Idag har jag lån på strax under 3MSEK för vår villa, med 5% rörligt hos Handelsbanken. Det känns rätt dåligt när nuvarande snittränta ligger på 4,75%, och troligtvis kan jag få ner det något vid nästa 3månbyte. Men. Jag tittar runt på bundna räntor nu och ser att t.ex. Landshypotek har 3,83% på 2 års bundet och jag tänker att den rörliga behöver gå ner väldigt mycket under samma period för att det ska vara värt att ligga kvar på rörligt. Tänker jag knasigt eller låter 2 år bundet som en ganska bra deal just nu?
Som allt annat i livet så beror det på, ingen kan se in i framtiden.
SBAB gör en prognos på att riksbanken ska sänka räntan 5 ggr detta året tex. Om prognosen är korrekt så är styrräntan 3 procent vid slutet av året och de rörliga borde ligga runt 3.75. Sen kan de ju bli ytterligare sänkningar under 2025.
Hade jag haft din belåningsgrad och luft i ekonomin så hade jag inte bundit nu. Men allt beror på ens egna ekonomiska situation.
Vad är 1-årsräntan? 1 år kanske kan vara en kompromiss.
Det första du ska göra är väl att byta bank. Vi har också 3 miljoner, men en rörlig ränta på 4,62% på SBAB.
Du ska absolut lägga om lånet till 2årsränta hos Landshypotek. Det som du eventuellt skulle förlora år 2025 kommer du att tjäna in år 2024 och du vet vad det kostar varje månad .
Kan man få sämre än SBAB? Vad är du belåningsgrad? Om du ska binda eller inte så är endast marginalerna i din ekonomi som avgör.
Kommer antagligen göra motsvarande i månadsskiftet, dvs binda på ungefär den nivån på 2 år.
Prognosen är ju att räntan kommer gå ner rejält framgent, att binda på 1 år på t.ex. SBAB hade varit en bra kompromiss. Handelsbanken ger inte bra rabatter så där ber jag dig flytta ifrån, du kan ju själv kolla vad du får på SBAB och kolla om Handelsbanken matchar, annars byt.
I slutet av året är prognosen att den rörliga räntan kommer vara runt 3,7%, 2025 är prognosen runt 3%. Det är därför de erbjuder dig att binda på 2 år till 3,75%, de förväntar sig göra bra vinst på dig då.
Ingen bank kommer erbjuda dig att binda till en ränta som de tror att de förlorar pengar på.
Men räntan kan ju gå upp också, det enda vi vet om prognoserna är ju att vi inte kan lita 100% på dem.
Svårt beslut helt klart, men rörligt har historiskt varit bäst för de som har ekonomin för det.
Ursäkta risk för OT men är det verkligen så bankernas upplåning för bolån fungerar? Jag trodde att de skötte det hela med betydligt mindre risk?
Det är en lång diskussion, men det är inte till största del bankerna som tar risken utan köparna av de säkerställa obligationerna. Dvs i mångt och mycket pensionsfonder och institutioner.
Ägare av obligationer/räntefonder på ett eller annat sätt. Finns mycket diskussion om det tex här Banker och ränta