Förstagångsköpare i ovissa tider

Hej!

Jag och min sambo bor i nuläget i en hyreslägenhet som vi betalar ca 10 000 kr i månaden för. Vi bor i en av Sveriges större städer och har kikat på hus till och från i några år i samma stad. Vi har nu hittat ett hus vi är intresserade av, men är osäkra på hur vi ska resonera i dessa ovissa tider.

Huset kostar 4 miljoner och vi räknar med att gå in med en kontantinsats på 15% eller något mer. Räknar vi på en ränta på 4% och 2% amortering landar kostnader för amortering och räntekostnader efter avdrag på ca 16 000 kr månaden. Sen tillkommer ca 2500 kr i driftkostnader. Vi räknar givetvis med att räntorna kan gå upp.

Vi har en total inkomst på ca 64 000 kr före skatt och sparar i nuläget minst 15 000 kr per månad. Totalt har vi runt 1 miljon sparat, där då en stor del ska användas till kontantinsats.

Priset för huset är något lägre än vad motsvarande hus har sålts för, det är i bra skick invändigt och mycket utvändigt är gjort. Det ovissa läget och den höga belåningen gör oss dock tveksamma till om vi utsätter oss för en onödigt stor risk.

Är tacksam för era tankar!

Tack!
Dubbelbeckasin

1 gillning

Det är alltid ovissa tider… Jag menar, hade du hellre köpt när marknaden var stekhet och priserna närmade sig ath? Ni går från hyrd till ägd lägenhet, ni riskerar inte att förlora på att marknaden har gått ner. Sen finns så klart risken att det går ner mer, men den risken fanns ju innan krashen också!

Räkna realistiskt. Räkna med kostnad för renovering (tror man räknar typ 2% av värdet per år i kostnader). Räkna på höjda räntor. Går det ihop och ni är trygga i jobb och relation är det nog bara att köra :slight_smile:

2 gillningar

Sätt och räkna på olika räntenivåer, räntan idag är redan över 4% på sina håll, och se över hur ni kan lägga om.

Spontant låter 2500kr i drift ganska lågt, kan vara bra att slå ett extra varv på det (om ni inte redan gjort det). Ex om kostaden för el redovisas i kronor kan tidigare ägare haft bundet avtal på en låg nivå, bättre att kolla förbrukning istället. Vad är det för uppvärmning?

3 gillningar

Tack för svar!
Är fjärrvärme samt bra energiklass på huset, men jag tror också att den verkliga kostnaden är något högre. Enligt energideklaration verkar det dock stämma hyfsat.

Finns buffert för högre kostnader för ränta, drift och underhåll, men inte oändligt såklart. Därav oron för att inte försätta sig i en onödigt riskfylld situation. :grinning:

2 gillningar

Ah, fjärrvärme är så klart ett plus! Vi har bergvärme men stort hus så det går åt en del kWh ändå. Men bra att kolla vad det är som ingår!

1 gillning

Spännande att kolla på hus.

Jag tycker detta avsnitt innhåller intressanta svar kring husköp mm: https://rikatillsammans.se/hyresratten-ar-faktiskt-ett-lyxboende/

Lycka till!

Vi har också nyligen köpt i dessa osäkra tider med liknande ekonomisk situation.
Kul att ni hittat något som passar er och med fjärrvärme dessutom.

Visst har ni koll på att Lagfart+pantbrev blir närmare 100k också?

Hur hög ränta klarar ni kortsiktigt? Långsiktigt? Är ni redo att prioritera o leva snålt i det scenariot? Räntan tros ju toppa snart, men de trodde de för några månader sen också.

Har ni räknat med att matbudget mm kommer fortsätta öka med inflationen?

Är det något på besiktningsprotokollet eller som ni såg som måste fixas eller kan bli ett stort problem för er ekonomiskt framöver? Det finns ju nästan alltid anmärkningar i någon form så det här är svårt att värdera, prata gärna med någon kunnig.

Lycka till!

Känns ju som ett sjukt stort lån sett till era inkomster. Vi har betydligt högre inkomster och skulle tveka inför ett lika stort lån… men det är väl sådana som er som håller upp marknaden :man_shrugging:

3 gillningar

Om ni inte redan gjort det, använd er banks boendekalkylator för att få grepp om olika scenario gällande kostnader för t.ex bil, hushållsel, räntehöjningar etc. Glöm inte bort att kostnaden för ränta ska betalas varje månad, även om ni kommer få avdrag varje år.

Vill även uppmana till att verkligen förstå marknaden ni köper på. Villapriserna i Sverige har gått ner ca. 20% från toppnoteringen, på vissa håll mer än så. Samtidigt ökar kostnaderna för att renovera. Att betala onödigt mycket för en fastighet, eller köpa med en glädjekalkyl för uppfräschning kan bli kostsamt.

1 gillning

Du får gärna utveckla hur du resonerar kring rimlig belåningsgrad, men testa en trevligare ton. :wink:

6 gillningar

Jag hade väntat tills dess att belåningsgraden sänkts till 50% så att ni har möjlighet att slippa amortera samt inte överbelånar er med riskerna som följer.

Jag hade ökat sparkvoten till 20.000:-/månad samt placerat sparpengarna på ett konto med ränta typ 3% (1mkr x 0.03 = 30.000:- x 0.7 = 21.000:- netto extra inkomst per år)

Personligen tror jag bostadspriserna fortsätter att gå ner framöver. Tror iallafall inte 2023 är året att köpa. Jag kommer iallafall inte köpa i denna sjuka marknad som råder. I maj har dessutom BRF-föreningar sina stämmor, vilket för många motsvarar ökade avgifter och därmed sänkta bostadspriser, vilket också påverkar villamarknaden.

1 gillning

Varför skulle föreningsstämmor påverka marknaden i stort?

Det är styrelsen som bestämmer avgiften.

Jag har för mig att det är vid maj som styrelsen går igenom sin redovisning och eventuellt ökar avgiften vid eventuell räntehöjning på omförhandlat lån.

Inte menat som något illa. Det jag menar är att folk ofta prioriterar boendet rätt hårt. Tänker att ett lån på 3,5 mille är 175000 om året i ränta med 5% ränta. Sedan har ni driftkostnader, bil, mat, försäkringar, sparande med mera på det. Du tror inte det blir rätt tight?

1 gillning

Beror ju iofs på om pantbrev redan finns uttagna på kåken, men bra påpekande för lagfart och eventuella pantbrev kan bli en kalldusch om man räknat på marginalerna med handpenningen. :slight_smile:

Skulle nog säga att de flesta gör det i samband med budget inför kommande år.