hej! mitt första inlägg! jag är den första i min familj (både pappas och mammas sida) som någonsin köpt bostadsrätt, så jag har ingen i min omkrets med erfarenhet att fråga eller få råd ifrån.
jag har nyss sålt min lägenhet (första bostadsrätt) i en förening med väldigt bra ekonomi (men tråkigt läge) och letar nytt. jag har hittat en lägenhet utanför Stockholms tullar (runt Sundbyberg/Solna), troligen inom min budget och för ett rimligt pris (ingen har bjudit på 3 veckor så lär inte mötas av stark konkurrens). och ska på privatvisning imorgon. tanken är att lägga bud om allt känns bra.
men. det är en äldre föreningen, och nedan siffror gör mig fortfarande osäker.
avgiften ligger redan på 4100 för 57kvm.
Skuldsättning per kvm upplåten bostadsrätt, 11 147kr
Skuldsättning per kvm totalyta, 8 010kr
Räntekänslighet (%) 12,05
Sparande per kvm totalyta, 26kr
Om fem år beräknas skulden till kreditinstitut uppgå till 19 447 903 kr.
förening får in hyresintäkter för ca 900 000kr år
jag kommer öka mitt lån med 1 mil om jag köper den för tänkt pris. jag har råd med detta, och för ev räntehöjningar. men. jag köper lägenhet själv, och vill inte göras sårbar av föreningens ekonomi, eller råka på avgiftshöjningar som gör det svårt att sälja lägenheten i framtiden (kommer inte bo där livet ut pga avstånd till tbana + ingen hiss, men planen är att njuta av lite mer livligt område i några år när dessa saker inte stör än).
jag prioriterar trygghet, men är jag för osäker här, eller har jag anledning att tveka?
→ uppdatering! efter visning talade jag med ordförande i föreningen, och känner att jag förstår underhållsplanen och ekonomiska läget bättre. Det finns dock fortfarande vissa risker, som ni tacksamt har hjälpt mig observera. jag har lagt ett konservativt bud (300 000kr under vad likvärdiga lägenheter sålt för senaste 6 måmader, villig att betala 50 000 extra men inte mer), och skulle säljaren acceptera, kan det bli att jag köper en trevlig lägenhet i ett kul område. men jag är fortsatt medveten om att det är en medelrisk förening, så jag kanske att jag försöker gå med i styrelsen för att uppmuntra mer sparande
!
jag uppskattar råden och hjälpen! som sagt, det är lite svårtnär man är först med något i sin familj/vänner, då man saknar den typen av erfarenhet. så det var uppskattat med råden.