dåvarande rörliga och jag inte ville riskera dålig nattsömn. Känns som att världsekonomin kan bli lite turbulent de närmsta åren.
Jag är optimist just nu och väljer att tro att räntorna kommer gå ner.
Att binda i 3-4 år är inte aktuellt då vi inte vet ifall vi kommer vilja bo kvar här efter den perioden…
Rörlig ränta är ju bara bättre än bunden när den är lägre.
Såklart.
Historiskt har rörlig ränta varit bättre än bunden för att den varit lägre.
Såklart.
Bunden, lite högre ränta, har man haft för att försäkra sig mot plötsliga uppgångar à la 1992.
Just nu och sedan ganska länge kan man binda räntor till lägre nivåer än den rörliga kommer hamna på under överskådlig framtid.
Man kan ju vara antingen envis och principfast eller pragmtisk
Det svänger ordentligt på räntemarknaderna. I början av mars pekade mycket på stigande räntor framöver, varför jag då valde att binda.
Sedan dess har min bank höjt samtliga räntor utom 1-åringen. Och min marginal för att kostnadsfritt bryta bindningen har som mest varit uppe i ca 0,62 procentenheter.
Idag är det istället många som tror på sjunkande räntor, speciellt efter de senaste dagarnas turbulens. För lånet jag band har “brytningsmarginalen” nu minskat till ca 0,27 procentenheter.
Det blir därför till att hålla lite extra koll på ränteutvecklingen, och Konsumenternas ungefärliga räknesnurra, framöver för att avgöra om det känns bäst att bryta bindningen eller att fortsätta ligga kvar bundet lite längre.