Vad föreslår ni gällande mina bolån?

Likt många andra så känner jag nu oro för mina låns räntor i takt med att medierna skriver allt mer om vad som kan komma. Vi alla kan ‘rörligt lönar sig’ principen men vid det här laget har vi nog insett att världen håller på att förändras. [covid,elpriser,bränsle,krig osv]

Innan priserna stack iväg bad jag en vän att fråga sin chef på en bank om mina lån och fick svaret att låsa i 3år. Jag väntar på en uppdatering men är nyfiken på detta forumets råd.

Jag har två fastigheter med bolån hos SBAB.
Fastighet 1. 450.000kr uppdelat på 3 lån. rörlig ränta 1,66%
Här erbjuder deras webbsida

• 1år = 1,49%
  • 2år = 1,81%
  • 3år = 2,13%
  • 4år = 2,31%
  • 5år = 2,41%
  • 7år = 2,54%
  • 10år =2,69%

Andra fastigheten bär 550.000kr uppdelat i 1 stort och 1 litet lån hos Landshypotek. Rörlig ränta 2,5%

• 1år = 2,05%
  • 2år = 2,6%
  • 3år = 2,9%
  • 4år = 3,05%
  • 5år = 3,15%

Här vill jag låsa det stora lånet som är nästan hela summan. Fast tycker erbjudandena är höga. Dock är banken lämplig för fastighetens verksamhet.

Jag amorterar nästan inget idag men har som mål att öka takten rejält.
Nu är det nästan samma ränta på allt, så min fråga är om jag bör beta av lite på alla, eller mycket på det stora, eller fokusera allt på den minsta?

Tack på förhand.

Jag tycker att det låter som ett bra råd att binda lånen om du oroar dig och vill veta säkert vad du betalar varje månad. Men det kommer ju att komma en tid när bindningstiden löper ut och det behöver du ha en plan för. Om du kan binda lånen till ränta som du är ok med så gör det och använd den tiden till att bygga upp motståndskraft så att du klarar av räntan som gäller då utan att oroa dig.

Jag hade i första hand amorterat på lånet med högst ränta.

Hur ser din ekonomi ut i övrigt? Om räntorna dubblas så ökar din månadskostnad med ca 2 500 kr. Om räntorna fyrdubblas så ökar månadskostnaden med 5 000 kr. (rätt osannolikt dock att Landshypotek skulle erbjuda räntor på 10% inom några år…)

Klarar du sådana höjningar utan problem, eller blir det tufft? Om det blir tufft så ska du kanske binda lånen, om inte så är det nog dumt att spekulera om framtiden. Bankerna sätter de fasta räntorna baserat på sin bästa prognos om framtiden, jag tror inte du tjäna pengar på att låsa räntorna, du köper dig snarare förutsägbarhet.

En dubbling går bra, en fyrdubbling går men skulle kännas tufft.