Ekonomi BRF, hur ser detta ut?

Detta är kinesiska för mig, med en snabb titt, hade du undvikit en lägenhet med dessa siffror?
Jag kan dumpa fler siffror ifall det behövs.

Lägenheten är på 27kvm och ska stambytas om mellan 1-6 år.

Årsredovisningen för 2024 borde ju finnas tillgänglig snart, jag skulle be att få se den också.

Gällande 2023 så har sparandet minskat till en rätt låg nivå. Man skulle vilja veta vad det beror på, kanske är det räntekostnader i kombination med att man inte velat höja avgiften?

Man vill ju också veta om det är tomträtt eller om man äger marken, hur uppvärmning sker och hur lånen är upplagda samt om det är något annat som påverkar ekonomin.

Men utifrån en snabb blick på dessa nyckeltal så skulle inte jag vara speciellt oroad, en relativt stor förening vilket i sig innebär en trygghet.

Nog bara enklare att dela hela årsredovisningen då jag inte vet vart man ska kolla, föreningen äger marken iallafall. Har efterfrågat 2024.

En siffra sticker ut i mina ögon, antal röstberättigade deltagare på stämman. 18 av 228 möjliga. Behöver inte vara ett problem men det är rätt märkligt att så få är intresserade av hur föreningen sköts då det troligtvis är den största investeringen bostadsrättsinnehavarna har.

Det läcker i takrännor, skuldsättningen är “rätt hög” och skuldsättningen ökar, sparandet sänks. Det är äldre bostadshus om stambyten är nära förestående. Går redan med underskott. Låter som att underhållet är eftersatt?

Tycker att ekonomin ser rätt tråkig ut, även om det knappast är panik. Jag hade nog hellre köpt annan bostadsrätt om inte just denna uppfyller något alldeles exceptionellt, typ läge eller standard.

1 gillning

En “tillgång” är ju de lägenheterna som upplåts som hyresrätter. Pengarna man får in när dessa säljs borde överstiga upplåtelseavgiften som sattes i den ekonomiska planen vid bildandet av brf:en. Det rimliga är att man amorterar på lånen motsvarande upplåtelseavgiften och använder resten till löpande underhåll.

Detta är 2023.

Min största farhåga är att fyra lån läggs om under 2024 och 2025. Amorteringarna kommer då öka med 3-4x på dessa lån om räntan ökar från ~0.5% till ~2.5%.

EDIT: Här är 2024: https://www.hsb.se/contentassets/5d32550968fb43f2a9b1316292bb3ea1/arsredovisning-20242.pdf

Medlemsavgiften höjdes med 15 % från 2024-01-01.
Problemet med råttor ökade under våren, särskilt runt höghuset på Tvillingarnas gata. Därför beslutades det att ta bort alla stenplattor runt huset och fylla upp med stenkross för att förhindra att råttorna har sina bon under stenplattorna och
de har minskat drastiskt runt huset. Vi har sagt upp avtalet med Anticimex och i stället tecknat ett avtal med Rentokil
(tidigare Nomor).

Skuldsättningen fortsätter öka:

Det är hög skuldsättning, men inte nyproduktions hög (12k+), men med tanka på att det skall göras stambyte inom några år betyder detta att föreningen kommer behöva låna ännu mer.

1 gillning

Mkt bra respons, jag avvaktar i nuläget, såg ju lite sisådär ut och bör definitivt gå att hitta bättre.

Många BRFer med äldre hus har fått sig en ordentlig smäll av senaste årens ökning av driftskostnader. Också svårt att sänka dessa.

Vanligt att människor är kvar vid att det är lånen som är avgiftsdrivande men är här runt 20% av budgeten. För 10-15år sedan var det vanligt att lånen va halva budgeten för en BRF och helt dominerande.

Svårt dock att spekulera i framtiden. Bensinpriset har politiken lyckats pressa ner. Kanske kommer samma tryck på fjärrvärme, el, vatten.

1 gillning

Håller med.

Det är viktigare än någonsin att syna underhållet också. Både planerat och utfört. Eftersom både drift och renoveringar har skjutit iväg enormt i pris.

De flesta äldre föreningar lånar ju i praktiken upp till renoveringar när det är dags. Stambyten är tveklöst det dyraste som inträffar och landar ofta på runt 500 000 kr per lägenhet. Alltså 100 MSEK+ i den här föreningen. Den kassan finns inte :slight_smile:

Men… de 52 hyresrätterna är ju absolut en stor tillgång som skulle kunna avyttras över tid, som @Daniel_Carlsson nämnde. Med betoning på över tid, och då med en lägre löpande intäkt därefter, såklart.

Det fick bli en annan lägenhet, något mindre yta men mycket bättre läge och avgift/ekonomi. Tack igen för tipsen, undvek en potentiell kula med denna (dodged a bullet) :sweat_smile: