Hej, letar hus i Stockholm. Är det läge att köpa redan nu eller tror ni att det uppkommer bättre köplagen på bostadsmarknaden om 6-12 mån?
Jag tror definitivt att det är bättre om 6-12 månader. “Mekanismerna” efter räntehöjningarna har precis sats i rullning. Det kommer ta en stund innan de fått verka fullt ut.
Beror nog mer på hur höga lån du behöver ta i förhållande till din inkomst. Kan vara bättre nu kan bara bättre om 5 år ingen som vet.
Mvh
Fredrik
Som priserna ser ut i dagsläget skulle vi behöva ta ett lån på mellan 5-6 miljoner. Bruttoinkomst för hushåll ca 100 k i mån
Jag gillar ju inte lån men vi har typ lika inkomst och 1.4 miljoner i lån som jag tycker är högt. Bara amortering på 30 år är 16.666 i månaden. Men sen behöver man ju inte amortera men är smart om man skriver under ett avtal som säger att lånet ska vara reglerat om 30 år.
Mvh
Fredrik
Nåja. 50 års löptid brukar det väl vara? Sedan är det ju i praktiken inga konstigheter att uppdatera löptiden hos ett annat institut någon gång under årens lopp!
Men det är en fråga om prioriteringar som man brukar säga… 100K/5-6M är något högt men OK för rätt objekt i min subjektiva syn.
Dock håller jag med om att riskerna existerar på nedsidan snarare än uppsidan på bostadsmarknaden kommande år! Särskilt i Stockholm.
Tror det vanliga är 30 år men sätt både 30 och 50 år i avtal. Bara för att det har gått betyder inte det att de kommer gå. Men du har rätt oftast funkar det bra
Mvh
Fredrik
Tack.
Ja, jag tycker också att 6 miljoner är i högsta laget med tanke på att vi har en helt ny räntemiljö. Och vi har inte sett slutet på räntehöjningarna ännu.
Tror dock inte att 5 miljoner i lån är någon ovanlighet i Stockholm direkt.
Är nog inte ovanligt men hjälper det dig att andra går i konkurs samtidigt? Man ska nog inte ta allt för lätt på risken tänker jag.
Mvh
Fredrik
Jag skulle avråda att köpa bostad idag och vänta 1-3 år priserna har just börjat vandra ner är en bra bit kvar.
Tänk såhär det är köparens marknad för en gångs skull, skulle du mot förmodan ändå köpa något nu ge skambud 10-20 procent under det dom begär, det är du som sitter på cashen och har en hel drös med bostäder att välja på, tackar de nej så säger du bara okej och går till nästa objekt
Men som sagt vänta 1-3 år så kommer du tacka mig
Oj 3 år alltså? Känns som storbankernas prognoser om 20%fall från ATH kan slängas i papperskorgen då.
Jag är för ung för att komma ihåg 90 tals krisen men man har ju hört historier om folk som fick lämna hus och hem och Brf:er som konkade.
Tror ni risken finns för liknande scenarion eller kommer staten rädda situationen om Stockholms medelklass riskerar att hamna i seriösa problem?
Ingen kan svara på det. Allt kan hända det som är risk. Kan ju dimpa ner ett en megaton kärnvapen i ditt vardagsrum med. Man ska vara medveten om dessa saker utan att oroa sig i onödan. Men 5 miljoner i lån på 600k netto tycker iaf jag är onödigt hög risk. Iaf om det går att undvika.
Mvh
Fredrik
Jag tror ej det är omöjligt att vi får se en brant nedgång på 50% eller mer där folk får lämna sina hem om räntan får fortsätta upp och arbetslösheten ökar i landet.
Jag har väldigt svårt att se något uppsida med att köpa bostad idag ser knappast att det finms någon värdestegring kvar på fastighetsmarknaden utan enbart en nedsida man tar på sig.
Och köper man dessutom bostad med stora lån så riskerar man ju att hamna på minus i nettoförmögenhet.
Om jag var tvungen o köpa en fastighet idag så hade det varit om jag kunde lägga minst 50 procent av bostadens värde i kontantinsats sedan summan som är kvar kunna amortera på max 10 år samt veta att jag har ett jobb som med stor sannolikhet klarar en lågkonjuktur.
Och sen undvika nya brf föreningar med höga lån.
Ska ni sälja samtidigt? Isåfall påverkar marknadspriset er mindre.
För övrigt finns det billigare alternativ i kommunerna runt om. Nykvarn/Strängnäs? Åkersberga/Sigtuna? Etc
Men om ni köper för att bo så är risken låg oavsett. Det är ni plötsligt tvingas flytta som hög belåning straffar sig.
Har ni pratat med banken? 6 miljoner i dagens ränteläge låter trångt med 1,2 miljoner i årsinkomst. 5 ggr intäkten.
Vi har redan sålt. Skulle personligen inte våga köpa innan försäljning i dagens marknad.
Banken beviljar lån på 7 miljoner. Blev faktiskt lite förvånad över att dom beviljar såpass mkt. Vi är inte direkt höginkomsttagare.
Tack för era synpunkter. Blir intressant att se vart det tar vägen med bostadsmarknaden. En farhåga jag har är väl att folk inte kommer sälja överhuvudtaget och att marknaden i princip dör.
De områden du nämner har vi kollat på. Måste säga att prisbilden för lite bättre hus i tex Åkersberga är rätt hög, ca 9 miljoner för ett fint hus därute.
Kan du förutse räntemarknaden så har du stor chans att förutse bostadsmarknaden.
Jag skulle gissa att bostadsmarknaden fortsätter ner ett tag till, så ja det finns nog bättre köplägen inom 6-12 månader.
Gå på visningar och håll er uppdaterade på utvecklingen, förr eller senare dyker er drömbostad upp.
Yikes! Hade jag aldrig trott
Tänker ni köpa vilket hus som helst eller är det nått specifikt ni letar efter? Ett hus är en bostad där ni ska trivas, dvs en investering i er boendemiljö, inte finansiell spekulation.
För mig personligen fanns det ytterst få hus i Sthlm jag ville ha, därför slog jag till när ett av dessa kom ut till försäljning. Vad spelar det för roll om priserna gått ner om det inte finns nått ni vill köpa?
Absolut, håller med dig. Vi kommer självklart inte köpa vad som helst. Boende horisont är minst 15 år. Däremot vill man ju inte ta ett för stort lån och sitta med ångest över en stigande ränta och lägg därtill elpriserna.
Ett fint hus som kostar 9 miljoner idag kanske kostar 7 miljoner om 6 månader och då blir inte skuldsättningen lika stor för oss. Därav frågan vad ni kunniga tror om köpläget på marknaden framgent kontra köpa nu.
Prisutvecklingen på bostaden är sekundär för oss. Vi vill bara klara boendekostnaderna utan att behöva äta nudlar 7 dagar i veckan