Tankehjälp, binda eller inte binda om bolån

Men om vi struntar i beslut. Utan istället den där jobbiga what if känslan. Vad skulle du vilja säga till den som beskriver den känslan för dig?

hmm… svår fråga, vet inte riktigt…

Tänk att det är en vän eller familjemedlem som sitter där och inte vet vad han/hon ska göra?

Att det känns jobbigt osvsett val, för tänk om?

Vila i den schyssta räntan ni har nu och spring inte till en dyrare sådan. Ska ni nödvändigtvis oroa er så är det väl egentligen lika rationellt att oroa sig för räntan i slutet av 2023 som i mitten 2025 eller 2026? Nån gång behöver man binda om även med bundet :slight_smile:

Betänk att skillnaden i ränta på ca 2% är hela er amortering i nuläget. I 1,5 års tid kan ni amortera detta eller betala det som ränta (och amortera).

Det verkar även som att ni har marginaler, dvs andra kommer ha det mer svettigt vid en större höjning, så försök ha lite is i magen :slight_smile:

1 gillning

öka amorteringen nu och bind längre i slutet av 2023

1 gillning

Det är ju en väldigt personlig fråga givet hur man ser på risk. Själv gillar jag inte risk, och tjänar som du. Dvs jag har ett billigt hus, med ca 2.2 mSEK lån.

Men ren matte… 6msek på ca 5% normal ränta är nog inte dumt att tänka blir normalt. Så ni kommer nog ha rönte utgifter på ett spann på mellan 250 och 350 tusen om året när nuvarande låst ränta försvinner. Om det känns jobbigt börja redan leva som om det var 5% rönta, dvs amortera 3.5% per år tills inlåsta räntan är över. Då har ni sänkt lånet med nästan 7%, och minskat er räntekänslighet.

Så här ser jag på det: vad är alternativen?

• amortera extra: 3.5% garanterad avkastning

• investera: du har redan mycket krigskassa och börsen blir nog en dyster plats kommande tiden när kapitalet inte längre flyter som gratis toalettpapper från centralbankerna

Worst case: du förlorar några procent på en missad börsuppgång när du amorterar

Best case: du amorterade och räntan är på 7% 2024. Du tackar Gud för att sänkte din risk profil. Om räntan blir skyhög kommer du drömma om nätterna om att betala av så mycket du kan, du kommer inte sänka din amortering då du bara ser lånet som en igel som äter upp allt du tjänar. Du kommer absolut inte vilja sänka den om du kan undvika det. Speciellt när transport, elpriser och mat samtidigt också gått upp parallellt.

Personligen arbetar jag inom IT och det har kommit en våg av varsel senaste veckorna. Konjunkturen har sänkts rejält senare tiden, samt att vi har ett BNP bortfall Så jag bygger upp min krigskassa, har förlängd A-kassa och betalar av mina 2% per år även om vi inte behöver det. Och jag är väldigt tacksam för att jag började följa rikatillsammans: min portfölj har knappt gått ned sedan fallet började och jag vet att jag klarar en flerårig lågkonjunktur.

3 gillningar

Tror de flesta redan varit inne på det. Det låter helt knasigt att binda om lånet till dubbla räntan nu.

Och generellt, bind inte för att du tror att du kan förutspå framtiden bättre än banken/räntemarknaden. Bind för att du har dåliga marginaler och kanske får det tufft vid minsta förändring i inkomster och/eller räntenivåer. Sannolikheten är låg (men inte 0) att du “tjänar” pengar på att binda.