Hjälp med analys av BRFs årsredovisning

Hej! Jag letar efter min första bostadsrätt nu och har hittat en lägenhet som jag gillar väldigt mycket! Jag försöker gå igenom BRFs årsredovisning nu och ärligt talat så har jag ingen aning om hur man läser av den. Jag har hittat några artiklar från Avanza om viktiga nyckeltal att ta reda på men terminologierna verkar vara lite annorlunda och jag har ingen nära mig som är van vid sådana grejer, så ber om hjälp här istället :slight_smile:

Här är deras årsredovisning och från vad jag tror att jag uppfattar så är de rätt så högt belånade och det verkar gå minus varje år? Men speciellt 2023 så var det pga reparationer. Betyder det att det finns risk att månadsavgiften kommer ökas framöver eller var har det för konsekvenser?

Tack på förhand!

2 gillningar

Har skummat igenom den. Du ska nog räkna med att avgifterna höjs rejält. Från 2022 till 2023 ökade räntekostnaderna väldigt mycket.

Men så länge du vet att du måste räkna med högre avgifter så är det viktigaste att du gillar bostaden.

1 gillning

Brukar sånt tas effekt efter ett par år då eller? Enligt mäklaren så höjdes avgiften med ~2% nu i början av året och det står i årsredovisningen att den höjdes med 6,78% i början av 2024. Fick höra att de hade nyss hade sålt vinden för några miljoner och hade nu en “bra ekonomi”, men ja vet ju inte hur jag borde tolka det.

Du kan ju ta ett samtal eller mail med ordföranden och fråga.

2 gillningar

Välkommen till forumet. Kolla gärna detta avsnitt och denna tråd:

3 gillningar

Det är bra att de har tagit extern hjälp med underhållsplanen, då bör de ha ett bra grepp om vad kommande åtgärder kostar. Som redan nämnts kan räntorna påverka liksom höjning av kostnader för fjärrvärme, el i gemensamma utrymmen och vatten. Allt det har gått upp rätt mycket de sista åren.

1 gillning

Det ska jag göra! Tack :smiley:

Tack, ska titta på avsnittet och läsa i forumet :slight_smile:

1 gillning

Skuldsättningen är väldigt hög (12 513kr/kvm), men BRF sitter på en stor dold tillgång i form av hyresrätterna på 367kvm. Skulle BRF välja att omvandla dessa till BR och sälja av, hade de kunnat amortera av säkert 70-80% av lånen.

Jag noterar även att underhållsfonden är skrämmande låg med tanke på att byggnaden är uppförd 1983. Med endast 26kr/kvm bostadsyta i fonden står de dåligt rustade för framtida större underhåll så som stambyte och tak. Detta kommer leda till behov av mer lån i framtiden och beroende på ränteläge, högre avgifter för er medlemmar. Prata gärna med styrelsen om hur de planerar finansiera framtida större underhåll och fråga varför underhållsfonden är så låg.

Lycka till.

1 gillning

Jag la ett inlägg i en tidigare tråd med lite nyckeltal som jag tittat på. Hoppas det ger något :sweat_smile:

1 gillning