Större skillnad på ränta, binda?

Är ute efter lite tips och tankar hur ni hade lagt upp det. Ska lägga upp ett bolån på ca 3 mkr. Erbjuden lite olika räntor

3 mån = 4,65%
1 år = 4,40%
2 år = 3,55%
3 år = 3,79%

De flesta prognoserna tror att styrräntan börjar sänkas till sommaren och därefter att det kommer ett antal sänkningar efter varandra. Så klart svårt att sia hur mycket och över hur lång period.

Det jag står och väger mellan är alternativ
a) Bind på två år till den “lägre” räntan och amortera 3% = utgå från att rörliga räntan inte sänks så pass mycket under dessa två år att man betalar alldeles för mycket i slutet av bindningstiden

b) Ligg på rörlig/tre månader och amortera 2%, på sikt gå upp till 3% när räntan är lägre = då utgå från att rörliga räntan kommer sänkas relativt “snabbt” under början av dessa två år

EDIT: Vill komplettera med att jag inte är ute efter att binda pga. små marginaler.

Är i samma sits med bunden ränta som precis löpte ut. 4,59% rörligt nu, lån på 3,8M. Hade jag varit du hade jag låst på 2 år. Jag får däremot bara 3,83% på två år och 3,6% på 3 år. Jag hade tagit 3,6% på 2 år men jag kommer avvakta nu tror jag.

Jag hade avvaktat några månader och utvärderat igen hurt det är ut då.

Jag har 2 MSEK i bolån som löper ut om en månad. Nuvarande ränta är 1,35 %. Låste på drygt två år hösten 2021. Perfekt timing på den låsningen, ångrar bara att jag var så snål att jag inte låste på 5 år som då var aningen högre ränta per år. Men man kan inte ha så mycket tur, är definitivt nöjd med att ha haft så låg ränta hela 2022 och 2023.
Att jag låste då berodde på att jag trodde att alla covid-stimulanser skulle ge inflation. Nu ser det ut som att inflationen sjunker och räntorna sjunker. Därför kommer jag att välja rörligt.
Jag har mycket goda marginaler så jag behöver inte låsa för den skull. Buffertkonton på ungefär samma belopp som bolånen har jag låst på 1 år till 4,3 %. Även här beroende på att jag tror på sjunkande räntor.
Varför har jag bolån då? + 60 år, slutat jobba med mitt fulltidsjobb och vill inte ha alla mina pengar låsta i huset. Om jag får betala 2000 - 5000 kr för att ha en buffert på 2 MSEK får det vara värt det.