Hej! Ser att det finns liknande diskussioner tidigare, men känns som dagens läge ser något annorlunda ut. Vi går från hyreslägenhet till en nyproducerad bostadsrätt på cirka 4.000.000, och står i valet och kvalet om man bör ta beslutet a binda räntan eller inte. Historiskt sett så har det varit mer fördelaktigt att ha rörligt men är det för risky i den situation världen befinner sig i?
Efter ha pratat med några banker så skiljer det sig cirka 1% från 3 månader - 3 år.
Tacksam för lite feedback!
Jag tycker att SPAB förklarar på ett lättförståeligt sätt SPAB
Tycker inte det. SBAB är en bank och pratar ur eget intresse. Även om de i just SBABs fall är en statligt ägd bank har de fortfarande ett vinstkrav på sig.
Skulle istället rekommendera konsumenternas som är obereonde:
Sen gällande ursprungsfrågan att låsa eller inte så skulle jag säga att detta är individuellt. Har ni ekonomin för att klara en ränteuppgång på flera procent så skulle jag säga att rörlig ränta är bäst ekonomiskt då banker gör en bästa uppskattning av framtiden men de är en uppskattning och de lär vilja ha lite marginal på detta så de fortfarande tjänar pengar under hela perioden.
Sen har vi ju tidigare haft en period då man kunnat få lägre ränta på längre löptid och då ser jag inte varför man inte skulle binda räntan (om man nu inte är påväg att flytta).
Värt att tänka på med så låga räntor som vi har nu så finns de ju en begränsad uppsida (räntan går nedåt) medans uppåt är de obegränsat. Så att binda räntan har ju alltid det till fördel.
Tror de kan vara en idé att räkna på de olika fallen med faktiska siffror som gäller för er och se om ni tycker de är värt det?
4 miljoner och 1% ränta blir 40 000kr/år eller 3333 kr/månaden i extra kostnad. Efter ränteavdraget är de fortfarande ca 2200 kr/månaden extra det kostar. Över 3 år blir de 80 000 kr i ränta. De är alltså vad potentiella vinsten blir om ingenting förändras med rörlig ränta. Går de bättre än förväntat kanske rörliga räntan går ned ytterligare 0,5% till och då pratar vi ca 120 000 kr i vinst.
Om de då går åt andra hållet kan de gå hur långt som helst men rent praktiskt har vi ju sett att redan vid mindre kostnader så “räddar” staten en. Så jag skulle gissa att ett katastrof scenario skulle vara att räntan går upp 3% och då får ni en månadskostnad som är ca 4400 kr/månaden dyrare eller ca 160 000kr över 3år. (då en bindning redan hade låst er på 1% dyrare än idag vilket vore alternativet)
Jag låste precis i ett år för att avvakta och se vart läget i världen tar vägen. Är själv rätt oerfaren och har haft rörligt hela tiden. Känslan är dock att jag kommer låsa ett år i taget, dels för att kunna spana in nya deals när året har gått, men också för att kunna avbryta lånet om jag verkligen behöver byta bank eller flytta.
Det är svårt att säga vad som är bäst eftersom det är svårt att spå var marknaden kommer att hamna, men i dagsläget med Ryssland, inflation och höjda matpriser är det svårt att tänka sig annat än en höjning.
Jag har gjort och tänker som Marco här ovan och bundit i ett år (från 1 april 2022) till 1,28 procent.
Vi är i precis samma sits nu.
Sannolikt binder vi på lång tid (+5 år) och satsar på god nattsömn.