Tankehjälp, binda eller inte binda om bolån

Info:
Villa i sthlm, populär kommun.
Lån: 6,38 Mkr, bundet till slutet på 2023 (1,19%)
Bruttolön 1: ~61 kkr
Bruttolön 2: ~70 kkr
Kontant på banken: ~900 kkr
Amortering: 2%, kan sänkas till 1% troligtvis

Funderar på om man ska hoppa på en 3-åring (3,08%) alt. 4-åring 3,16% ? Folk snackar om 90-talskrisen, “Ingves tvingas nog höja mycket mycket mer än prognosen” bla bla bla… osv…

Välkommen till forumet. :heart:

Jag själv gillar formuleringen:

• Rörlig ränta är ett skydd mot inflation.

• Bunden ränta är ett skydd mot arbetslöshet.

Utifrån det som du beskriver ovan kring er situation så upplever jag att:

• Matematiskt har rörlig ränta alltid varit bäst över tid (förutom enstaka perioder)

• Emotionellt så kan det vara värt att köpa sig försäkringen av en bunden ränta.

Hur ser du på det?

3 gillningar

Tack… arbetslöshet är nog i princip omöjligt för då måste bl.a. sjukvården i Sverige krasha och min branch :slight_smile: Historiskt har vi alltid fegat (p.g.a. okunskap som jag nu förstår det)…

Är hela lånet bundet till slutet av 2023? Då hade jag nog låtit det vara. Du får ju betala ränteskillnadsersättning om du vill ändra det redan nu, och räntan är ju betydligt lägre nu än den du kommer att få.
Hade läget varit det omvända skulle det kanske vara en idé.

Men det är klart tror du på ännu högre räntor än till det du vill binda till, så kan man ju räkna på det.
Förövrigt har du/ni en bra inkomst och pengar på banken, så jag hade inte varit så orolig.

Allt är bundet, jag kan binda om utan ränteskillnadsersättning som jag förstod från banken.

Bra blogginlägg av Moa på Avanza i ämnet:

Fast att släppa 1,5 år med 1,19% för att få 3,08% i 1,5+1,5 år låter helknäppt!

Det är bara bra om räntan 2024-2025 är 4,97% eller högre. Visst, det kan hända, men marknadsräntorna nu antyder att räntan kommer stabiliseras kring 3-3,5% 2023 och framåt.

3 gillningar

Ok, då skulle jag nog härma Jans sista två punkter som svar.
Det är ju högst personligt hur man känner.
Vissa sover bättre om natten med bundna lån. Vissa ser bara på pengarna, och det har varit billigast med rörlig ränta över tid.
Dock så ska blodtrycket klara fluktuationer i räntekurvan.

Det är just de tankemönstrena som jag ältar med… “what if” :slight_smile:

1 gillning

Då är du dömd att göra fel oavsett. What if kommer alltid finnas.

Prova att bara sitta och lyssna på den obehagliga känslan. Låt den bara vara där och observera den. Hur känns det då?

Fast ni har 900 tkr på banken, säkra anställningar och sannolikt möjlighet att sänka amorteringen. Ni är inte de som kommer drabbas hårdast om räntan går över 5%.

Njut av 1,19% i ett år och börja fundera igen efter sommaren nästa år. Möjligen kan du göra ny värdering nu för att få till ett nytt amorteringsunderlag. Det kommer gälla kommande fem år även om priserna skulle sjunka nu!

(Banken kan förstås komma att kräva hårdare amortering än lagkravet om priserna sjunker)

2 gillningar

Gissar på att banken inte kräver förändring av amorteringen om man inte gör en omvärdering själv och meddelar ett nytt sänkt värde.

Känslan är faktiskt lite småirriterande/jobbig om jag ska fokusera på den :confused:

Om du vill förändra amorteringen nästa höst så behöver du värdering som stödjer det. Om bopriserna går ner så är det bättre att få till den värderingen och nya amorteringsunderlaget nu än då. Inget hindrar att man betalar mer än kravet.

Bra inlägg! Jag håller med. Jag tror personligen att det finns dom som är mindre ekonomiskt starka som lånat till både bostad och blancolån osv som kommer få problem om räntorna höjs till 5-6%
Den gruppen är nog större än vad man tror.

Har man god ekonomi som trådskaparen har, så finns det skäl till att låta lånen löpa ut och sedan rörligt.

1 gillning

Jusste, jag glömde nämna, extraamorteringen bygger på en lägre lön när vi köpte och då kom vi över 4,5x gränsen. Nu är vi under den.

1 gillning

Tänk dig att du sitter mitt emot dig själv och lyssnar på känslan du beskriver? Vad säger du till dig själv?

jag säger till mig själv: “du är för dum för att ta ett beslut, fråga nån på Rikatillsammans som säger hur du ska göra exakt” :slight_smile:

4 gillningar

Utifrån dina svar ovan skulle jag fokusera på att hantera följande typer av osäkerheter i er ekonomi snarare än räntan:

• Vad händer om en av er blir allvarligt sjuk och inte kan jobba? (Har ni kollektivavtalade sjukförsäkringar som tryggar era höga inkomster så räcker sannolikt det, jag har själv ingen privat sjuk-/olycksfallsförsäkring)
  • Vad händer om en av er avlider? (livförsäkring eller någon typ av “låneskydd” kan vara bra ide. Jämför priser, Skandia hade två produkter som var identiska när jag kollade ifjol, men den ena kostade 400 kr/år för 1,2 mkr, den andra gamla 1400 kr för 1,0 mkr… jag är 39 år)
  • Om ni har barn. Vad händer om ert barn blir allvarligt sjukt och ni inte kan jobba därför? Här finns det som jag ser det inget bra ekonomiskt skydd. Man kan få VAB (båda föräldrar och obegränsad tid om “allvarligt sjukt barn”) men taket i VAB-ersättningen är ju låg så kommer påverka er ekonomi starkt negativt. Barnförsäkringar ger i sammanhanget sällan några större belopp.

(Sen självklart bra hemförsäkring för villan med!)

Jag har livförsäkring på 6 Mkr, frugan på 2 Mkr. Jag har privat sjukförsäkring också från jobbet som jag betalar förmånsskatt för. Har försäkring till barnen. Villaförsäkring & hem har jag också, har också försäkrat värmepumpen… Jag jobbar hemifrån, går till jobbet 1 dag i veckan. Vad mer annars som påverkar ekonomiskt… Vi har en gammal dieselbil från 2015 som jag försöker undvika köra så mycket som möjligt i dessa tider, frugan tar tåget. Snart kommer jag kunna cykla och lämna ungarna på dagis/skolan… Handlar på Willys, går sällan ut för att käka (vanan satte sig under Corona), inga andra lån… vi är ganska snåla (snyltar på farsans Netflix :slight_smile: , inga andra abonnemang osv… området som vi bor i ser man motsatsen till oss, Teslor, gärna 2, ännu större hus, pool, hela karusellen osv… Jag är 39 år, frugan 43.

3 gillningar