Hur många har bundit sina bolån nu?

Just nu och tidigare ett tag har det ju varit billigare att binda lånen. Men det pratas ju om en återgång till att rörligt blir billigast igen när ekonomier kommer igång, efter pandemin etc.

Vad tänker ni?
Har ni bundit era lån?

Har fått dem att skjuta upp offerten jag fått. Funderar på att binda då jag startar upp eget företag och kommer jobba halvtid som högst i framtiden.

Tankarna har ju funnits där när det pratas om att inflationen kan hanka sig uppåt.

Men egentligen är det väl som vanligt. Man får se bundna räntor som en försäkring som troligen kostar pengar. I undantagsfall gissar man bättre än banken/obligationsmarknaden och kan tjäna pengar på det men det är nog rätt osannolikt.

2 gillningar

Vi har bundit vårt lån. Huvudorsaken till det är att vi fick lägre ränta på det än den rörliga. Vi lär säkerligen binda på 1 eller 2 år igen nu till sommaren när tiden går ut.

2 gillningar

Förutom bankernas prognos/gissning över vart räntorna är på väg kan det finnas lite rabatt på bundna räntorna för att man inte ska kunna flytta lånet lika lätt.

2 gillningar

Vi band precis på 1 år eftersom räntesatsen var såpass mycket lägre än på rörlig. Har alltid haft rörligt annars.

1 gillning

Har noterat att 1 år nästan alltid ligger lägre än 3 mån nu.
Ett år känns inte så farligt att binda upp sig.

1 gillning

Ja, fått bra erbjudande

1 gillning

Beror ju helt på ens situation, men med fast ränta har man mer utrymme för risk i ens övriga ekonomi, ex portföljbelåning.

Känns lite läskigt att binda på tre år. Aldrig bundit förut. Lär dock inte sälja bostaden.

1 gillning

Har i regel haft rörligt lån tidigare men nu bundet. Yngsta dottern började gymnasium med lång pendlingsväg (1,5tim enkel resa) Vi valde då i höstas att flytta och behövde ta lån på 4,8milj. (15min enkel resa)

Band lånet i tre lika stora delar och alla på 3år till 1,04% ränta. Då innebär det 3000kr netto/mån (belåningsgrad 43%) tills hon är färdig med gymnasieskolan. Då kan vi välja att flytta/ändra boende/lån/långivare om det känns aktuellt. Tack vare låg belåningsgrad så känns det också väldigt tryggt/stabilt oavsett vad som händer med huspriser/räntor framöver.

Finns tankar/planer på att flytta ut till ”landet/sommarstugan” då och ev överskott från husförsäljningen kan då användas för att hjälpa barnen med kontantinsats till sin första lägenhet i den vevan.

2 gillningar

Nej ett år är ju egentligen väldigt kort, nästan så det kvalar in under rörligt också. Men får man lägre ränta än rörligt så varför inte.

1 gillning

Har just nu en okej procentuell rabatt på den rörliga listräntan under kommande året. Men räntan jag skulle få på tre år är strax under vad rabatten ger i dagsläget på den aktuella rörliga.

Att binda 1-år känns lite överflödigt.

Antingen skulle jag personligen välja rörligt eller längre bindningstid 3-5år MEN då utifrån någon specifik förutsättning för den tidshorisonten ELLER långsiktig trygghet. I vårt fall blev det 3år bundet då dottern ska gå i en speciell gymnasieskola i just 3år.

1 gillning

Att binda ett år för trygghetens skull håller jag med om känns lite tveksamt, men om det står mellan rörligt och 1 år så kan jag tänka mig 1 år om det ger lägre ränta, trots att jag egentligen är skeptisk till att binda pga att man binder upp sig på en specifik bank.

2 gillningar

Vi har bundet i tre år.
Primärt för att det gav låg ränta och med en stundande föräldraledighet så är det skönt med tryggheten även om det eventuellt kan kosta något.

Har idag då 1,06% bundet 3 år.

1 gillning

Band 80% i höstas i två omgångar på 5 år, på 1,2% och 1,0%. Två hus, listräntesänkning mellan bindningstillfällena. Belåningsgrad 60%.

Båda husen “for life”. Säljer hellre en njure än något av husen som båda är unika och vars motsvarighet sällan/aldrig kommer ut på marknaden.

20% av lånebeloppen rörliga för att lämna öppet för punktamortering ner till amorteringsfri belåningsgrad.

1 gillning

Vi/jag har flyttat fler gånger än vad jag vill erkänna. Men i snitt nästan en gång om året under 10 år.

Nu har vi bundit huset på 5 år.
Det känns nästan som en nödvändig åtgärd för att få oss att stanna på ett ställe.

Vi fick också bra ränta, borttagna avgifter och slipper förhandla på ett bra tag. Ser det också som att vi har betalat för en kostnadsförsäkring.

2 gillningar

Tack för alla tankar

Även om min ränta på tre år skulle hamna under deras snitt, så känns det nu dyrt när jag hör vad ni har.

Jag har för närvarande 1,39 med rabatt på rörlig under detta år. På tre år skulle jag få 1,31 %. På två år kunde jag få 1,25.

Jag begärde amorteringsunderlag, vilket gav mig något bättre än förut. Skulle gärna byta bank, men de är inte intresserade, då jag numera inte har fast anställning. Belåningsgraden är endast 25 % (850 000 i lån), bor i Stockholm och jag har börjat driva eget som frilans. Jag har förmögenhet investerad via Avanza och klarar mig väl.

Är 1,31% på tre år så dåligt under dessa förutsättningar? Har som sagt en hyfsad rabatt under detta år, men vet ju inte vad som händer med marknaden nästa år och vilka möjligheter jag har att förhandla nästa år.

Tror det är ganska bra ändå.
De med räntor på runt 1% har nog betydligt större lån. Lägre belåningsgrad än 50% ger tyvärr ingen fördel.

1 gillning

Kollar du på t ex SBAB så ser man att man inte får lägsta räntan förrän man har lån på drygt 4 miljoner i kombination med låg belåningsgrad. Har man sedan låg “energiklass” på huset kan man få ytterligare lägre.

När vi band i november på 1,04% låg rörligt på högre än 3-årigt. Tror det var ungefär 0,1-0,2% högre just då. Så 1,39% för ett lån på 850 000kr och utan fast anställning får nog anses som helt ok ändå. I slutändan blir det också få kronor/månad som skiljer i praktiken med så lågt lån också.

2 gillningar