- 4-6%
- 6-8%
- 8-10%
- 10-12%
- 12-14%
- 14-16%
- Mer än 16%
- Skuldfri
0 röster
0 röster
Hur nära räntegränsen ligger bostadsägare här på forumet, innan det det blir en ekonomisk konsekvens som är betydande.
Klarar och klarar… 16% klarar man ju men då får jag nog sluta spara om jag inte vill kompromissa med levnadsstandarden.
Detta är en klart negativ konsekvens tänker jag.
Kostnad som begränsar kalp, kanske är en rimlig gräns?
Uppfattar frågan som konstig. Skulle det vara typ att räntan slukar halva lönen eller liknande så vore det iallafall begripligt.
Halva lönen är ett klassikt mått?
Kanske kalp som bankerna beräknar är ett bra riktmärke.
Det är individuellt!
Eller har du ett bättre förslag?
Halva lönen var ett förslag men det kanske finns någon annan nivå som är mer rättvisande.
Jag tänker att “klarar” innebär “kan bo kvar utan att gå minus varje månad”, det är ju rätt stor skillnad jämfört med “halva lönen”. Dock behöver man ha bra koll på budgeten för att veta det.
Men detta beror på mkt lön man har.
KALP-kalkyl från 2022, lägg på 10% pga inflationen så är vi nära 2023- värde
30% ränta skulle vi klara om man bara tittar på eget lån, men eftersom även BRF avgiften kommer höjas skulla jag någ säga 20% om BRFen inte går i konkurs då. Men det blir inget sparande och inget roligt liv längre.
Just nu, brf: 50% ränta.
Nya huset: 10% …
Om vi valde att sluta spara och amortera skulle vi klara 27% utan att behöva sänka våra utgifter. Om sparandet inte får påverkas klarar vi 0% för om vi inte hade någon ränta alls skulle motsvarande summa sparats.
Men om räntan skulle bli högre än förväntad avkastning på börsen skulle vi betala av hela lånet på en gång.
Detta är klart över genomsnittet vad många skulle klara av enligt denna artikel.
Anges att ca hälften med ett bolån har en gräns på runt 5-8%
Larmet: Många svenskar har redan passerat smärtgränsen
Tolkar att toleransen här på RT är bra mycket högre.
Fast detta är en selektions biased typ grande
Det är väl bra att många känner av pressen tänker jag, kommer få inflationen att gå ner.
Hade nog klarat en bit över 10 procent.
“Men om räntan skulle bli högre än förväntad avkastning på börsen skulle vi betala av hela lånet på en gång.”
Räntan “kan inte” bli högre än förväntad avkastning på börsen. När räntan går upp ökar även förväntad avkastning på börsen (men börsen i sig går ner).
Bara en riktig idiot hade ju investerat i ett företag med en förväntad avkastning på 5% om räntan är 10%, därför sjunker aktien tills det blir värt det igen.
Lite missvisande undersökning då… Procent satsen blir väldigt olika vid olika stora lån…
Den som litet lån klarar mycke högre ränte procent än den med större lån…
Tvärtom!
Ränteavdraget gynnar höginkomsttagaren med mera lån.
Om man nu beräknar belåning efter förmögenhet.
Räknade för säkerhets skull vid köpet av huset med det skulle tokrusa så upp till 12% för att lugna frun med att vi i stort aldrig skulle kunna bli tvingade från hemmet pga obestånd i ränta och amortering. Nu har vi bundit allt fram till 2029 vid ett snitt av 3.18% och amorterar onödigt mycket med 4000/månad och känner oss nöjda med det. För oss ( min fru, vilket ger mindre tjat på mig ) är det viktigare att veta hela spannet stabilt än att jaga en tusenlapp eller två per år i besparing.
Du förstod inte va jag menade då… Om man har ett lån på 1.000.000 å klarar max ränta på 8% så kostar räntan 80.000 om året utan ränteavdrag… Har man istället 5.000.000 i lån å ska betala samma belopp till ränta så klara man vara av 1,6% ränta… Me andra ord så är de så himla stor skillnad i % va max ligger på…
Klarar är ett trubbigt mått, vi downsize:ar innan dess, tror inte jag skulle bo kvar vid 10+% räntor om det skulle bli långvarigt, man vill ju leva lite också inte bara betala boende och livsnödvändigt.