En 9 miljoners villa i Åkersberga kommer inte sjunka till 7 inom 6 månader då, om den inte har skyhöga driftkostnader… Sjunka kommer de göra, men inte så mycke…
Hej Tobias, vi letar också hus i Stockholm. Jag hade haft is i magen, det pågår en stor förnekelse bland säljarna över aktuell prisnivå och trots att vissa objekt legat ute i månader, tagits bort från hemnet lagts ut igen så är säljarna genrellt inte villiga att sänka sina förväntningar. Vi var även i visning i Norrtälje för några helger sen, inget av dom objekten vi kollade blev sålda. Den ena kostar 8,5 miljon, så kollar man pantbrev fanns 1 miljon i pantbrev men dom vägvill inte sänka priset.
Problemet med säljarna är att dom tror det kommer bli bättre sen, men än så länge har det bara bivit sämre. Efter denna vinter (idag med ett elpris om 7kr/kwh) så kommer villaägarna rökas ut. Vissa sitter på gamla låsta avtal men binder du nytt avtal 12 månader i Stockholm är det 4,20:- per kwh som gäller. Samma gäller räntorna, 30% har bundna bolån. Så låt verkligenheten komma ikapp säljarna lite. Priserna som är idag känner jag personligen är lite hittepå, vad är det som säger att ett hus i Åkersberga ska kosta 11,5 miljoner, varför kostar det inte 9,7 eller 8,9?
Anledningen till att vi har dom huspriserna vi har är att köparna haft en tro på stigande priser. Men när priserna nu går ner blir det motsatt effekt. Enda problemet är att många av säljarna lever i förnekelse och om man tänkt att sälja så kanske man helt enkelt låter bli.
Hej!
Tack för bra input.
Ja, is i magen är nog viktigt att ha. Vi har varit på rätt många visningar med och jag håller helt å hållet med dig. Säljare och köpare är alldeles för långt ifrån varandra nu.
Om mäklarna ska ha någon lön framöver så måste antingen köpare eller säljare ge efter. Återstår att se.
Är aldrig roligt att köpa en bostad man vet har gått ner föera miljoner i värde från att man köpte speciellt om man har lån.
Hur mycket jag än älska huset så skulle känslan av att sitta låst finna sig snabbt.
Nä mitt tips är att köp ej på dessa nivåer utan vänta ut raset en bit till bättre o få billigare o lägga mellanskillnaden du sparar feån o ha klpt på toppen på aktier eller liknande så man kan välja o gå tidigare i pension etc.
Vill det sig illa så får vi skåda en krasch med större nedgångar än så.
Priserna vi har nu är ej hållbara nånstans folk lever som på limbo så fort räntan rör sig det minsta.
Lånekostnaden för säljaren lär vara låg så de kanske har råd att vänta på ett för dem acceptabelt bud.
Det är inte ens säkert att ägaren har lån överhuvudtaget. Bara för att det finns pantbrev behöver inte det betyda att bostaden är belånad.
Så är det, vår villa är obelånad med vissa pantbrev i fysisk form i bankfack och andra pantbrev datalagrade.
Jag skulle säga att husköp är en lång process om det gäller att göra ett bra köp. Att avvakta med att aktivt leta hus för att sitta och vänta på “bättre statistik” är helt säkert en urusel strategi.
Jag tror att strategin behöver baseras på vilken typ av hus ni letar efter. En central parameter är skick. Det finns hus som säljs av personer som “gör bostadskarrär” och ofta är i fint skick och så finns det hus som t.ex. säljs av dödsbon och ofta har större renoveringsbehov. Den första kategorin är normalt mycket mer priskänslig. Får man inte ut det man tänkt sig avvaktar man ofta med att sälja. Gällande hus som säljs av dödsbon är man ofta mer angelägen om att bli av med huset och tar det pris man får. Om du vill göra en bra affär ekonomiskt är det alltså mycket större chans att lyckas om du är öppen för hus med renoveringsbehov. Chansen att de skulle acceptera ett lägre bud är oerhört mycket högre.
Till saken hör här också att det är svårt att få bolån för att täcka större renoveringar. Av den här orsaken har många svårt att finansiera köp av ett hus där det utöver själva köpeskillingen krävs kanske 500 tkr i renoveringskostnader. Det gör att ett sådant hus lättare kan köpas till ett förhållandevis bra pris.
Det här är ju väldigt svårt. Beror kanske också på vilka kriterier man har, är det ett specifikt område man är ute efter så kanske det inte dyker upp så många möjligheter. Då får man nog enkelt köpa där, så länge man har råd. Blir svårt att vänta ut.
Annars skulle jag generellt tro att det går att vänta ut marknaden ett tag till, känslan är ju inte att priserna kommer stiga (höga kommande elpriser, inflation samt ev. höjning av styrränta tidigt nästa år). Dessa bäddar ju inte direkt för ökade villapriser.
Känns också som att ni “vågar” mycket, så pass stort lån med de lönerna. 5-6 miljoner i lån på 3.50% ränta är ändå minst 14.500kr/månad i räntor (5 miljoner i lån x 3.50% ränta).
Blir ändå 20% av nettoinkomsten (räknar med att ni båda har 50k/månad brutto) per månad i räntor bara.
Ingen kritik dock, ville bara lyfta den punkten - skulle vara intressant att höra hur ni resonerar kring detta.
mvh,
Du glömde lägga me i beräkningen ett par % amortering oxå… De gör närmare dubbla kostnaden per månad…
Ja vi är medvetna om att det kommer gå en stor bit av den disponibla inkomsten till räntor/ammortering. I våra kalkyler har vi satt en 5%ränta och 2%ammortering. Detta tillsammans med elpriser och försäkringar skulle typ innebära 40 k ut i månaden totalt. 10 k av det är ju då ammortering. Vet att det är i högsta laget. Men vill man ha ett lite bättre hus med fin tomt runtom sthlm så är det tyvärr så det ser ut…
Jag ser inget problem här egentligen?
Jag är i en liknande sits med 46200 brutto, 2.8mkr lån till 3.45% ränta just nu och amorterar 11.000/månad.
Förvisso bostadsrätt och inte hus, avgift 2875/månad.
Och jag är ensamstående
Jag har förvisso ingen bil! Aktivt val att bo centralt och köpa dyrare boende där jag inte behöver en bil än att bo nånstans billigare där bil är ett måste.
Ni är ju dessutom två med liknande lön, så ni har gott och väl råd med det! Förstår inte oroligheterna egentligen? Ska ni bo där i 15+ år så spelar det ju ingen roll. Hittar ni ett hus ni vill ha så köp det.
Nu vet jag iof inte om ni har barn eller vad ni annars lägger pengar på, men ni bör ju få minst 25.000/månad över att leva på så det borde inte vara ett problem?
Hej.
Nej det är sant. Om kalkylerna håller som vi räknat så har vi en del över absolut. Ja vi har barn med så man får räkna med lite vabbande osv med.
Men är väl mer en oro för att räntorna landar på tex 6-7%och att kraftig lågkonjak slår till med följd av att nån tappar jobb.
Då blire extremt svettigt. Men ska man tänka så kan man inte ta ett lån på 4 miljoner heller. Allt är en risk
Har din förening stora lån med?
Jag anser det är relativt låga lån, 5000/kvm så i mitt fall i en 2a på 58kvm så är det inte så blodigt Höjde lånen förra året med 500kr/kvm för vi byggde solceller på taken.
Snittränta på lånen är 0.5% ungefär, lånen ungefär likastora och går ut 2023, 2024, 2025 och 2026 om jag inte minns fel.
Om ni känner att detta är en stor risk bör ni ju isåfall låna / köpa något som är tillräckligt billigt så att 1 person klarar av att driva hushållet, men då blir det väldigt litet och ohållbart kanske?
Har ni en ordentlig buffert/sparande på annat håll kan man öka risken mer.
Haha men ärligt talat, sluta upp med dina fantasier.
Du har verkligen ingen insikt eller koll.
I vissa segment kan det säkert stämma. För länge sedan var det främst välbärgade hushåll som ägde sina bostäder medan resten bodde i hyresrätt. De välbärgade drabbas, nu som då, mer sällan av situationer som leder till problem med privatekonomin. När nu även personer med yrken som närmast automatiskt innebär en tydlig risk för arbetslöshet äger sina bostäder och har höga lån så innebär det en betydligt större utsatthet.
Det är många som vant sig vid låga räntor och uppfattar det som något uppseendeväckande att räntan återgår till vad som i ett längre tidsperspektiv är en högst normal nivå. Många får nu plötsligt höga kostnader och det gäller förstås särskilt de med väldigt höga lån. Ofta har de också stor boyta och får samtidigt höga elräkningar. Dock kommer sannolikt nästan alls i den här gruppen att kunna hantera dessa högre kostnader. De som får problem är mer sannolikt personer med mer måttliga lån men som har högre risk att drabbas av arbetslöshet, dvs. som jobbar i “enklare” praktiska yrken eller “ospecifika” akademikeryrken. Ofta drabbas de här grupperna kollektivt vilket skapar tydliga problem att hitta nya jobb.
Hoppas du har rätt men jag förbereder mig mentalt för det värsta, vi klarade oss bra 2008 när många andra länder fastighetetsmarknader tog stryk men tror ej vi har samma tur denna gång snacket börjar redan gå runt bland mina vänner om hur tufft de börjat få det med sina bostäder speciellt de som bott i nya föreningar där de börjar dra upp både avgiften samt den egna räntan som stiger.