Ja, jag håller med dig. Jag har själv valt att stanna kvar hos Länsförsäkring trots att Avanza och andra ge lägre räntor. Många glömmer också bort att det tas en avgift på 700kr (gäller bostadsrätt) när man flytta sitt lån till en annan bank.
Hade tänkt belåna 150000 mer efter att jag bundit, då jag är så lågt belånad.
Tänker nu att det kanske snarare är bättre att göra före, eftersom jag senare är inlåst och då får svårare att förhandla om räntan på det.
Det utökade delen ska ju dessutom förhandlas utifrån de nya reglerna. Så jag är inte ens säker att de beviljar mig det, utifrån min arbetssituation.
Egentligen helt galet att man får bättre ränta på större lån, då ränta egentligen ska spegla risken. Inte att banken kan tjäna mer pengar.
På sätt och vis galet men risken är ju kopplad till belåningsgraden också.
Är nog en form av “stordriftsfördelar/total intjäning” som kopplas till storleken på själva lånet. Bäst med en kund med låg belåningsgrad OCH stort lån och dessutom bundet över längre tid.
Nyss bundit på 1, 3 och 5 år. SEB 1,04%.
Grattis till nivån du fick. På fem år skulle jag tom få högre än på tre.
Läste att SBAB höjt lite, så kanske kommer fler höjningar hos övriga snart.
1,05% på hypoteket 1 åriga. Belåningsgrad ca 60%.
Tror ni det är höjningar på gång rent generellt? Ska värdera huset iår nångång men lånet går inte ut förren slutet på november. Men isåfall kanske man skulle betalt ränteskillnadsavgiften för att få det flyttat. Har kollat på landshypotek. Tvåårigt 1,15%, nu har jag 1,75
80% belåningsgrad på radhuset. Bundit 3 år på Danske Bank på 1,18%. Blir och värdera om huset när de 3 åren har gått och man har bott 5 år i huset.
Nu blir jag så tveksam till att binda när jag ser vad bra många har. Ändå kan jag inte byta då jag numera saknar fast anställning. Fastän jag har en väldigt god ekonomi. Och jag tror att såväl den rörliga som den bundna tickar uppåt. Så att binda till en ränta som är lägre än vad rabatten ger mig idag på rörligt känns som det enda rätta. Men det känns jobbigt att veta att jag ligger högre. Även om jag också ligger under snittet på Länsförsäkringar och vissa andra banker.
Suck
Jag valde i november att binda på 3 år till 1,14% (SBAB). Hade just då rörligt på 1,39%.
Varför jag valde att binda är inte helt klart ens för mig själv, men jag tänkte väl nåt sånt här:
-
3-år var lägre än rörligt och då jag nyligen flyttat känner jag mig säker på att bo kvar den tiden.
-
Jag fick känslan att många långivare körde en drive på 2-5 årsräntor för att binda upp kunder. Jag tror alltså inte att jag förutser räntan bättre än långivarna, men jag tror att det var ett bra erbjudande för min storlek på lån och belåningsgrad.
-
Det är skönt att slippa tänka på det på 3 år.
-
Jag behövde inte byta långivare och därmed ingen flyttavgift till BRF.
Har haft mitt bundet på 1 år som löper ut nu i månadsskiftet så håller på och shoppar runt. Fick 1,09% på LF för året som gått, har annars alltid haft rörligt. Kan tänka mig att binda igen om jag får samma eller lägre ränta än jag haft nu. Alternativt ha hälften rörligt och hälften bundet. Tror inte på några räntehöjningar närmaste åren.
Lånet är på strax över 3M och belåningsgraden 50-60%.
Ja, folk vill ju inte betala premien längre för att binda sig. Har man rörligt så kan man byta långivare som man byter underkläder(alltså inte oftare än var tredje månad :P)
Har man bostadsrätt, så brukar man dock få betala runt en femhundring till sin BRF varje gång man byter långivare. Så det blir inte lönsamt att hoppa runt för mycket.
Byte av underkläder är däremot än så länge avgiftsfritt, varför jag gör detta något mer frekvent.
Bra tips. Många små saker man inte vet ibland.
Så, av er som följt inlägget och min frågeställning och mina förutsättningar, hur många tycker jag ska binda respektive inte binda på tre år?
Jag lutar åt att binda trots sämre ränta än vad många här fått. Dels för att jag inte kan byta bank pga jag inte fast anställning och normal inkomst längre, dels för att jag får bättre än rörlig och båda troligtvis tickar uppåt framöver. Även om inget är hugget i sten. Inte heller några planer på att sälja lägenheten. Snarare hyra ut om jag temporärt åker iväg ett längre tag.
Utifrån din bild så är det väl en fråga om hur upplåst du vill vara kontra säkerheten vid egen firma.
Skall du inte sälja/flytta eller önskar att byta bank så är det ju trevligt att veta kostnaden framöver. Men finns ju alltid risk att saker ändras särskilt som egen firma. Kanske behöver byta stad osv?
Flera i denna tråd tror att man inte kan flytta om man binder ett bolån. Vi ställde frågan på banken och det går att överföra lånet till det nya boendet så länge det inte är så att man byter ner sig så pass att boendet inte skulle vara värt restskulden eller att det är en hyresfastighet.
Det finns möjligheter precis som du säger. Min personliga bild är att man inte skall räkna med det. Tex så har vi i princip hamnat i situationen där vi faktiskt sålt först och sedan skrivit på köpekontrakt. Vilket föranlett till ett kortare glapp om 2-3 veckor där vi då stått utan bostad. Då är det inte möjligt att byta säkerhet på befintligt lån.
Vilket är helt rimligt då man står mellan två bostäder några dagar. Det omvända kan dock vara möjligt. Men där beror det mer på bankerna samt att man skall ha marginalerna för ett brygglån.
Jag har precis bundit mitt bolån på Skandia 1,03 på 2 år. ( 3,3 Mkr, lånegrad ~ 32% )
Brukar köra rörligt men nu kändes rätt att binda till rätt låg ränta