Kommentarerna vi fick var verkligen hjälpsamma (Tack så mycket!). Vi köpte inte lägenheten då det inte kändes som ett bra köp.
Nu har vi hittat en annan BRF vi tycker är intressant. Men igen vet vi inte, om det är ett OK köp då den enligt AllaBrf har fått betyg B på belåning (6316 kr/kvm) och C på avgiftsnivå (847 kr/kvm)
Vår första tanke är att det kan vara okej även om lånet är medium. Men vi vet verkligen inte. Hur tänker ni kring det hela? Är det ett dåligt eller OK köp?
Olika nyckeltal är olika viktiga. En belåning på 6616 innebär allts 631 600 kr för en lägenhet på 100 kvm. Inte alls farligt. Om gränsen för betyg A är 5000 eller 6000 så är skillnaden relativt försumbar.
Däremot blir ju inte direkt imponerad av Styrelsen. Man sänker avgiften januari 2022 med 5 procent och tvingas höja tillbaka den året därpå.
Jag noterar att samtliga lån ligger på 0,5 procent eller lägre och att lånen skall skrivas om 2023. Här väntar rejäla höjningar.
Personligen skulle jag försöka att få en indikation på när
avgiften kommer att höjas och med hur mycket. Innan dess hade jag avstått att delta i en budgivning.
Denna förening är på papper rätt ”normal”. Belåningen är måttlig. Försök att bedöma fastighetens status och underhåll, som på papper förefaller gott, planerat underhåll är inte så omfattande. Stämmer detta så låg risk för otrevliga överraskningar. Avgiften kommer att stiga som i flertalet föreningar, så det är nog samma som andra liknande objekt. Jag skulle inte se ryckigheten i avgift som ett problem. Det var svårt att redan för några år sedan förutse övergången från låga till höga räntor och då bedömde man en sänkning som möjlig. Sen var det klokt att snabbt höja när räntorna stiger.
Tillägg: nuvarande räntan på skulder är låg. En övergång till nuvarande högre ränteläge motsvarar en ökning av månadsavgiften med cirka 20 procent. När det sker beror på bindningstider. Till detta kommer ökade gifter på värme, vatten, el , avfall med mera som drabbar alla föreningar.
Jag håller om allt utom ryckigheten. Har vi den lägsta räntan i världshistorien och låneräntan ligger under 0.5 procent, så känns en sänkning av avgiften inte överdrivet intilligent.
20 procent verkar rimligt. Eventuellt kanske man “smetar” ut höjningen på ett par år, men som köpare bör man höjd för den nivån, och långsiktigt ännu mer. Att avgiften höjs med motsvarande inflationen lär bli det nya normala i framtiden.