Vad intressant. Aldrig hört. Bara att det blir ett nytt lån. Och utifrån vad @Nedro säger att man kanske inte ska sälja först och vänta för länge med nästa lägenhet.
Sa banken något om vad som gäller villkoren för lånet? Om man har lånet enligt de äldre amorteringsreglerna, följer de med också? Eller är det plötsligt de nyag, statliga, reglerna som gäller?
Jag har lån enligt de gamla reglerna och har alltid förstått det som att jag vid byte av bostad måste ta ett nytt lån och enligt nya befintliga regler. Jag skulle tex senare kanske köpa en mindre lägenhet, men måste jag då börja amortera, så lönar det sig inte. Har låg belåningsgrad, under 50%, men kanske kommer tjäna för lite senare, då jag i framtiden kommer jobba deltid.
Tyvärr vet jag inte det, men om du har under 50% belåningsgrad finns ju inget amorteringskrav vad jag vet.
Amortering betyder att du betalar av på skulden. Ett bolån kan vara amorteringsfritt, om du kommit överens med banken om att du inte behöver amortera. Men om ditt lån uppgår till 50 procent eller mer av bostadens värde måste du enligt lag amortera. Du måste också amortera om dina bolån är stora i förhållande till din inkomst.
Jo, din inkomst spelar roll också enligt de nya reglerna. Du måste tjäna 4,5 gånger lånebeloppet för att inte behöva amortera 1 % extra.
Jag berörs inte av de nya reglerna, då jag tog mitt lån före dessa infördes. Så varken belåningsgrad eller inkomst spelar roll. Men skulle jag sälja och köpa ny lägenhet, så har svaret varit att man då tar ett nytt lån för den nya bostaden, och då enligt de nya reglerna. Därför blev jag förvånad att du fick svaret att man kan flytta lånet. Och om man kan flytta lånet, blir det till även till de gamla reglerna, dvs. att man bara behöver följa bankens villkor och inte även statens amorteringsregler.
Jag har 25 % belåningsgrad och amorterar ingenting. Så utifrån de nya reglerna skulle jag inte behöva amortera pga belåningsgraden, men i framtiden utifrån en mindre inkomst. Så skulle jag köpa en lika stor lägenhet för ungefär samma pris bara för att jag vill byta stad, läge eller annat, så skulle jag antagligen få börja amortera då inkomsten kommer vara för liten enligt reglerna.
Det betyder alltså att du måste tjäna >222 222 per år om du har 1 000 000 kvar i bolånet och det är mindre än 50% belåningsgrad.
Det kanske är värt att amortera nu när man har högre inkomster, bara för att ha den friheten att kunna flytta om man vill. Det finns ju ett värde i att ha olika möjligheter.
Sant. Ska räkna på det. Jag skulle kunna amortera av allt, men har det investerat i stället. Det ger mer än så länge. Och räntan på lånet är ju överkomlig än så länge. Tänker att jag försöker få högre avkastning och när räntan höjs betydligt mer, så kommer jag att amortera en del troligtvis.
Men ska kolla upp detta med min bank om de även kan gå med på att flytta med lånet och om då de äldre reglerna följer med eller inte.
Mitt hushåll har en skuldkvot på 2,56 räknat på den sammanlagda bruttoinkomsten. Vi är samtidigt endast belånade till 51,4%, varför vi nu funderar på att amortera ner och/eller värdera om huset för att slippa amortera. Enligt våra enkla beräkningar skulle amorteringarna (potentiellt!) dubbla sitt värde på börsen på 18 år än att minska på lånet. Att vi samtidigt skulle minska våra räntekostnader har vi inte tagit med i beräkningen.
EDIT: vi band i januari 2021 på ett år på 1,04% via Stabelo.