Bra läge att binda ränta?

Hej! Jag vet att frågan om att binda bolåne-räntan är ganska uttjatad. Normalt sett förespråkar jag generellt rörlig ränta, men funderar på att binda nu och vill gärna höra era kloka synpunkter.

Jag har idag rörlig ränta hos SBAB på 1,39%. Bolån på 1,2 mkr och en värdering på ca 2,5 mkr.
Flyttade in i min bostadsrätt för ett halvår sen bara, så jag känner mig tämligen säker på att bo kvar några år minst.

SBAB har nyligen sänkt räntorna på 2-år (1,19%) och på 3-år (1,14%). Den rörliga ligger nu på 1,34%, vilket är det jag förmodligen skulle få när min 3-månaders period gått ut.

Jag är lite inne på att binda på 3 år till 1,14%. Det känns som ett bra erbjudande och enda egentliga nackdelen som jag ser är om något oförutsett inträffar som gör att man vill flytta tidigare än väntat.

Känns tveksamt att dom rörliga skulle krypa ner till dom låga nivåerna tycker jag, så jag funderar på om detta är en strategi från banken för att säkra upp kunder under några år.

Vad tror ni? Vore intressant att höra olika åsikter.

I kronor, vad blir månadsbesparningen? Jag tvivlar på att det blir livsändrande.

Vad blir kostnaden att bryta tidigt?

Väg de två emot varandra.

Hej Zoltan,

Man har ofta pratat om att räntan aldrig kan bli lägre än vad den är vid den tidpunkten, man har t.ex sagt att styrräntan aldrig kan hamna på minus, vips så va vi nere på -0.5%. Nu säger man igen att räntan inte kan bli lägre, vi kanske ser -2% om något år, vem vet?

Men visst, vi har aldrig haft såhär låga räntor tidigare och bolånen är väldigt attraktiva då det nästan inte kostar någonting att låna.
Skulle räntorna sjunka mer så kanske det egentligen inte kan gå ned så himla mycket mer på bolånen, skulle vi t.ex hamna på 0.5% så är det kanske inte så jättemycket pengar man sparar på sin ränta, men däremot så finns det möjligheter till att höja räntan väldigt mycket. Så du får nog väga in om du känner att du vill ha en säkerhet i den låga räntan eller möjligheten till lite lägre ränta i framtiden.

Bankerna sätter lägre ränta på de långa räntorna för att dom själva inte tror på stigande räntor inom en snar framtid!

Visst kan rörliga räntan bli lägre än 1,14%, men om du är säker på att bo kvar så är det nog inte någon dålig deal att binda till 1,14. Men som Jbl säger ovan, det är ju ingen avgörande skillnad, jag får det till 140kr/mån efter ränteavdrag.

Intervjuer i DI idag med flera banken som pratar om att vi ak få se sänkta räntor om ett tag. Men jag står själv i valet och kvalet om jag för första gången ska binda lånet, då är marginellt bättre. Har precis fått en bra rabatt på LF rörligt och erbjöds något bättre på 1, 2 och 3 år. Funderar på åtminstone 1 eller 2 år, men efter uttalanden i intervjuerna undrar jag om jag ska vänta istället, då jag har procentuell rabatt på det rörliga.