Riksbankens räntebesked i morgon torsdag (vad blir det?)

Ja i morgon är det alltså dags för riksbankschef Stefan Ingves och Jesper Hansson (chef för avdelningen för penningpolitik) att hålla pressträff om det penningpolitiska beslutet i april. Som det formellt kan uttryckas.

Beslutet är redan taget idag. Men vad blir det som kommuniceras i morgon? :blush:

• Höjning
  • Oförändrad
  • Sänkning

0 röster

Jag lägger pollen i bolån. Det är ju inte strikt bolåneräntan som höjs men ja, det känns som om det det handlar om egentligen.

Pressträffen är i morgon kl. 11.00 enligt Riksbankens kalendarium: https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/kalender/kalender-2022/2022-04-27/

Som lekman tycker jag att de borde höja imorgon men jag bettar med övervägande sannolikhet att de trots allt inte gör det.

Det känns ju lite magstarkt att svänga från en prognos om höjning i 2024 till att höja vid nästa möte? :sweat_smile:

Frågan är om vi kan vänta oss 50 punkter i juni istället? :thinking:

Riksbanken har verkligen svårt att gissa vad de kommer göra framtiden.

2 gillningar

Det är svårt att sia, särskilt om framtiden!

1 gillning

Jag killgissar att de kommer följa samma procedur som ECB, dvs. först avsluta stödköpen av värdepapper och sedan skjuta en eventuell räntehöjning på framtiden.

Hur påverkas börsen?

Högre ränta borde ge högre kostnader för företagens investeringar och sänka aktiepriserna?

Om räntan inte höjs så kanske ett par dagars lättnadsrally inträffar?

Intressanta tankar alla! Också intressant att det inte är en rungande seger för “höjer”. :thinking:

Att de höjer i morgon är ju vad som förväntas. Men det som talar emot tror jag är att risken att göra fel är större än möjligheten att göra rätt. Men vi får se.

Vad betyder höjer? Att dom kommunicerar imorgon ett konkret datum då räntan höjs (t.ex. inom några månader), eller att dom faktiskt höjer räntan redan från och med imorgon?

Jag tror på höjning 25 punkter alternativt att de går ut med att X miljarder SEK i obligationsköp får löpa ut under våren. Har väl också en strypande effekt och höjer marknadsräntorna. Same same but different :slight_smile:

Om de inte gör något alls nu så känns det inte bra. Ökar bara risken för större höjningar senare vilket riskerar att ge mer åverkan på sentiment och börs.

Så ser det ut i min kaffesump :slight_smile:

I Infronts enkät tror bara 3 av 12 analytiker på en höjning imorgon. Majoriteten tror på oförändrad nivå nu men med en höjning i juni.

1 gillning

Svaret är både räntehöjning och nedtrappade stödköp!

Inflationen har stigit till den högsta nivån sedan 1990-talet och kommer att vara hög ännu en tid. För att motverka att den höga inflationen biter sig fast i pris- och lönebildningen har direktionen beslutat att höja reporäntan från noll till 0,25 procent. Direktionens prognos är att räntan höjs gradvis framöver och att den ligger något under 2 procent om tre år. Direktionen har också beslutat att sänka takten i Riksbankens köp av värdepapper under andra halvåret i år så att innehavet börjar minska, samt att Riksbanken ska sluta köpa statsskuldsväxlar från och med den 28 april. På så sätt anpassas penningpolitiken så att inflationen återgår till inflationsmålet.

6 gillningar

Är vi kanske på väg mot en normal penningpolitik?

Från “vi tänker nog höja första gången 2024” till “vi höjer nu och inom 3 år kommer vi vara på strax under 2%” två månader senare :joy:

Rejält reviderade prognoser för inflation också:

5 gillningar

Kanske! De gör ju dock fortfarande en noterbart duvigare prognos än marknaden förväntade sig, så jag gissar nog fortsatt att de kommer försöka undvika att höja räntan så långt det går.

Riksbanken höjer räntan – första gången sedan 2014 med plusränta

Känns i alla fall skönt med plusränta igen.

2 gillningar

Magstarkt att höja när krig brutit ut? Knappast

Fråga från en okunnig. Vad innebär en räntehöjning på 0.25% för bolåneräntan? Stiger den också 0.25%?

Hmm, jag börjar fundera på om detta verkligen kommer fungera. Riksbankens strategi är att om räntan höjs, så kommer kraven på högre löneökningar inte komma. Jag undrar om det verkligen blir så :thinking:

Jag tänker att många vill ha högre löner för att kostnaderna att leva här ökat, typ energi och mat. Utan att vara expert så tror jag att många även kommer vilja ha kompensation för ökade boendekostnader i nästa års lönebildning.

Någon som vet de makroekonomiska argumenten för att höjd ränta kommer lyckas få ner inflationen i dagens läge?

2 gillningar

Tror det kommer funka lika bra/dåligt som det gick att ha gasen i botten med noll eller minusränta i 10 år utan att nånsin få upp inflationen till 2%

2 gillningar

Di sammanfattar detta ganska bra:

Riksbankens höjning är inte en privatekonomisk katastrof. Men det är början på en tillnyktring från en räntedopad fest som lyft både bostäder och aktier.

2 gillningar