Omröstning: Prognos bolåneränta 2023

Välkommen till forumet!

Hoppas du har lite ränterabatt på den med :sweat_smile: Jag håller det dock inte för osannolikt att det kommer en höjning till från bankerna, även LF, efter junimötet (pga att jag tror det kommer minst 0,25 då).

1 gillning

Till viss del. :slight_smile: Optimalt för att kunna förhandla till sig en så bra ränterabatt som möjligt (om vi pratar om de banker som förhandlar den) är vad jag vet den lite ovanliga kombinationen låg belåningsgrad men högt lånebelopp (förutsatt att du klarar kalkylen).

Dvs, du har lättare att få en bättre ränterabatt på ett lån på 3 mkr än ett på 1,5 mkr om vi förutsätter att belåningsgraden är 50% i bägge fallen. Återigen- under förutsättning att du ror runt kalkylen. :slight_smile:

Jajamensan, det är jag förberedd på :joy: men sen är vi på räntetoppen tror jag, men räntan kommer vara där ett tag.

SBAB, 84% belåning, allt rörligt, 4.57%.

Kickar igång den här tråden!

Vi står precis i en eventuell budgivning där vi, om vi vinner den kommer att behöva fyrdubbla våra bolån. Det kommer att gå ihop men det kommer att bli kännbart och räntan kommer att ha en stor betydelse om vi landar på 4,2 eller 5,5 exempelvis.

Lutar åt att i så fall faktiskt binda en större del på typ 5 år och satsa på att amortera så mycket vi förmår på en mindre del som vi har kvar rörligt. Men det beror ju förstås på hur stor risken är att räntan fortsätter upp någon procent ytterligare. Var tror ni? Min instinkt är ju att inte binda…

Nästa höjning blir minst 0,5 och ytterligare en höjning innan året är slut, tror jag.

3 gillningar

Tror man på Max 4,99% och har rörligt så lever man inte i verkligheten.

Räntan ska nog upp minst 0,75% till i år.

Vi valde att binda, dock endast på ett år, från april i år, tidigare rörligt. Ligger på 4,49% nu och det ser ju ut att bli ialf ± noll med lite chans till + om jag får gissa. Tröttnade på att det var så svängigt med räntan, hehe, och kände att det var värt att betala för att inte justera i budgeten och överföring.

Min egen prognos när vi band var att räntan skulle höjas 50 vid april, 25 i juni med en bubblare på 25 i september.

Nu har ju tråden över tre månader på nacken så det finns nog en del som är redo att ändra sitt svar. Sedan är frågan i första posten ställd lite annorlunda än trådtiteln. Det spelar väl också in, tänker jag.

1 gillning

3,75%-4,0% styrränta är inprisad på räntemarknaden, SBABs förhandlingsfria ränta med maxbelåning är i skrivande stund 4,67%, och det finns fortfarande marginaler hos bankerna att ta av.

Jag håller nog fast vid min röst när tråden skapades att 4,99% blir max för de allra flesta :slight_smile: Men det blir en rysare!

4 gillningar

Det blir intressant att se.
Vad är din egen gissning angående ändringar i de tre återstående beskeden i år från Riksbanken?
Jag är rätt säker på att det görs en höjning nu 2023-06-29 men är inte lika säker vad gäller september och novembermötet.

Jag hoppas att det inte blir mer än 0,25% nu i Juni då jag kommer att ta ut ett nytt bolån i samband med flytt i slutet på augusti och jag tror att de max kommer att höja 0,5% i år från dagens reporänta.

0.25%-0.50% nu och förmodligen samma i september. Sedan att de avvaktar i november.

Detta ger en styrränta på 4.0-4.5%.

Ja, vi får helt enkelt avvakta och se.
Sett att flertalet aktörer höjt sina listräntor de senaste veckorna så mycket kanske är inprisat redan vid räntehöjning 2023-06-29.
T.ex. så har Stabelo höjt sin 3-månaders ränta med 0,47% sedan 2023-06-01
SEB har dock inte höjt listräntan på 3-månadersräntan sedan 2023-05-05

Jag tror dock att jag personligen kan få en ränta på under 5 % även om riksbanken skulle höja reporäntan med 0,75% ytterligare i år.
Just nu kan jag t.ex. få 4,15% via Danske Bank som fackförbundsmedlem vid belåning om max 60%

image

Länsförsäkringar höjde sin rörliga listränta idag till 5,74%. Beroende på rabatt så börjar det närma sig 5% nu.

1 gillning

Träffade ganska rätt:

Snittränta 2023: 3,65%
Räntetopp 2023: 4,25%

Misstänker dock att 2024 kommer bli svettigare, iaf initialt.