Högsta bolåneränta

Hej sitter lite och funderar på bolåneränta och va som kan va rimligt att klara av. Och undran va är den högsta bolåneränta ni hade klarat av?

Allt har mer å göra hur stort lånet är…

Vid 18% boränta äter jag uteslutande ris, bönor och gröt utan något nöjesliv att tala om. Men det skulle teoretiskt gå! Tror annat i samhället brakar sönder en hel del före dess :smiley:

Men bankerna räknar ju fortfarande på att folk ska klara av 7% boränta när de ger ut bolån. Det får väl anses vara något slags maxtak för samhället som helhet.

2 gillningar

Jag har haft 5,2% och det kändes helt okej. Jag tror KALPen var 7% då också.

Hade varit jäkligt tufft, men typ 25% om vi antar att ränteavdraget är kvar.

Vi har rätt nyligen köpt vid - 9% från toppen, hade svårt att vänta längre med att flytta till större med 2 barn när bästa objektet på länge kom på marknaden .
Vi räknade ut att långvarig ränta på 6% eller mer betyder att vi får sälja bilen och ställa in alla nöjen. Då band vi en 1/4 av lånet så nu tål vi 6,6% ett par år.

Antar att vi är bland de räntekänsligaste här på forumet men knappast i samhället som stort.

Vissa menar att Sverige nog inte kan följa med ECB för högt i räntor för att vi är så räntekänsliga. Vi får väl hoppas på att man inte går högre än KALP.

1 gillning

20% utan att sälja nån av bilarna. 25% sälja ena bilen.
Men bor på landsbygden med 400k i huslån. Huset kanske är värt 600.

1 gillning

Blir väldigt hypotetiskt. Hade nog gått att klara typ 20% för oss, men det hade inte varit relevant. Att lägga så mycket på ränta hade inte varit ett alternativ, då hade amorteringar/flytt varit mer relevant.

Hur högt kan räntan gå?

Här tänker tyvärr nästan alla svenskar fel. “Det kan inte gå så högt för då stannar samhället!”

Jo. Just därför kan det gå jättehögt. Den ränta du kräver för ett lån är beroende av säkerheten. Om svenska bopriser kollapsar så är säkerheten dålig och kräver högre ränta. Självuppfyllande profetia.

Vem vill låna ut om säkerheten är kass? Bluestep med marknadsränta + 10 %.

Så alla som dillar om att det “inte kan gå så högt för då stannar samhället” har totalt missuppfattat. Om samhället stannar så KOMMER räntorna sticka upp*.

• Riksbank och riksdag skulle nog försöka stödköpa obligationer för att rädda situationen, men fundamenta är ändock densamma.

Spontant skulle jag tro att boräntor och styrräntan kommer fortsätta att divergera. Ju osäkrare tillgången är desto högre riskpremie. Just nu börjar vissa ha högre lån än värde i bostaden. Den utvecklingen kommer fortsätta - vilket kommer göra att riskpremien måste öka.

Svårt att svara på för det beror på om man bara ser till lön och månadskostnader osv, men blir det illa finns buffert/investeringar att ta från för att amortera ner mer av lånet

Fast om samhället stannar så sänks räntan för att få fart på ekonomin.

Dessutom så hade nog alla typer av amorteringskrav tagits bort om räntan gått upp till 20%.

Om jag strikt ska klara mig på lönen så är väl en ränta på 10%-12% görbart, men jag lär ha amorterat bort lånet innan räntorna når så högt och därmed klarar jag hur höga räntor som helst.

1 gillning

Nja…

Man kan ju alltid offra valutan SEKetas och bli skitfattig vid import men bibehålla “låga” räntor i landet. Det känns som att det ligger närmare till hands vid det scenario du målar upp.

Har inget bolån nu, men när jag hade som mest skulle gränsen för att min ekonomi skulle vara cashflowpositiv ha legat kring 15% netto med dåvarande lön, vilket väl blir kring 20% brutto med ränteavdrag.

Du missar poängen. Även om styrräntan är låg kan boräntan vara hög.

Däremellan finns en riskpremie för att låna ut. Sista 20 åren har svenska bostäder varit bra säkerhet, då priserna stigit.

Nu faller priserna och vi ser en allmän ekonomi som är stökig. Då kommer riskpremien att öka.

Stiger räntan ännu mer kommer riskpremien stiga ytterligare, vilket gör att bolåneräntan ökar mer än styrräntan.

Jämför med billån eller blancolån.

Folk tror - bevisad av de svar jag fått! - att det bara handlar om Riksbankens beslut. Så är det inte. Blir det stor osäkerhet på marknaden kommer bankerna kompensera sig med högre räntor. Otroligt många som tror att det är kolugnt eftersom de själva klarar 7 %, vilket inte resten gör. Därför kan inte räntan stiga mer.

Tyvärr är det ju inte så det måste vara.

Det här är ju självklart inte ett huvudscenario! Bara det att folk måste få upp huvudet ur sanden och sluta med alla idiotiska mantran som upprepats in en massa år.

“Du får alltid minst igen det du köpt för!”
“Det stiger alltid på sikt!”
“Bara du kan bo kvar så är det inget problem!”
“Räntan kan aldrig stiga över 5 %!”

Beror ju på vad man menar med att “klara av”. En månad? Ett år? Uthålligt?
Och:

• klara av = minskat sparande, men konsumera som vanligt
  • klara av = både minskat sparande och minskad konsumtion
  • klara av = obefintligt sparande, minskad konsumtion, försäljning av tv-soffan

Jag menar, vi hade ju klarat av 100% ränta i årstakt, i en månad, bara genom att ta lite av bufferten.
Vi hade klarat 50% ränta i årstakt i ett helt år, men det hade gjort rejält ont.
Uthålligt, hade vi nog kunnat ta 25% ränta och ändå klarat en dräglig vardag. Men utan sparande.

Och oavsett om vi uthålligt klarat av det, så hade vi nog inte känt för det. Hade det verkat som om räntan skulle ligga på dessa nivåer någon längre tid hade vi ju amorterat järnet och fått bort lånet istället. Hellre då amortera av än att ligga och tugga räntor liksom.

Fast det gäller väl bara långfristig utlåning baserad på säkerställda obligationer? :thinking:

Rörlig 3-månader är ju knuten till gällande styrränta/STIBOR som jag förstått det. Och ironiskt nog har ju styrräntan hittills höjts med 3 procentenheter, medan boräntorna bara gått upp cirka 2,5 procentenheter rörligt :smiley: Ja till och med bara 2 procentenheter om man ser till Stabelo på ~3,5%: Stabelo – Bolåneräntor utan förhandling – Låg ränta över tid

Även om bostadsobligationerna gått upp ~3,5 procentenheter.

Om räntan kryper upp mot 20% börjar det bli jäääävligt knapert för min del.

Baserat på nuvarande kostnadsnivå och bolån, med sparandet neddraget till noll, skulle jag klara en bolåneränta på i alla fall 40-50%. Skulle jag sänka mina kostnader klarar jag mer. Men långt innan dess skulle jag lösa bolånet istället om räntan skulle upp på sådana nivåer…

Hade runt 6% i ränta 2008 och betydligt högre lån så just nu är räntan förhållandevis låg.

I princip håller jag med i ditt resonemang men vi har fortf bostadsbrist vilket lär hålla priserna uppe även om det internationellt sett kommer vara höga priser på bostäder.

Utan att börja norpa på buffert skulle jag säga någonstans runt 15% med det bolånet jag har nu.
Med allt i nödbromsen kanske 20% men ovanför det skulle jag behöva skjuta till med buffert.