Vi har fått nytt ränteerbjudande från vår bank som ser ut enligt nedan. I dagsläget har vi allt på 3 mån / rörligt.
Rabatterbjudande per bindningstid:
3 mån: din rabatt: 1,3% och din ränta* efter rabatt: 2,99%
1 år: din rabatt: 0,52% och din ränta* efter rabatt: 3,11%
2 år: din rabatt: 0,49% och din ränta* efter rabatt: 3,04%
3 år: din rabatt: 0,49% och din ränta* efter rabatt: 3,09%
4 år: din rabatt: 0,29% och din ränta* efter rabatt: 3,49%
5 år: din rabatt: 0,26% och din ränta* efter rabatt: 3,62%
8 år: din rabatt: 0,2% och din ränta* efter rabatt: 3,74%
Våra totala lån är på 4 416 240, uppdelade i fyra lån enligt nedan.
1 432 080
1 432 080
1 432 080
120 000 (nytt)
Hur skulle ni agera, skulle ni bundit något av lånen och i sådana fall på hur lång tid? I dagsläget är vår totala huskostnad på ca 1/3 av det vi får ut varje mån. Ink allt från ränta, amortering, sophämtning, vatten, el, hemförsäkring osv.
Frågan är varför du inte band för ett halvår sedan när de långa bundna räntorna var rejält lägre än nu?
Varför vill du binda nu?
Om du tror räntorna kommer gå upp kraftigt inom överskådlig tid verkar det klokt att binda. Om inte, låt det vara rörligt.
Om du vill skydda dig mot en räntenivå du inte skulle ha råd med, bind räntorna. 2 eller 3 år enligt exemplet verkar vara så liten skillnad mot rörligt att det kan vara värt nattsömnen.
Jag skulle nog klaga på rabatten och berätta att SBAB t ex ger 2 års bindningstid till 2,91% med de aktuella förutsättningarna. Säga att jag slår till om de ger samma erbjudande, och kanske hota med att byta bank om de inte gör det. Och sedan hålla koll på marknadsräntorna (ränteskillnadsersättningssnurran på Ränteskillnadsersättning - beräkna kostnad | Konsumenternas som grov indikator) för att se om jag kostnadsfritt vill bryta bindningen framöver.
EDIT: Och börja med att begära ut ett amorteringsunderlag så att de förstår att det allvarligt funderas på olika alternativ
Jag vet inte om jag vill binda, frågan var om jag bör göra det utifrån att det är något jag missar och ville ha input. Gällande att ha bundit för ett halvår sedan är väl som på börsen, svårt med timing!
Skulle inte binda med motivet att du sannolikt inte sover dåligt om räntorna skulle gå upp, sannolikheten är att det kommer stiga är lägre än att det kommer sjunka.
Jag tänker att man binder sitt bolånet för att försäkra sig mot kostnadsförändringar, inte för att gissa framtida räntenivåer.
Generellt sett är det helt värdelöst ur ett förhandlingsstrategiskt perspektiv att ha olika bindningstider vars löptid överbryggar varandra.
Det är inte möjligt att ha olika kreditgivare som delar på samma säkerhet. När det blir dags för omsättning av något av lånen är du alltså hänvisad till den ränta som erbjuds. Det kan vara listränta eller egentligen vad som helst.
Så med stöd av det här och som svar på din fråga hade jag slagit ihop alla lånen fortast möjligt och lånat på 3 mån löptid.
Ytterst svårt för andra att säga vad du bör göra då ingen av oss kan garantera hur marknaden ser ut frammåt så i slutändan handlar det ju nästan bara om vad du 1. Har råd med 2. Har lust med.
Jag är tillräckligt gammal för att minnas hur det var första halvan av 90-talet (men även 2023-2024, förstås)
Därför är min input att aldrig någonsin ha rörliga räntor. Möjligen bara under en mycket kort tid ifall man är ganska säker på att räntan kommer gå ner.
Krascher uppstår alltsom oftast ur ingenting och väldigt plötsligt. Det är bara efteråt “man borde sett det komma”.