Vad tror ni kära läsare? Blir det amorteringsfritt? När i så fall? Om inte varför inte?
Nej, det tror jag inte det blir på något generellt plan. Enskilda hushåll kommer dock säkert beviljas det från sina respektive banker.
Finansinspektionen anser det varken vara träffsäkert eller ändamålsenligt att lätta på amorteringskraven:
Vad skulle krävas för att enskilda banker beviljar tillfällig amorteringsfrihet?
Kan det vara att man förlorar jobbet eller liknande? Vad finns det för exempel där detta faktiskt hänt?
Men hur kommer det sig att de beviljade det under pandemin?
Antagligen för att det rådde stor osäkerhet om vad som skulle hända under pandemin.
Just nu är det inte ovisst om vad som kommer hända, alla verkar överens om att bankerna till 99% sannolikhet kommer höja räntorna och då tycker väl FI att folk ska va beredda på det.
Det finns nog inga objektiva kriterier för varför amorteringsfrihet kan gälla under vissa omständigheter men inte andra.
Men vi kan ju säga att det råder konsensus kring att den höga inflationen är ett stort problem idag. Amorteringsfrihet skulle innebära ett stort tillskott på pengar i samhället, vilket skulle elda på inflationen. Det skulle i sin tur kunna leda till ännu högre räntor, vilket i praktiken skulle intetgöra det tillskottet på pengar hushållen skulle få av amorteringsfriheten.
Jag förstår men hur ska amorteringen kunna gå ner? Inflationen drivs till stor del av bensinpriserna och elpriserna? Hur kan vi som konsumenter påverka detta?
Genom att konsumera mindre.
Därför att vi inte hade en skenande inflation under pandemin.
jag tror och hoppas också på att amorteringskravet bibehålls, annars kommer Ingves bara behöva höja räntan ännu mer.
Det är en bra fråga, men inflationen drivs inte bara att drivmedel och energipriser även om media får en att tro det. Elpriser visar det sig att konsumenter kan påverka genom att nyttja mindre energi, och det gör vi gärna när vi har mindre pengar att röra oss med.
I september var inflationen 7,4% exklusive energi, vilket fortfarande är en ganska hög inflation.
Långsiktigt tycker jag att vi ska ta bort amorteringskravet och landa på lagom höga räntor. Men det gör vi bara med en kombination av höga räntor och amorteringskrav som får ner skuldsättningen. Med det sagt tycker jag personligen att alla lån ska betalas tillbaka över tid, men det ska vara en överenskommelse mellan låntagare och långivare.
Bra svar här ovanför!
@Tia och @Pannkaka, som svar till er så skulle jag rekommendera att lyssna på Ekots lördagsintervju från den 8 oktober. Gäst är Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen som inom kort avgår för att tillträda uppdraget som riksbankschef efter årsskiftet.
Hoppas inte. Då tänker jag inte bara kortsiktigt utan även framöver. Folket har visat att de inte kan hantera pengar och lånar upp över öronen för bostäder. Vi behöver en broms.
Precis. Det jag amorterar är ju ett form av sparande som på sikt även sänker min ränteutgift. Ökar räntan är det bara en utgift som inte ger något för min ekonomi. Jag kommer ju såklart fortfarande amortera även om det tas bort, men om räntan ökar som följd av det påverkar det ju mig med.
Exakt så. Om amorteringskravet slopas kommer det tomrummet att fyllas på med höjda räntor. Jag tror att de flesta låntagare hellre amorterar på lånet än betalar en betydligt högre ränta till bankerna.
Vi får hoppas att politikerna lyssnar på experterna och inte på folket i detta fall, för folket förstår inte sitt eget bästa i fallet med slopat amorteringskrav. Det är direkt kontraproduktivt sett till att bekämpa inflationen, precis som länken ovan beskriver.
Hela vitsen med riksbankens agerande är att vi ska få det sämre så att vi kan konsumera mindre, och genom att helt enkelt spara och efterfråga mindre så får vi ned efterfrågan och därmed priset, med någon form av utbud/efterfråga-modell. Det är dock ett trubbigt vapen att bekämpa inflation på, men tyvärr ett av de få som finns, när inflationen är driven av brist på utbud snarare än för hög efterfrågan.
Om amorteringskravet slopas kommer riksbanken, allt annat lika, behöva höja räntan ännu mera för att kompensera och få önskad effekt. Bättre då att man betalar till sig själv (amorterar) än till banken (ränta) i min mening. Det leder till en hälsosammare skuldsättning och bättre finansiell situation för individen.
Vi får se! Hade riksbanken gjort sitt jobb genom att höja räntan i god tid hade vi inte haft dessa problem. Tyvärr har jag noll förtroende för riksbanken längre. De känns som att de är totalt puckade. De satt på sin feta lön och kliade sig i röven. Alla varnade för att det skulle bli sådär pga att de inte gjorde sitt jobb, då stod de i tv och hånlog och låssades veta va de snackade om. Så hoppas verkligen de slopar amorteringskravet. De riksbanken säger, kör tvärtom det så blir det rätt. Massa puckon som fått jobb för att de slickat röv
Hade de fått styra hade det inte varit så mycket amorteringskrav idag utan troligare strukna ränteavdrag och kortare avbetalningstider. Detta har diskuterats förr, men valfläsket motarbetar ofta Riksbankens tankar.
Personligen tycker jag fortfarande att det är lite mycket lekstuga när man matas i media med att man kan fråga banken lite snällt att få pausat amorteringskrav etc. Vi är vuxna och har ansvar för de lån vi tar. Ibland blir jag lite mörkrädd av de tongångarna (OBS, inte din fråga alltså).
Jag hoppas också verkligen dom slopar amorteringskravet, men absolut inte nu. Dom pengarna vi skulle få över genom att slippa amortera skulle direkt gå till banken i höjd ränta. Som några skrivit ovan, det är mycket bättre att betala till sig själv genom amortering.
Alla som svarar att ni hoppas att amorteringskravet är kvar för att man ”sparar” har ni en ränta på 4% eller hann ni låsa den på ett lägre belopp. Om räntan är under 4 % så förstår jag er! Njut 
Spara gör man inte när bostadsmarknaden kraschar så lär det ta många år innan man får tillbaka de kapital man lagt in i bostaden.
jag tror inte de är totalt puckade utan att deras uppdrag är ganska komplext. (men inte lika komplext att kommentera i efterhand…)
Om “alla” nu varnade för detta borde också “alla” ha skrivit förstasidor hos kvällsposten om att låsa sina räntor på 1,6-ish%?
Vidare verkar ju samtliga riksbanker runt om planeten vara lika puckade då vi alla sitter i samma båt nu med rejäla höjningar?