Köpa större boende - kostnad?

Vi insåg att vi inte trivs särskilt bra i vår nuvarande lägenhet och känner oss redo för nästa lägenhet. Räknade lite på det och verkar som att det inte påverkar månadskostnaderna överdrivet mycket? Är det något jag glömmer? Hur har ni resonerat?

Nuvarande
värderad till: 7.0mkr
bolån: 4.6mkr
Ränta: 10700/mån (snart 9700 efter räntesänkning)
amortering: 3800/mån
avgift:3500
totalt: 18000/mån
Bostad för 9m
Behöver skjuta till 300’000 för att behålla 70% belåning.
bolån: 6.3 mkr
Ränta: 14600/mån (snart 13300 efter räntesänkning)
amortering: 5250/mån
avgift:4000
totalt: 23850/mån

Vi pratar alltså drygt 6000kr i månaden för att få 2mkr dyrare bostad? Räknar man med ränteavdraget och att vi ökar amorteringen med 1500kr så är summan “ännu mindre” (om man räknar amortering som sparande…). Missar jag något? Hur bör man tänka med att räntorna nu är lite mer normala - vi som är lite yngre trodde ju att räntorna aldrig skulle gå över 2%.

Månadsinkomster lön: 150/mån
Bonus och lite annat som blir drygt 50/mån till per år men som inte är regelbundna.
Sparar drygt 30-40/mån

Svårt att veta hur det blir för er. Vi har ingen insyn i era inkomster och utgifter.

Men vad gör ni om räntan går upp till 4%?
Eller högre, typ 5-6%? Visst känns det osannolikt, men det är det inte. Skulle ni teoretiskt klara av en ränta på 5% eller blir ni tvungna att sälja med eventuell förlust för att komma loss?

Rimligt! La till det!

Månadsinkomster lön: 150/mån
Bonus och lite annat som blir drygt 50/mån till per år men som inte är regelbundna.
Sparar drygt 30-40 mån. Typ 30k köper vi aktier/fonder för varje månad, och sen när vi får oregelbundna inkomster kan vi göra lite mer insättningar.

Ja kanske på renoverings- och underhållsbiten. Större bostad så typiskt högre kostnader för sådant, speciellt om det tex är flera badrum som behöver bytas ut. Kanske mest ta höjd för högre sådana kostnader om ni gjort vid er nuvarande.

Sen är ju amortering inte en kostnad utan ni kanske ska se det som vad som påverkar kassaflödet (med amortering) och vad som är faktisk kostnad

Ni har alltså inkomster på uppåt 200k per månad och du undrar om ni kan ha en dyrare lägenhet?

Vem ska kunna ha den lägenheten om inte ni klarar av det? Förstår inte ens att din fråga dyker upp här. Du borde veta själv när ni ligger i topp 1% i landet när det gäller inkomst :laughing:

9 gillningar

Heheh jag är mer ute efter att se om min logik är felaktig eller om jag räknar fel, klart vi har råd med det men jag trodde det skulle kosta mer att bo dyrare än när jag faktiskt räknade på det.

Rimligt, tack! Nej jag håller med om att amortering inte är en kostnad, men det påverkar ju hur mycket pengar man har att röra sig med varje månad så räknar det ändå som en “kostnad” för att förstå hur det påverkar vår vardagliga ekonomi.

1 gillning

Det är ju pga det låga ränteläget.
Du måste räkna på ett sämre case och sedan även på worst case.
Worst case kan till exempel vara att den av er med högst inkomst blir av med jobbet och räntor går upp till över 5%.
Vad händer då? Brakar livet samman eller klarar ni er ett eller ett par år innan läget förbättras?

1 gillning

Tack dessa saker jag inte tänkt på!

2 gillningar

Räkna det som kassaflödespåverkande respektive kostnader :wink:

PS: Klart ni har råd, så om det är viktigt för er så är det väl bara att köra

1 gillning

Flyttar man ut från stan och behöver en bil till, städhjälp, eller liknande för huset så kan det också kosta en del (förutom vanlig underhåll och reparationer).

Alternativkostnaden på den egna insatsen är något som man brukar missa, men annars håller jag med att det är inte jättedyrt att äga en belånad bostad om man klarar kassaflödet.

Amorteringen och ränteavdraget är (tvångs)sparande i min värld och ingen kostnad.

Jag har bundit räntan i 5 år när jag köpte min första lägenhet för att säkert klara kassaflödet. Man betalar en premium för det men för mig var det värt att inte stressa över ekonomin.