Tar ett bolån på nästan 5 mio (=85% belåningsgrad). Vi kan få 1.1% på 1,2, 3 eller 4 år bundet lån. Vi hade egentligen inte tänkt binda, men verkar vara ett bra deal - eller vad säger ni? (Vi har tänkt bo där i >5år)
1.1% i 4 år?
Jag hade tagit det.
Fast, om du kan få 1.1% på 4 år kanske du kan få 1.5% på 10 år? Då hade jag tagit det
Jag hade bundit det om jag var säker på att jag vill bo där under en tid motsvarande bindningstiden. Du har lite att vinna på att välja rörligt, visst kan räntan gå ner till 0,8% men det gör inte så stor skillnad, däremot mycket att förlora om räntan skulle gå upp till exempelvis 3%.
Tack för svar Ja, låter logiskt, tack för att du bekräftar vår magkänsla. Är bara en plötslig tankeomställning när vi inte riktigt övervägt binda…
Det finns säkert de som inte håller med mig, så invänta fler svar på tråden så kommer du nog få svar som motsäger mitt
Detta sagt – som @Carl-Fredrik redan sagt – är nedsidan med att binda en väldigt låg ränta väldigt liten (förutsatt att du inte hamnar i en situtation där du behöver lösa upp lånet).
Tack för svar Ja, låter logiskt, tack för att du bekräftar vår magkänsla. Är bara en plötslig tankeomställning när vi inte riktigt övervägt binda…
Ja, så tänker vi också, tack för att du bekräftar magkänslan
Sitter och funderar på vad nackdelarna kan vara utöver;
- att vi skiljer oss
- att vi båda mister våra jobb och inte kan få nya jobb i en längre period (ingen av oss har provat på att vara arbetslös.)
- inte kan betala upp till 4års-strecket mha tex besparingar
- att huset visar sig obeboeligt och vi MÅSTE hitta nytt tak över huvudet ( huset från 1970 ligger är ett väletablerat villaområde, och det är inget dödsbo)
…har dålig förståelse och koll på makroekonomiska makter, så mottager gärna alla kloka perspektiv
Oavsett om ni binder, skapa ett konto där ni betalar in extra ränta till en buffert.
Typ 1%-2%.
Denna buffert kan i framtiden användas för att amortera, renovera, lösa upp bundna lån etc. beroende på behov.
När jag köpte mitt hus så räknade jag med en worst case ränta på 6% och betalade varje månad in 6% på ett konto som sedan användes för att betala in riktiga räntan till banken. Skillnaden byggde upp en buffert som jag bland annat använt till en större amortering på ett bräde.
Tack för tipset
Tror också att nedsidan är begränsad med 1,1% i fyra år. Men banken gissar att uppsidan är det också… Men det är eg. inte därför man ska binda räntan, för det ändå osannolikt att du gissar bättre än banken/räntemarknaden.
Med det sagt, är man hyfsat säker på att bo kvar så kan det t.o.m. vara värt några kronor att inte behöva tänka på räntenivån ett tag framöver. Men i det perspektivet är ju iofs inte 4 år så lång tid.
Vilken bank gav dig denna ränta?
Jag band mitt lån på tre år för att jag genom grundlig forskning (aka magkänsla) kommit fram till att räntan skulle gå upp. Det var kanske lite fel… Men till sommaren har det gått tre år så jag går i liknande tankar om hur jag ska göra.
Jag är en sån där som gärna betalar någon krona för att sova lugnare på nätterna så det känns återigen som läge att binda… problemet är bara att barnen hastigt och lustigt blivit väldigt gamla! När den sista flyttat så känns det onödigt att bo så stort som vi gör, har då tänkt sälja och flytta till något mindre för att helt bli av med lånet. Men jag vet ju inte exakt när det blir! Friheten av att kunna flytta när jag vill mot tryggheten att veta min boendekostnad!
Tänker ni köpa det kommande mindre boendet så kolla med er bank om möjligheten att byta säkerhet på bolånet. Det låter lite som att ni kan ha kakan och äta den isåfall
SHB skriver:
”
Ta med dina bundna lån
Om du har ett bundet bolån kan det finnas möjlighet att göra ett säkerhetsbyte. Ett säkerhetsbyte betyder att du flyttar med dina bundna lån till en ny bostad, med samma räntevillkor. Vi byter bara säkerheten för lånet, som då inte behöver lösas i förtid.
”