Hej,
Denna fråga har garanterat diskuterats tidigare men tacksam för input oavsett.
Jag har nyss köpt en bostadsrätt (förstagångsköpare) för 2350000 (avgift 4800). Funderar på hur jag ska göra med kontantinsatsen i dessa tider. Lägenhetens kök kommer jag på sikt vilja byta ut men i övrigt inga direkt större renoveringskostnader på gång framåt.
Jag skulle kunna gå in med en bit över 700k så hamnar jag på 1% amortering men då har jag knappt några sparpengar kvar utan bara diverse aktier och fonder på ca 200k (en del rött fortfarande där så vill helst inte sälja av). Vad är smartast anser ni?
Jag har fått en rabatt från banken på 0,65 punkter (ica). Om jag minskar kontantinsatsen så belåningsgraden är mellan 75-80% minskar rabatten på belåningsgraden till 0,52 punkter. Överstiger belåningsgraden 80% är rabatten 0,40 punkter.
Det ska tilläggas att det varit en del ångest efter jag köpt lgh. Trodde inte jag skulle känna såhär men med mer och mer röda flaggor kring allt kring ekonomin så känns det lite småjobbigt. Jag har dock fast anställning med ok lön (40k/mån), inga andra lån än CSN (620kr/mån), bil har jag men den är betald så på utgiftssidan ser det rätt ok ut.
Bor i hyresrätt idag och betalar 5600… (inser hur bekvämt det är att bo i hyresrätt nu). Dock byter jag upp mig rätt ordentligt lägesmässigt samt standard i bostaden.
Hej och välkommen! En snabb räkneövning på dina rabatter (eftersom du inte angivit den faktiska räntan) blir att du sparar 130 kr/mån mellan 70% och 75% samt 120 kr/mån mellan 80% och 85%. Så det du kan fråga dig är: gör rabatterna egentligen så stor skillnad i det stora hela?
Desto viktigare tror jag att du ska fundera på vilken belåningsgrad som du mår bäst av i nuvarande ekonomiska läge. Om du väljer att spara/investera pengarna gör du det för att renovera, om du däremot amorterar mera kan du alltid renovera om något/några år när du sparat ihop (eller lånar på boendet) då situationen är bättre.
Jag skulle inte säga att det ena är mer rätt än det andra utan välj det som känns bäst. Om du har svårt att bestämma dig, ta något mittemellan.
Finns väll inge direkt rätt eller fel när det kommer till dessa saker egentligen utan det bästa man kan göra är att känna efter vad man är för typ av person.
Du verkar vara lite utav min typ som lätt oroar sig över saker om jag inte har helt fel?
Detta är inte första gången du är orolig antar jag?
Men till frågan hade jag varit dig så hade jag slängt in alla pengar jag har på lånet inklusive pengarna i aktierna (självklart ha en liten buffert på kontot också) historiskt har det ju varit kasst kanske men för mig som är väldigt känslostyrd som person så har jag märkt att det som fungerar bäst för mig är låg belåning = låg risk det får mig att sova gott och ha ett så stressfritt liv som möjligt.
Går du in med allt så har du en ungefärlig belåning på 60% jag hade iallafall velat amortera så jag ligger på 50% innan jag började röra aktier igen.
Nu är jag extrem så jag hade lagt allt på lånet tills jag blev skuldfri men då är jag lite extrem av mig också
En person som jag grundat mycket av mitt ekonomiska tänk speciellt delen med lån efter är Dave Ramsey kan rekomendera hans ljudböcker för inspiration.
Jag däremot hade nog börjat med 70% så att du kommer under gränsen för 1% amorteringskrav. Om detta sedan känns bra kan du extraamortera resten också. Men som jag förstår på dig @Kiere vill du helst inte röra aktieportföljen — jag är exakt likadan! Jag hade kunnat amortera mitt bolån snabbare men valde att göra det lite i taget. Och det kändes rätt för mig.
Jepp det är inte fel det heller
Finns många vägar till Rom eller vad man nu säger
Men man kanske bör fråga sig också hur man kommer reagera om bostadsmarknaden dippar 30-40% ytterligare samtidigt som börsen dippar i samma veva hur man känner sig är man så iskall att man sitter kvar på sina aktier Bara TS vet svaret på den frågan.
Känner jag mig rätt så hade jag då föredragit o ha betalt så mycket som möjligt på lånet.
Tack för ditt svar!
den totala räntan jag fått just nu är 2,82% (vilket vid tillträdesdag i januari säkert gått upp) rörligt vilket jag nog kommer köra på hela lånet.
Då jag själv sparat ihop kontantinsatsen under ganska många års slit skulle det kännas lite jobbigt att bli såpass “barskrapad” (min upplevelse… ). Tex har jag resonerat som så att iom att jag ska köra rörligt kan jag välja att relativt snart amortera av så jag hamnar på 1%.
Tack för ditt svar! Det uppskattas!
Korrekt, jag oroar mig… med facit i hand hade jag nog inte köpt nu . Men lägenheten är högst upp i fastigheten i ett mycket attraktivt läge i en storstad och var tidigare i maj värderad till 2.8 så jag intalar mig att jag gjort en skaplig affär (men det kan ju bara tiden utvisa och vad jag får när jag eventuellt säljer den framåt)
Tack för ditt svar!
Jag har faktiskt inte tänkt på det kring om bostadsmarknaden skulle dippa så pass mkt som 30-40%, då är det ju klart vettigt att ha en lägre belåning.
Tycker det låter toppen. Banken har räknat med att du klarar betydligt högre ränta i KALP-kalkylen. Du har fått ett pris där senaste tidens nedgångar är inräknat. Du har till och med marginal i ekonomin. Finns inget att oroa sig för. Flytta in i din nya lägenhet och börja känn efter hur du vill ha det i köket.
Att det är rött här ska du inte låta spela in i någonting. Det är bara historiska siffror ändå. Om du bestämmer dig för att minska fonderna så kan du göra det med gott samvete.
Här finns tips på hur du kan tänka när du väljer mellan låg belåningsgrad eller mer fonder:
Din situation ser stabil ut tycker jag. Visst är det tråkig tajming att köpa i en krasch typ. Vi köpte för inte så länge sedan men när man väl bott in sig så ångrar inte vi oss åtminstone. Speciellt inte om man tänkt sig bo där ett bra tag. Bara att njuta av boendet och försöka ducka medias värsta rubriker.
Du kunde ju också gått med förlust på börsen om du legat investerad istället för att köpa lägenhet. En tröst kanske?
Springande punkten hade för mig varit kökets status. Om du kan leva med det en 3-4 år med kanske bara mindre/kosmetiska förbättringar så hade jag nog kört in 700 papp för att komma ner till 1% amortering. Det ger dig ca 2 papp mer i månaden som du kan spara i annat än att amortera. Ökar ditt utrymme. Tex för att spara/investera ihop till ett nytt kök. Men det beror såklart på vad du känner mht köket.
Kanske ett alternativ är att du börjar 1 år för att känna på köket samt att det kan vara ytterligare grejer som du vill fixa. Håll undan 200 papp så typ 500 papp i insats dvs lite knappt 80% belåningsgrad. Om du tycker köket är OK om typ 1 år så se till att du kan i det läget dumpa av 200 papp till på lånet (prata med banken) för att komma ner till 1% amortering. Så har du handlingsutrymme beroende på hur det känns.
Har du räknat på att avgiften kanske ökar med 100%?
Hur många kvadratmeter har du av huset och hur höga är lånen per kvadratmeter? Räkna på det så att du förstår din totala kostnad med säg 5% ränta som är ut att bli standard under 2023.
Hur hör är risken att andra i huset inte klarar av att betala? Man är ju solidariskt ansvarig för hela föreningens kostnader även när de andra inte kan betala. Typ är det byggarbetare eller tjänstemän som verkar bo i huset? Den förra gruppen kommer få det eller har det redan svettigt medan den andra ofta har besparingar och ännu har en rätt bra arbetsmarknad.
Förstår att det kan kännas oroligt, speciellt som förstagångsköpare i dessa ganska så oroliga tider. Det låter dock inte som att du har så mycket att oroa dig för.
Du har en god tillgång på pengar, tänker på de 700.000 kr som du kan peta in för kontantinsats. Det handlar nog mer om vad du känner dig bekväm med i termer av månadskostnad och lånebelopp. Hade nog varit mer orolig om du endast klarar av min. kravet på 15% och därefter barskrapad.
Tycker det har lyfts några punker som är viktiga att ta hänsyn till.
Föreningens ekonomi, finns det några planerade avgiftshöjningar att ta hänsyn till?
Tycker inte du ska bry dig så mycket om tidigare värde, du nämner att i Maj var den värd 2.8 miljoner. Det är ju bara ren spekulation, faktum är att din lägenhet är värd 2.350.000 kr. Det är vad den såldes för i den öppna marknaden. Tror nog du bara lurar dig själv om du inbildar dig ett värde på 2.8 miljoner.
Hej, tack för ditt svar!
Jag vet att man nyligen höjt avgiften ganska mkt. Det är nyligen gjort stambyte i alla fastigheter som hör till föreningen. Föreningen har över 500 lägenheter och lån på ca5000/kvm så min bild är att föreningen är stabil. Jag har faktiskt inte snokat så mkt kring grannarna…
Hej, tack för ditt svar.
Som jag skrev till en annan här, lån i föreningen-5000kr/kvm ca. stambyte relativt nyss gjort. stor förening på över 500lägenheter. Det som är negativt är att det är tomträtt vilket kan innebära betydligt högre avgifter på sikt.
Jepp samt kolla om.man får samt hur lätt man kan hyra ut antingen ett rum eller hela lägenheten vid en krisande personlig situation.
Samt kolla föreningen kassaflöde samt räntekänslighet är något många ej brukar räkna på.
Som ex från min förening:
I min förening har vi enbart mindre lägenheter ettor och tvåor alltså väldigt lätt att hyra ut om det krävs (vilket vi tillåter också under 1-2 år)
Samt ett bra läge till kommunala färdmedel vilket ökar gruppen som kan hyra.
Sen har vi ett stabilt kassaflöde från lägenheter vi hyr ut till kommunen (stabila betalare) samt en dold tillgång den dagen vi ska avyttra dom vilket vi ej har en tanke på då vi gillar hyresintäkterna