Vad jag kan se är föreningen lågt belånad, verkar väl uppstyrd och har historiskt kunnat ta ganska stora kostnader för renoveringar utan överraskningar i månadsavgiften. Några av föreningens lån ligger ännu med relativt låg ränta men om alla binds om till 5% innebär det ingen brutal avgiftshöjning eftersom belåningen är låg.
Fastighetens energiklass kanske är en aning låg vilket kan kosta några slantar att lyfta upp på sikt.
På det stora hela skulle jag säga att det är en stabil och välskött förening som vi skulle kunna bo i utan större oro för framtiden men frågan är ju, har jag missat något?
Under not 4 i årsredovisningen står det 2 poster som avser förvaltningsarvode administration och förvaltningsarvode drift som totalt uppgår till cirka 1.4 mkr. Vore bra att ta reda på vad det avser. Föreningen består av 186 bostäder så det låter orimligt högt ifall det är arvodet till riksbyggen…
Är knappast kunnig på området men har suttit med i någon styrelse ett tag.
Det kan vara värt att ta reda på hur deras underhållsplan ser ut, samt om som äger marken. Ägs den inte så ska en tariff förhandlas vid något tillfälle.
Utifrån det du beskriver låter det ekonomiskt sunt
Gissar att det faktiskt är arvodet till Riksbyggen och håller med om att det kanske är en aning högt, inte för att jag är insatt i vad som är högt i förhållande till vad det avser men ändå. 102kr/år per kvm bostadsrätt? Kanske vart många extra timmar i och med takbytet det året.
Föreningen har ansökt om och röstat igenom medlemskap i Riksbyggen under året så jag antar att de försökt göra något åt dessa kostnader på det sättet.
Tack för input.
Föreningen äger bägge tomterna som byggnaderna ligger på så det orosmolnet bör vi kunna stryka, underhållsplanen är däremot okänt för oss i dagsläget. Frågan är i alla fall ställd till styrelsen.