Jämkning av bolån (ränteavdraget)

Någon som har erfarenhet av jämkning av bolån? Alltså att få ränteavdraget månadsvis istället för på årsbasis.

Vad finns det för fördelar och nackdelar förutom att inte låna ut pengar till staten, och således få lite mer kapital att röra sig med varje månad?

Förr I världen när räntan var tvåsiffrig hade nästan alla nyblivna fastighetsägare skattesänkning. Räntan var så stor del av utgifterna att kassaflödet inte gick runt utan skattejämkning.

Känner du att jämkning passar dig, så är det bara att köra på.

Tack för svar.

För att spinna vidare - vem skulle du säga att det inte passar?

Ja, det finns ju de som konsumerar alla pengar som flyter in under månaden. Då får man i alla fall lite skatteåterbäring en gång om året, att göra något extra för.

Om du räknar med att få skatteåterbäring och summan har en betydelse i din ekonomi kan det vara värt att jämka. Det är ju onödigt att låna ut pengar gratis till Skatteverket.

Det är ju absolut en faktor för många!

Hittade denna artikel som beskriver hur svenskarna använder (säger att de ska använda) sin skatteåterbäring. Intressant att hälften ändå avser att spara pengarna - jag trodde att det skulle vara lägre. Sen vad som faktiskt sker när pengarna kommer in på kontot är en annan sak.

Det var så jag tänkte. I värsta fall får man restskatt, men hellre det för min del.

Det rör sig om 1000kr/månad för hushållet, så det har ingen större effekt på vardagsekonomin direkt. Men jag förvaltar ju hellre de pengarna själv än lånar ut dem till staten som sagt.

2 gillningar

En nackdel är ju att du i princip måste deklarera en gång till i förväg.

Helt sant, men man får ta det onda med det goda…

Fick tillbaka 3800kr. För min del är det inte värt det.

Minns att föräldrarna höll på med jämkning. Men nuförtiden har de flesta så låga räntekostnader att det inte är värt krånglet.

Jag har jämkat i ett par år och tycker absolut inte att det är krångligt. Det tar fem minuter med Skatteverkets webbtjänst och i gengäld slipper jag sitta och vänta uppemot 18 månader på att få mina pengar. För mig handlar det inte så mycket om att det påverkar min ekonomi (det rör sig om kanske en tusenlapp i månaden) utan om att ha ordning och reda.

Ett tillägg är att jag tycker det brukar bli en bra avbetalning på fastighetsskatt och skatt på kapitalinkomster som inte dras automatiskt, t.ex isk-skatt. Om man inte jämkar alltså.

1 gillning

Ja. Ibland råkar jag ut för folk som skryter om hur mycket de får tillbaka på skatten.

Något torrt brukar jag säga att detta oftast beror på ränteavdrag. Förmöget folk har oftast restskatt på grund av ISKinnehav och att de äger en lågbelånad fastighet.

Jag och kollegan pratade precis om det. Jag får tillbaka 3800 och hon fick 10K. För min var det ISKn och ränteinkomsterna som spökade.