För oss 60+ som haft egna och vänners femårsräntor dra upp till 12-16% under perioder och med nån gång
skakig anställning skulle inget utfall framöver förvåna. Huset vi bor i nu sedan länge fick förre ägaren lämna med en restskuld på 20% med ny hög blancoränta pga skyhög husbelåning och seg och svag marknad vid tillfället. Shit does happen! Hög belåningsgrad ger mig kalla kårar som ni kanske förstår…
Jag tycker ändå det borde göra det i så fall med belåningen som den är idag.
På ”er” tid fördubblades den ju bara från runt 10% till 20% som värst
Min har snart fyrdubblats…
14% på 90-talet. Inga konstigheter.
Men priserna var helt annorlunda då. Vänta tills vi har fått leva några år med höga räntor igen, så faller priserna. De är sjunker inte lika fort som räntorna höjs.
De handlar inte om räntan har dubblats eller fyrdubblas utan hur stor del av räntan å amorteringar samt boendekostnader tar utav nettolönen… Skulle säga att läget är bättre idag än förr…
90-talskrisen var kanske värre om man köpte -91. Men det är värre än på mycket länge https://www.dn.se/ekonomi/boindex-bostadskostnaden-aldrig-sa-hog-som-nu/
Hade klarat av 27% ränta givet ränteavdraget fortfarande fanns kvar. Då skulle jag fortfarande leva som idag men inte kunna spara en enda krona. Skulle dock fortsatt klara samtliga utgifter på inkomst från tjänst, inte behöva nalla från sparandet. Skulle räntan nå upp till 8% kommer jag betala av hela lånet.