På jakt efter min första BRF och kan inte så mycket om ekonomi - är det här ett OK köp?

Hej! Jag är på jakt efter min första bostadsrätt och har hittat en jag tycker är intressant. Det jag blir fundersam på är ekonomin i föreningen (jag kan verkligen inget öht om sådant) då den har fått betyget C på två parametrar hos allabrf. Dels är det årsavgiften som 2021 låg på 826 kr/kvm och dels rörelsekostnader på 679 kr/kvm.

Hela årsredovisningen finns här Årsredovisningar

Hur ska man tänka kring det hela? Är det ett dåligt köp? Ursäkta om det är knapphändig information, fråga gärna ifall mer info behövs!

/K

2 gillningar

Inte så farligt högt tycker jag spontant. Nästan skuldfri förening med under 2000 kr/m2 i lån.

Jag la lite nyckeltal du kan kolla upp från årsredovisningarna för senaste åren i tråden nedan.

Tack för svar! Ska kika igenom det :slight_smile:

1 gillning

Välkommen till forumet!

Jag kan inte heller så mycket om BRF men tänkte tipsa om följande avsnitt:

2 gillningar

Egentligen finns det inga bra eller dåliga köp av bostadsrätt, så länge som inköpspriset anpassas efter förutsättningarna. Några reflektioner om denna förening.

1. Belåningen är låg , vilket är positivt. Men ändå har man en förhållandevis hög avgift.
  2. Inte helt enkelt att förstå avgiftsnivån. Föreningen har hög kostnad för förvaltning. Är det medlemskapet i HSB? Föreningar som är anslutna till HSB har nog högre avgifter
  3. Föreningen står inför stora investeringar de närmaste åren. Den låga belåningen gör att det säkert är möjligt men avgifterna kommer att öka. Stambyte planeras år 2026, det är ett omfattande arbete som påverkar alla boende kraftigt.
  4. Lånen har en låg räntenivå. Det mesta sätts om kring år 2025. Om räntan då är på nuvarande nivå kan det innebära betydande höjning av avgifterna.
    Min slutsats är att om man budar på denna bostad bör man vara försiktig. Det kan vara klokt att ta reda på mer om ekonomin, avgiften borde vara lägre vid en så låg belåning.
1 gillning

Hej, håller med tidigare skrivare. Efter 48 år är det dags för stambyte och med 3 milj. kr i Kassan behövs nya lån. Om Relining är aktuell, kanske det blir billigare, men om detta inte fungerar blir det dyrt. Har lite med att göra om avloppet i badrummet som är kopplat till den lodräta stammen har renoverats av tidigare bostadsrättshavare. Om så inte skett måste förmodligen alla badrum renoveras samtidigt med stambytet. Kan innebära att man kanske måste bo på annan ort under flera månader. Många drar sig av förklarliga skäl att köpa lägenhet i en förening där stambyte står för dörren eftersom det innebär praktiska problem. Men om priset är rätt och man är medveten om denna olägenhet verkar föreningens ekonomi ändå bra.

1 gillning

Tack för dagens garv och årets bästa brasklapp :sweat_smile::sweat_smile::joy:

1 gillning

Förvaltningskostnaderna är astronomiska för 100 lägenheter . Bor själv i en HSB förening, betydligt större än denna, men vi betalar motsvarande 2000 kr/lgh år (vår administrativa, ekonomiska och fastighetsskötsel samt drift sköts av HSB, vi omförhandlar och går igenom avtalen regelbundet).

Att man installerar ledbelysning först 2023 tyder kanske på att styrelsen inte är speciellt handlingskraftig och skött om fastigheterna på bästa sätt.

Låg belåning är positivt, men det finns inget utrymme att finansiera större underhållsåtgärder (stambyte).